درمان پارکینسون با طب سوزنی (روش بدون درد و جایگزین دارو)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان پارکینسون با طب سوزنی (روش بدون درد و جایگزین دارو)

تاریخچه درمان قطعی پارکینسون با طب سنتی

مجله پزشکی و سلامت : طب سوزنی یک طب سنتی چینی است که مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است در درمان پارکینسون و مدیریت علائم غیر حرکتی آن مؤثر باشد.

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن ضد عفونی شده یکبار مصرف در نقاط خاص بدن است. این نقاط، یک پاسخ عصبی خاص را به وجود می‌آورند که باعث آزاد شدن هورمون‌های اندوژن و انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود.

درمان با طب سوزنی اغلب بدون درد است و بیماران به علت آزاد شدن این هورمون‌های اندوژن، احساس آرامش تقریباً فوری را تجربه می‌کنند. اثرات بهبودی و آرامش ماندگارتر، معمولاً بعد از چند جلسه درمان با طب سوزنی دیده می‌شود. البته دوره درمان با طب سوزنی را باید پزشک شما برایتان برنامه ریزی کند.

وضعیت ذهنی یا ذهنیت بیمار نیز تأثیر زیادی در نتایج مثبت طب سوزنی برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن و ناتوان کننده دارد. طب سوزنی راهی آرام و طبیعی برای ایجاد ارتباط ذهن و روح و کمک به بهبود وضعیت بیماران ارائه می‌دهد. به همین دلیل مطالعات زیادی راجع به درمان پارکینسون با طب سنتی و سوزنی انجام شده است.

درمان پارکینسون و علائم آن

با توجه به بنیاد ملی پارکینسون، درمان پارکینسون در سال‌های اخیر تغییر کرده است. در گذشته، درمان پارکینسون به طور عمده در بخش حرکتی بیماری متمرکز بود. در حالی که درمان پارکینسون در حال حاضر تکامل یافته است تا علائم مرتبط با این بیماری مانند درد، اختلالات روانپزشکی و نشانه‌های خودبخودی (وابسته به دستگاه عصبی خودکار) را نیز شامل شود. طب سوزنی می‌تواند در تسکین علائم غیر حرکتی پارکینسون تأثیر داشته باشد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون را بهبود بخشد.

اکثر بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون تعدادی از علائم غیر حرکتی (علائمی که حرکت، تحرک، هماهنگی و کارهای فیزیکی بیمار را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند) را تجربه می‌کنند که اغلب قبل از تشخیص بیماری دیده می‌شود. شاید یکی از آزاردهنده‌ترین علائم غیر حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون، اختلالات خواب، خستگی، یبوست، کاهش یا افزایش وزن، درد و مشکلات روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب باشد.

آیا طب سوزنی درد دارد

درمان پارکینسون با طب سوزنی امکان پذیر است؟

طب سوزنی جایگزین دارویی برای مدیریت علائم بیماری پارکینسون است. طب سوزنی برای درمان پارکینسون به هیچ وجه عوارض جانبی ندارد. ترکیب طب سوزنی با درمان دارویی، کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزانه زندگی بیماران را دو چندان می‌کند. بررسی اخیر مطالعات بالینی طب سوزنی در درمان علائم حرکتی و غیر حرکتی بیماری پارکینسون که در CNS Neuroscience and Therapeutics منتشر شد، نشان داد که درمان پارکینسون با طب سوزنی امکان پذیر است و طب سوزنی تأثیرات بالقوه‌ای در درمان پارکینسون دارد.

این بررسی، تمام مطالعات ثبت شده در پایگاه داده‌ بیماری پارکینسون را در طی 15 سال گذشته بررسی کرد. این یافته‌ها، اثربخشی طب سوزنی (با یا بدون تحریک الکتریکی) را در درمان مشکلات روانی، مشکلات خواب و علائم گوارشی در بیماران پارکینسون را نشان می‌دهد. طب سوزنی پاسخ‌های عصبی را در مناطق مغزی زیر (همه این مناطق با بیماری پارکینسون در ارتباط هستند) تحریک می‌کند و از این طریق به درمان پارکینسون کمک می‌کند:

• گانگلیون‌های قاعده ای یا عقده قاعده ای
• پوتامن یا پوسته مغز
• تالاموس
• کودات
• سابستنشیا نیگرا

همچنین شواهد دیگری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند، طب سوزنی اثربخشی داروی لوودوپا که برای درمان پارکینسون استفاده می‌شود را بالا می‌برد و باعث کاهش دوز و عوارض جانبی این دارو مانند تهوع می‌شود. در واقع طب سوزنی نیاز به داروهای ثانویه برای درمان عوارض جانبی داروهای درمان پارکینسون را از بین می‌برد.

یک مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد که طب سوزنی تأثیر مثبتی بر فعالیت مغزی مربوط به اختلالات خواب، افسردگی و حتی علائم حرکتی دارد. اگر چه این مطالعات دهنده تأثیرات مثبت طب سوزنی برای درمان پارکینسون هستند، اما برای اثبات این یافته‌ها به مطالعات تکمیلی دیگری نیاز داریم.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام خدمت جناب دكتر
چند ساليه به علت فشار روانى كار و وارد شدن شوك بهم دست راستم لرزش پيدا كرده مرد هستم و سنم ٦٢ ساله آيا با طب سوزنى معالجه ميشود؟
ممنونم

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر