تغییرات در بافت و ضخامت مو نشانه بیماری درونتان است

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغییرات در بافت و ضخامت مو نشانه بیماری درونتان است

بافت و ضخامت مو و نشانه بیماری

مجله پزشکی و سلامت : شما به طور روزانه در مورد بافت و ضخامت مو های خود فکر می‌کنید (آیا موهای خوب یا بدی دارید؟ و یا اینکه مدل موی خود را به سبک جدیدی درست کنید) اما ممکن است ندانید که بافت و ضخامت مو های شما نشانه بیماری و یا سرنخ سلامتی شما هستند، تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات در بافت و ضخامت مو می‌تواند نشانه بیماری یا نشانه‌ای از مشکلات نهفته سلامتی مانند بیماری تیروئید باشد. چگونه شما می‌توانید بگویید که تغییرات بافت و ضخامت مو های شما با بیماری و یا مشکل سلامتی و ژنتیکی مرتبط است؟ بیایید تعدادی از سرنخ‌ها را برایتان توضیح دهیم: تغییرات ناگهانی، مانند ریزش موی زیاد، احتمال دارد به یک مشکل بهداشتی قابل درمان مانند نازک شدن مو مرتبط باشد. سری بعدی که شما در آینه نگاه می‌کنید، حتماً به بافت و ضخامت مو هایتان توجه کنید:

موهای خاکستری و استرس

گروه متخصص پزشکی پوست در کالیفرنیا در این رابطه می‌گویند: استرس مو را خاکستری می‌کند، استرس اکسیداتیو ممکن است بر سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه تأثیر گذارد، البته علت اصلی خاکستری شدن مو در شرایط استرس، معلوم نیست اما به احتمال زیاد یک سری از ژن‌های خود فرد این خاکستری شدن مو را سبب می‌شوند.

موی شکننده نشانه بیماری سندرم کوشینگ

موهای شکننده نشانه‌ای از سندرم کوشینگ (Cushing’s syndrome) است. اما بسیاری دیگر از نشانه‌های آشکار این بیماری نادر، مانند فشارخون بالا، خستگی، درد و کمر درد ناشی از کورتیزول بیش از حد است. درمان سندرم کوشینگ ممکن است شامل تغییر دوز داروهایی باشد که احتمالاً علت این بیماری است. سایر مردم ممکن است برای درمان نیازمند جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشند تا تولید بیش از حد غدد آدرنال کورتیزول تصحیح شود.

خشک و نازک بودن بافت و ضخامت مو نشانه بیماری تیروئید

افرادی که مبتلابه کم کاری تیروئید هستند، ممکن است متوجه افزایش ریزش مو و تغییر در ظاهر موی خود شوند. کم کاری تیروئید به این معنا است که تیروئید شما به درستی و به طور مؤثر کار نمی‌کند. این می‌تواند باعث تغییر بافت و ضخامت مو های شما و علائم دیگری مانند خستگی، عدم تحمل سرما، درد مفاصل، درد عضلانی، چهره پف کرده و افزایش وزن شود. آزمایش اندازه‌گیری هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) برای تشخیص و درمان این بیماری الزامی است؛ برای درمان این بیماری، پزشک به شما داروهای تیروئید تجویز خواهد کرد تا بیماری شما درمان شود.

خشک و نازک بودن بافت و ضخامت مو نشانه بیماری تیروئید

ریزش مو و کمبود پروتئین

پروتئین برای ساخت مو شما ضروری است، بنابراین اگر شما به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنید، ممکن است دچار ریزش مو و یا نازک شدن آن شوید.اکثر مردم، مشکل کمبود پروتئین ندارند، زیرا بیشتر مردم مواد غذایی با پروتئین بالا مصرف می‌کنند. اما افرادی که مشکلات دستگاه گوارش دارند و یا عمل جراحی بای پس معده انجام داده‌اند ممکن است در هضم پروتئین مشکل داشته باشند و درنتیجه به کمبود پروتئین مبتلا شوند. در این شرایط باید با پزشک مشورت کنید تا تحت درمان قرار گیرید.قابل ذکر است که علت اصلی ریزش مو ، حتی در زنان، ژنتیکی است.

ریزش مو نشانه بیماری کم‌خونی

اگر شما به طور ناگهانی متوجه شوید که تعداد بسیار زیادی از موی شما در برس سر یا در کف حمام است، این می‌تواند نشانه بیماری کمبود آهن یا کم‌خونی باشد. در نتیجه در این مواقعی که شما از ریزش مو شکایت دارید، پزشک برای شما آزمایش خون می‌نویسد.این آزمایش خون به احتمال زیاد، در افراد گیاهخوار و یا زنانی که دوره‌های قاعدگی سنگین دارند، بیشتر ضروری است ، زیرا این افراد به احتمال بیشتری دچار کمبود خون و آهن می‌شوند. مکمل‌های آهن و یا تغییر رژیم غذایی( افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن) می‌تواند به شما در کاهش ریزش مو و حفظ سلامت آن کمک کند. ریزش مو (به طور موقت) می‌تواند با تغییرات ناگهانی سطح استروژن رخ دهد است و در اغلب موارد پس از بارداری و یا توقف قرص های ضد بارداری اتفاق می‌افتد.

موی آسیب‌دیده

شوره سر سفید یا زرد

دانه‌های زرد یا سفید در مو یا بر روی شانه‌هایتان و حتی در ابروی شما می‌تواند نشانه‌ای از درماتیت سبورئیک یا همان شوره سر می‌باشد. شامپوهای ضد شوره و همچنین تجویز کورتیزون می‌تواند به کنترل نشانه بیماری کمک کند. شوره سر می‌تواند توسط قارچ پوستی و یا التهاب پوست ایجاد شود و این بیماری معمولاً در زمستان بدتر می‌شود.

موی آسیب‌دیده

اکثر افراد از آسیب‌هایی که توسط رنگ کردن و یا سشوار به موهایشان وارد می‌شود، شکایت دارند. حرارت و رنگ موهای شما را شکننده و خشک می‌کند و بعد از آن باید با سرم مو ، موهایتان را تحت درمان قرار دهید. اما مهم‌تر از همه، موهای تحت درمان می‌تواند گویای رازهای زیادی راجع به سلامتی‌تان باشد.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از مو

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر