تب مالت | بروسلوزیس (Brucellosis)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
تب مالت | بروسلوزیس  (Brucellosis)

درباره بیماری تب مالت

اطلاعات بیماریها : تب مالت یک عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق شیر غیر پاستوریزه، پنیر و دیگر محصولات لبنی از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود. در موارد خیلی نادر، باکتری‌ای که باعث تب مالت می‌شود می‌تواند از طریق هوا و یا از طریق تماس مستقیم با حیوانات بیمار انتقال یابد.

علائم تب مالت ممکن است شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد. عفونت معمولاً می‌تواند با موفقیت با آنتی‌بیوتیک درمان شود. درمان چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و عود بیماری شایع است.

گرچه تب مالت در ایالات‌متحده رایج نیست، این بیماری صدها هزار نفر از مردم و حیوانات را در سراسر جهان درگیر کرده است. اجتناب از محصولات لبنی غیر پاستوریزه و رعایت موازین بهداشتی هنگام کار با حیوانات یا در آزمایشگاه می‌تواند به جلوگیری از تب مالت کمک کند.

علائم و نشانه‌های بیماری تب مالت

کلیک کنید

علائم تب مالت ممکن است چند روز تا چند ماه پس از آلوده شدن به باکتری مربوطه بارز گردد. علائم و نشانه‌های این بیماری شبیه آنفولانزا می‌باشد و عبارت‌اند از:

• تب
• لرز
• عرق
• ضعف
• خستگی
• درد عضلانی و درد مفصل
• سردرد

علائم تب مالت ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها ناپدید شود و سپس بازگشت کند. در برخی افراد، تب مالت مزمن ایجاد می‌شود که علائم مزمن بیماری برای سال‌ها، حتی بعد از درمان باقی می‌ماند. علائم و نشانه‌های بلندمدت شامل خستگی، تب، ورم مفاصل و اسپوندیلیت (آرتریت‌های التهابی که ستون فقرات و مفاصل مجاور آن را درگیر می‌کند) می‌باشد.

علل بیماری تب مالت

کلیک کنید

تب مالت بر بسیاری از حیوانات وحشی و خانگی تأثیر می‌گذارد. گاو، بز، گوسفند، خوک، سگ، شتر، گراز و گوزن شمالی به‌ویژه مستعد ابتلا به این بیماری هستند. نوعی از تب مالت نیز بر خوک‌ها و نهنگ تأثیر می‌گذارد. این باکتری ممکن است از حیوان به انسان از سه‌راه اصلی گسترش یابد:

فراورده‌های لبنی خام : باکتری بروسلا موجود در شیر حیوانات آلوده می‌تواند از طریق مصرف شیر، بستنی، کره و پنیر غیرپاستوریزه به انسان‌ها انتقال یابد. این باکتری همچنین می‌توانید از طریق گوشت خام یا نپخته نیز از حیوانات آلوده منتقل گردد.

استنشاق : باکتری بروسلا به‌راحتی در هوا پخش می‌شود. کشاورزان، تکنسین‌های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه‌ها می‌توانند این باکتری را استنشاق کرده و آلوده شوند.

تماس مستقیم : باکتری‌های موجود در خون، مایع منی و یا جفت حیوان آلوده می‌تواند از طریق یک برش یا زخم وارد جریان خون فرد دیگر شوند. از آنجا که تماس عادی با حیوانات نظیر لمس کردن، مسواک زدن و یا بازی با آن‌ها عفونت ایجاد نمی‌کند، مردم به‌ ندرت از طریق حیوانات خانگی به تب مالت مبتلا می‌شوند. با این‌ حال، افراد با سیستم ایمنی ضعیف باید از دست زدن به حیوانات خانگی نظیر سگ مبتلابه این بیماری اجتناب کنند.

تب مالت به‌ طور معمول از انسانی به انسان دیگر منتقل نمی‌شود، اما در چند مورد، زنان بیماری را به نوزاد خود در هنگام زایمان و یا از طریق شیر خود منتقل کرده‌اند. در موارد نادری، تب مالت ممکن است از طریق فعالیت جنسی و یا از طریق تزریق خون یا مغز استخوان آلوده گسترش یابد.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری تب مالت

کلیک کنید

تب مالت در ایالات‌متحده بسیار نادر است. دیگر قسمت‌های جهان که نرخ بسیار بالاتری از عفونت تب مالت را دارند عبارت‌اند از:

• در اطراف دریای مدیترانه
• اروپای شرقی
• آمریکای لاتین
• آسیا
• افریقا
• کارائیب
• خاورمیانه

کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند یا به آنجا سفر می‌کنند احتمال بیشتری برای مصرف محصولات لبنی آلوده به باکتری در این مناطق دارند.

مشاغل در معرض خطر بالاتر

افرادی که با حیوانات یا خون‌آلوده کار می‌کنند در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به تب مالت هستند. مثال‌ها عبارت‌اند از:

• دامپزشکان
• دامداران
• کارگران کشتارگاه
• شکارچیان
• کسانی که در آزمایشگاه روی میکروب‌ها کار می‌کنند (میکروبیولوژیست‌ها)

عوارض بیماری تب مالت

کلیک کنید

تب مالت می‌تواند بر هر قسمتی از بدن ازجمله سیستم تناسلی، کبد، قلب و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. تب مالت مزمن ممکن است باعث ایجاد عوارض فقط در یک اندام یا در سراسر بدن شود. عوارض احتمالی عبارت‌اند از:

عفونت لایه داخلی قلب (اندوکاردیت) : این‌یکی از جدی‌ترین عوارض تب مالت است. اندوکاردیت درمان‌نشده می‌تواند باعث آسیب زدن یا تخریب دریچه‌های قلب شده و علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی تب مالت است.
آرتروز : عفونت مفصل است که با درد، سفتی مشخص‌شده و تورم مفاصل به‌ویژه زانو، باسن، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات همراه است. اسپوندیلیت (التهاب مفاصل بین استخوان‌های ستون فقرات (مهره) و یا بین ستون فقرات و لگن) نیز که می‌تواند به دنبال تب مالت رخ دهد می‌تواند به درمان بسیار سخت پاسخ دهد و ممکن است باعث آسیب پایدار شود.
التهاب، عفونت و ورم بیضه : باکتری که باعث تب مالت می‌شود می‌تواند اپیدیدیم (لوله مارپیچ که مجرای دفران و بیضه را به هم متصل می‌کند) را آلوده کند. ازآنجاکه عفونت ممکن است به خود بیضه گسترش یابد می‌تواند باعث تورم و دردی که ممکن است شدید باشد در بیضه گردد.
التهاب و عفونت کبد و طحال : تب مالت همچنین می‌توانید بر طحال و کبد تأثیر بگذارد و باعث شود که از اندازه طبیعی بزرگ‌تر شوند.
عفونت سیستم عصبی مرکزی : این نوع عفونت باعث بیماری‌های بالقوه خطرناک و تهدیدکننده‌ای مانند مننژیت (التهاب غشاء اطراف مغز و نخاع) و آنسفالیت (التهاب خود مغز) می‌شود.

تشخیص بیماری تب مالت

کلیک کنید

پزشکان اغلب تشخیص تب مالت را با آزمایش خون یا مغز استخوان ازنظر باکتری بروسلا و یا بررسی خون ازنظر وجود یکسری آنتی بادی‌ها بر ضد این باکتری، انجام می‌دهند. برای کمک به تشخیص عوارض تب مالت، ممکن است نیاز به یکسری آزمایش‌های اضافی باشد، از جمله:

تصویربرداری اشعه X : اشعه X می‌تواند تغییر در استخوان‌ها و مفاصل را نشان دهد.
توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : این آزمایشات تصویربرداری به شناسایی التهاب یا آبسه در مغز و بافت‌های دیگر کمک می‌کند.
کشت مایع مغزی نخاعی : در این آزمایش، یک نمونه کوچک از مایعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است ازنظر عفونت‌هایی مانند مننژیت و آنسفالیت بررسی می‌گردد.
اکوکاردیوگرافی : در این تست از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می‌شود تا با کمک آن وجود نشانه‌هایی از عفونت یا آسیب در قلب را بررسی کنند.

درمان بیماری تب مالت

کلیک کنید

درمان تب مالت باهدف از بین بردن علائم، جلوگیری از عود بیماری و جلوگیری از عوارض انجام می‌پذیرد. شما نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت حداقل شش هفته خواهید داشت و نشانه‌ها معمولا تا چند ماه ادامه خواهند داشت. این بیماری همچنین امکان بازگشت و مزمن شدن، خواهد داشت.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر