قرص ضد ایدز PrEP – پیشگیری از بیماری HIV با قرص جدید PrEP

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
قرص ضد ایدز PrEP – پیشگیری از بیماری HIV با قرص جدید PrEP

قرص ضد ایدز PrEP چگونه عمل می‌کند؟

قرص ضد ایدز با نام PrEP (Pre-Exposure Prophylaxis) شناخته می‌شود که به معنای پیشگیری قبل از مواجهه می‌باشد. این قرص را افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به HIV یا ایدز قرار دارند، باید به طور روزانه مصرف کنند تا باعث پیشگیری از بیماری HIV شود. PrEP مانع از ماندن و انتشار ویروس HIV در بدن شما می‌شود.

شیوع بیماری ایدز در کشورهای جهان در حال افزایش است. گاهی تصورات درست و نادرستی در مورد بیماری ایدز در بین مردم رواج دارد؛ اما گذشته از تمام آن‌ها باید بدانیم که بعد از ابتلا به این بیماری با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد. پس بهترین گام در مورد بیماری ایدز مانند سایر بیماری ها، پیشگیری از آن است.

قرص ضد ایدز PrEP تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بیماری HIV دارد؛ اما در صورتی که به‌طور منظم مصرف نشود، تأثیر خود را از دست می‌دهد. مصرف روزانه قرص ضد ایدز PrEP خطر ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی را تا 90% کاهش می‌دهد. این میزان از کاهش خطر ابتلا به ایدز با استفاده از کاندوم و دیگر روش‌های پیشگیری افزایش می‌یابد. همچنین خطر ابتلا به ایدز در افرادی که از داروهای تزریقی استفاده می‌کنند، پس از مصرف PrEP تا 70% کاهش می‌یابد.

البته این نکته را مدنظر داشته باشید که مصرف این قرص در مورد افراد پرخطر خیلی مؤثر نخواهد بود؛ زیرا این دارو تا حد مشخصی می‌تواند جلوی ویروس HIV را بگیرد و بیشتر مناسب افراد HIV منفی است که در محیط‌هایی کار می‌کنند که احتمال ابتلای آن‌ها به ایدز وجود دارد.

یکی دیگر از کاربردهای آن می‌تواند زمانی باشد که یکی از اعضای خانواده علی‌الخصوص همسرتان مبتلا به ایدز باشد. در این صورت می‌توانید از قرص ضد ایدز PrEP برای پیشگیری از بیماری HIV استفاده کنید.

آیا قرص ضد ایدز PrEP مانند واکسن عمل می‌کند؟

قرص ضد ایدز PrEP مانند واکسن عمل نمی‌کند. دفعات محدود استفاده از واکسن بدن شما را برای مبارزه چندساله در برابر عوامل عفونی آموزش می‌دهد. در حالی که قرص ضد ایدز PrEP را می‌بایست هر روز به صورت خوراکی مصرف کنید. این قرص به بدن شما کمک می‌کند که در زمان مواجه با ویروس HIV جلوی آن‌ها را بگیرد و نگذارد در بدن منتشر شوند؛ اما اگر این قرص‌ها را نخورید، دیگر دارویی در جریان خونتان نیست که بتواند با ویروس ایدز مقابله کند. پس قرص ضد ایدز  PrEP مانند واکسن عمل نمی‌کند و اثربخشی آن تا زمانی است که شما به‌طور منظم آن را مصرف کنید.

آیا قرص ضد ایدز PrEP مانند واکسن عمل می‌کند؟

قرص ضد ایدز PrEP تا چه حد مؤثر است؟

بر اساس یک مطالعه که تأثیر داروی ضد ایدز را بر روی 657 نفر مورد بررسی قرار دادند، مشخص شد که این دارو می‌تواند افرادی که در محیط‌های بسیار آلوده قرار داشتند را نیز 100 درصد در برابر ویروس HIV محافظت کند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه قرص ضد ایدز PrEP را به مدت 2.5 سال و به‌طور روزانه مورد استفاده قرار می‌دادند.

مطالعه مشابه دیگری نیز در سال 2012 انجام شد. در این مطالعه که بر روی 2499 فرد در معرض خطر آلودگی به ویروس HIV انجام شد نیز نشان داد که مصرف منظم این دارو می‌تواند تا 99 درصد باعث پیشگیری از بیماری HIV می‌شود. نتایج همین مطالعات بود که باعث شد سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) مجوز استفاده از این دارو را صادر کند.

بزرگ‌ترین مشکل و تناقضی که در حال حاضر در مورد قرص ضد ایدز PrEP وجود دارد آن است که این دارو تا زمانی که به‌صورت منظم و روزانه مصرف شود، می‌تواند اثربخشی کافی داشته باشد و حتی قطع مصرف آن برای یک روز باعث کاهش بسیار زیاد اثربخشی آن خواهد شد. پایبندی به مصرف مداوم این قرص برای خیلی از افراد با سبک زندگی مختلف و میزان درآمد مختلف، میسر نخواهد بود.

در وهله اول بهتر است بیاموزید که چگونه ایدز نگیرید و راه‌های انتقال ایدز کدم‌اند. حتی برای جلوگیری از انتقال ایدز به کودکان نیز راه‌کارهایی وجود دارد. در کنار این راهکارها خصوصا در مورد افرادی که در معرض خطر قرار دارند، استفاده از قرص ضد ایدز PrEP می تواند کمک کننده باشد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من دو روز پیش رابطه با کسی که کارشه و پولشو میگیره داشتم از جلو و کاندوم پاره شدو کلا درش اوردیم و کارمو کردم و من از طرف کسی ۱۲ عدد قرص pep داشتم و بعدش بلافاصله قرص pep رو شروع کردم الان میخوام بدونم این ۱۲ عدد فایده ای داره؟

مشاهده کامل

کاربر گرامی استفاده از این قرص حس امنیت کاذب به شما میده و به هیچ عنوان جایگزین وسیله های محافظتی برای پیشگیری از انتقال این بیماری نیست و حتی دارو ممکنه به درستی عمل نکنه .بعلاوه در مورد اصالت داروهایی که به صورت غیر مجاز در دسترس افراد قرار داره جای شک و تردید وجود داره. به هر صورت ،در صورتی که بلافاصله این دارو رو بعد از رابطه پر خطر استفاده کردید تا 28 روز باید ادامه بدید و در این مدت هم حتما به پزشک مراجعه کنید تا تحت نظر این دارو رو مصرف کنید. در ادامه باید تاکید کنم که فقط بیماری hiv در چنین روابطی سلامت شما رو تهدید نمیکنه ،اون شخص ممکنه ناقل سایر بیماری های مقاربتی نیز بوده و شما رو آلوده کرده باشه.در نتیجه در چنین مواردی همیشه استفاده از وسایل محافظتی رو در اولویت قرار بدین.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر