علائم بیماری پارکینسون چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علائم بیماری پارکینسون چیست؟

تشخیص علائم بیماری پارکینسون

مجله پزشکی و سلامت : برای هرکسی شنیدن خبر مبتلا شدن به بیماری مانند بیماری پارکینسون سخت است. بیماری پارکینسون با علائمی همراه است که اگر متوجه این علائم شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.
شناخت علائم این بیماری نقش مهمی در تشخیص سریع بیماری پارکینسون دارد به همین دلیل در این مطلب به اصلی‌ترین علائم بیماری پارکینسون اشاره خواهیم کرد:

1- لرزش دست و بدن

آیا شما متوجه لرزش خفیفی در انگشتان، دست، چانه و یا لب خود شده‌اید؟ آیا پای شما هنگام نشستن و یا استراحت تکان می‌خورد؟ لرزش بدن در برخی از مواقع مانند ورزش و یا زخمی شدن بدن، عادی است اما لرزش غیر عادی دست و پا یکی از ابتدایی‌ترین علائم بیماری پارکینسون است.

لرزش دست و بدن

2- دست خط کوچک

تغییر ناگهانی در دست خط، یکی از علائم این بیماری است. افراد بیمار دست خط کوچک و شلوغی دارند و نمی‌توانند به بزرگی گذشته روی برگه کاغذ بنویسند. گاهی اوقات این تغییر دست خط به مرور زمان در افراد مسن دیده می‌شود و به دلیل ضعف بینایی و سفت شدن انگشتان آن‌ها است اما اگر کوچک شدن دست خط به طور ناگهانی اتفاق افتد، می‌تواند از علائم بیماری پارکینسون باشد.

3- از دست دادن بویایی به سبب بیماری پارکینسون

اگر به بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا دچار هستید و بویایی شما به خاطر گرفتگی بینی کم شده است، این اتفاق بسیار عادی است. اما اگر به طور ناگهانی حس می‌کنید که قدرت بویایی شما کم شده است و نمی‌توانید بوی مواد غذایی را تشخیص دهید، شاید این یکی از علائم پارکینسون در شما باشد. برای بررسی بیش‌تر به پزشک مراجعه کنید.

4- مشکلات خواب از علائم بیماری پارکینسون

آیا زمانی که در خواب عمیقی هستید، به اطراف لگد می‌زنید و یا در خواب راه می‌روید؟ حرکات ناگهانی در هنگام خواب از علائم این بیماری است که باید جدی بگیرید. مشکلات خواب در هر فردی عادی است و ممکن است هر فردی یک شب در هفته دچار بی‌قراری شود و در هنگام خواب، زیاد غلط بخورد، اما اگر این علائم مرتباً تکرار شوند، می‌تواند نشانه و علائم بیماری پارکینسون باشد.

5- مشکلات حرکتی و راه رفتن 

آیا در بدن و دست و پاهایتان احساس سفتی می‌کنید؟ گاهی اوقات این سفتی می‌تواند روی توانایی حرکت شما تأثیر بگذارد و حتی اگر روی توانایی حرکت تأثیر نگذارد، می‌تواند از علائم بیماری پارکینسون باشد. اگر احساس درد و سفتی در شانه، باسن و زانوی خود دارید و راه رفتن و نشستن شما با مشکل روبرو شده است، ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید.
اگر شانه و یا زانوی شما مجروح شده باشد و یا به بیماری مانند آرتریت مبتلا باشید این درد و سفتی عادی است، اما در غیر این صورت می‌تواند از علائم بیماری پارکینسون باشد.

مشکلات حرکتی و راه رفتن

6- یبوست از علائم بیماری پارکینسون

مشکل در دفع مدفوع و یبوست از اولین علائم بیماری پارکینسون است. گاهی یبوست به خاطر مشکلی در رژیم غذایی مانند عدم مصرف آب و فیبر کافی به وجود می‌آید، اما اگر بدون هیچ دلیلی دچار یبوست شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک شما را معاینه کند.

7- صدای لطیف و کم

اگر به طور ناگهانی متوجه تغییری در صدای خود شدید و صدای شما آرام و لطیف شده است، به صورتی که دیگران برای شنیدن صدای شما، دچار مشکل می‌شوند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. گاهی تغییر صدا به خاطر سرماخوردگی است و یا اینکه فردی از بدو تولد صدای لطیفی داشته است، که در این صورت نگران کننده نیست، اما تغییر صدای ناگهانی و بدون دلیل می‌تواند از علائم پارکینسون باشد.

8- سرگیجه یا غش یکی از علائم بیماری پارکینسون

غش و سرگیجه از نشانه‌های افت فشار خون است که می‌تواند با بیماری پارکینسون در ارتباط باشد. اگر این علائم در شما به طور مرتب اتفاق افتاد به پزشک مراجعه کنید، زیرا بروز این علائم به صورت مکرر می‌تواند از علائم این بیماری باشد.

9- قوز کردن و دولا شدن

گاهی اوقات مشکلات استخوانی و عصبی مانند کمر درد موجب می‌شود که کمر شما حالت قوز به خودش بگیرد. اما اگر چنین مشکلاتی ندارید و پشت شما حالت قوز به خودش گرفته است، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید، زیرا قوز کردن یکی از مهم‌ترین علائم بیماری پارکینسون است.

قوز کردن و دولا شدن

10- چهره نقاب دار در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون

نگاه خیره، بی‌روح و افسرده از علائم بیماری پارکینسون است. ثابت ماندن اندام‌های صورت حالت ماسک و بدون حرکتی به چهره بیمار می‌دهد که گویی نقاب به صورت زده است (احساسات کمی در چهره این بیماران نمایان می‌شود). زمانی که بیماران پارکینسونی را نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید نقابی به چهره دارند و نگاهشان پر از افسردگی و بی‌معنایی است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر