نکات مهم قبل از اقدام به بارداری؛ [10 نکته]

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نکات مهم قبل از اقدام به بارداری؛ [10 نکته]

کدام کارهای قبل از بارداری ضروری هستند؟

مجله پزشکی و سلامتقبل از اینکه به فکر انتخاب نام و خرید لوازم برای کودک خود باشید، به فکر انجام کارهای قبل از بارداری باشید. این کارهای قبل از بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری هستند.

1- حفظ تحرک

اگر می‌خواهید بارداری و زایمان راحتی داشته باشید، باید تناسب اندام خود را قبل از بارداری، حفظ کنید. 30 دقیقه ورزش قبل از بارداری برای حفظ ضربان قلب، مفید است. پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و تمرین‌های ورزشی دیگر قبل از بارداری و در دوران بارداری ضروری هستند. بهتر است در دوران بارداری به کلاس‌ها ورزشی مختص دوران بارداری بروید.

2- تغذیه و رژیم غذایی مناسب

به زودی، بعد از بارداری انواعی از خوراکی‌ها مانند بستنی و ترشی را هوس خواهید کرد. در دوران قبل از بارداری بهتر است رژیم غذایی مفیدی را رعایت کنید و روی مواد غذایی مفید تمرکز داشته باشید. شما میزان زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و اسیدفولیک نیاز دارید. میوه‌ها، آجیل، سبزیجات، سبزیجات برگ سبز، غلات کامل و فراورده‌های لبنی کم چرب بهترین مواد غذایی برای دوران بارداری و قبل از آن است. نوشابه و دیگر تنقلات پر کالری را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

3- مصرف اسیدفولیک از کارهای قبل از بارداری

مصرف اسیدفولیک در دوران قبل از بارداری از بروز نقایص احتمالی هنگام تولد، جلوگیری می‌کند. این ویتامین B، در بسیاری از غذاها، از جمله سبزی‌های برگ‌دار، مرکبات و لوبیا وجود دارد، اما بسیاری از زنان برای دریافت میزان کافی از این ویتامین، قرص اسیدفولیک استفاده می‌کنند.
قبل از بارداری و در دورانی که تصمیم به بچه‌دار شدن دارید، روزانه یک قرص اسیدفولیک 400 میکرو گرمی استفاده نمایید.

رعایت نکات مهم قبل از بارداری

4- حفظ تناسب اندام، قبل از بارداری

لاغری بیش از حد می‌تواند بارداری را با مشکل روبرو کند. چاقی مفرط نیز می‌تواند موجب مشکلاتی مانند دیابت و فشار خون بالا در دوران بارداری شود. به همین منظور بهتر است قبل از بارداری، به تناسب اندام و وزن ایده آلی برسید تا سلامت شما و جنین حفظ شود.

5- چکاب قبل از بارداری  

بهتر است سه ماه قبل از بارداری، برای مشورت با پزشک و انجام چکاب و کارهای قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید و راجع به کارهای قبل از بارداری از پزشک سؤال کنید:

• آزمایش‌ها و واکسن‌های مورد نیاز
• ویتامین‌های دوران بارداری
• چگونگی مدیریت یا کنترل شرایط سلامتی
• داروهای مورد نیاز و یا غیر مجاز دوران بارداری

مشاهده متن کامل مقاله : چکاپ قبل بارداری؛ (زمان مراجعه، واکسیناسیون و هزینه چکاپ)

6- غربالگری ژن‌ها

هیچ آزمایشی نمی‌تواند رنگ چشم کودک شما را پیش بینی کند، اما اگر به دلیل سابقه خانوادگی، احتمال تولد کودکی با اختلال ژنتیکی داشته باشید، پزشک برای شما انجام آزمایش‌های ژنتیکی را توصیه می‌کند، زیرا اگر شما حامل ژن بیماری‌هایی مانند فیبروز کیستیک، سندرم X شکننده، بیماری تای ساکس و یا بیماری سلول داسی شکل باشید، با یک آزمایش خون و یا بزاق ساده قابل تشخیص است.

غربالگری ژن‌ها

7- مراجعه به دندان‌پزشک، از کارهای قبل از بارداری

اگر عادت به مراجعه منظم به دندان‌پزشکی ندارید، زمان آن رسیده است که به این کار عادت کنید؛ زیرا برای سلامت جنین و حفظ سلامت دندان‌های شما ضروری است. بارداری، احتمال خطر بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باید قبل از بارداری و در دوران بارداری به طور منظم به متخصص دندان‌پزشکی مراجعه کنید. استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه برای حفظ سلامت دهان و دندان در دوران بارداری ضروری است.

8- کاهش مصرف کافئین

برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که قبل از بارداری (در دورانی که تصمیم به بچه‌دار شدن دارید) و در دوران بارداری نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف کنید. بهتر است قهوه و چای بدون کافئین مصرف کنید و یا روزانه یک فنجان کوچک قهوه یا چای کافئین دار بخورید.

9- ترک سیگار

سیگار کشیدن نه تنها اثرات مضر بسیاری دارد، بلکه احتمال مشکلات دوران بارداری مانند تولد نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین کودک شما در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) است. در نظر داشته باشید که در معرض دود سیگار بودن نیز سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. بنابراین اگر سیگار می‌کشید، قبل از بارداری آن را ترک کنید تا سلامت شما و جنین به خطر نیفتد.

ترک سیگار

10- ترک مصرف الکل

از آنجایی که دقیقاً نمی‌دانید که چه زمانی باردار می‌شوید، باید قبل از بارداری مصرف الکل را ترک کنید، زیرا مصرف الکل در دوران بارداری خطر نقایص هنگام تولد و مشکلات یادگیری کودک را بالا می‌برد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

آیا حالت تهوع دو روزه از عوامل حاملکی است؟ درضمن حالت تهوع با زمان قاعدگیه عقب افتاده یکی است

مشاهده کامل

با سلام مسلما تهوع به تنهایی نمیتونه نشون دهنده حاملگی باشه. ممکنه فردی باردار باشه و اصلا دچار تهوع نشه و برعکس هم ممکنه کسی دچار تهوع بشه ولی باردار نباشه. عقب افتادن زمان قاعدگی در افرادی که سابقه عقب انداختن ندارند میتونه نشونه ای از بارداری باشه اما این مورد هم به تنهایی نشون دهنده بارداری نیست. مطمئن ترین راه برای تشخیص باردار بودن ، انجام آزمایش خون هست.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر