عوارض سولاریوم یا فواید سولاریوم؛ کدام بیشتر است؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوارض سولاریوم یا فواید سولاریوم؛ کدام بیشتر است؟

سولاریوم برای برنزه شدن چیست؟

مجله سلامت : وقتی که تابستان می‌شود، همه مردان وزنان تمایل زیادی به برنزه شدن پوستشان دارند و به همین دلیل از روش‌های مختلف برنزه کردن پوست استفاده می‌کنند. بیشتر کسانی که شرایط برنزه کردن طبیعی در ساحل را ندارند از دستگاه سولاریوم برای حل این مشکل استفاده می‌کنند. سولاریوم یک راه حل مناسب است که می‌تواند پوست شما را بدون نیاز به نور خورشید در معرض نور قرار دهد.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب آفتاب برای پوست

سولاریوم کمک می‌کند که در مدت کوتاهی برنزه شوید. در دستگاه سولاریوم یک لامپ، تابشی شبیه نور خورشید را به پوست تابانده و باعث خارش پوست می‌شود. فرد در فاصله کمی از لامپ‌ها UV قرار دارد و لامپ‌ها با تابش اشعه ماوراء بنفش پوست را برنزه می‌کند. کل پروسه 20-5 دقیقه طول می‌کشد و بسیار ساده است. در سولاریوم از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌کنند که عمدتاً UVA را با دوزهای کوچک‌تر از UVB انتشار می‌دهند. اشعه ماوراء بنفش سولاریوم تا سه برابر بیشتر از UVA در نور خورشید طبیعی است و حتی شدت UVB آن می‌تواند به نور آفتاب طبیعی نزدیک باشد. این میزان شدید اشعه ماوراء بنفش می‌تواند مضرات پوستی بسیار جدی داشته باشد.

در سال‌های اخیر، اشعه UVA و UVB لامپ‌های سولاریوم را تعدیل کرده‌اند تا خطر آسیب به پوست در اثر استفاده از سولاریوم کاهش یابد. همچنین در هنگام استفاده از سولاریوم باید پوشش مخصوصی داشته باشید که از چشمانتان محافظت کند. 3-2 بار استفاده از دستگاه سولاریوم نتیجه مورد نیاز را برای شما به ارمغان می‌آورد. بیایید ببینیم برنزه کردن پوست با سولاریوم چه معایب و مزایای احتمالی دارد؟

مزایای سولاریوم کدم‌اند؟

اگر چه سولاریوم دشمنان زیادی دارد، اما برنزه کردن با سولاریوم مزایایی دارد:

• اول از همه، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش موجب تولید ویتامین D در پوست می‌شود.
• همچنین، سولاریوم مبارزه با جوش و آکنه بر روی پوست است زیرا پوست را خشک می‌کند.
• بر خلاف برنزه شدن طبیعی که ممکن است باعث سوختگی شود، سولاریوم موجب سوختگی نمی‌شود و همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد.
• در نهایت، سولاریوم شما را در یک زمان بسیار کوتاه برنزه می‌کند، در حالی که ساعت‌ها باید زیر نور خورشید، آفتاب بگیرید تا برنزه شوید.

اما سولاریوم خطرات جدی نیز دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خطرات و عوارض جانبی سولاریوم

اگر چه مضرات زیاد سولاریوم به اثبات رسیده است اما استفاده از این شیوه برنزه کردن روز به روز در حال افزایش است. قبل از اینکه از سولاریوم استفاده کنید، بهتر است عوارض و خطرات جانبی سولاریوم را بشناسید.

• یک خطر بسیار خطرناک سولاریوم، خطر ابتلا به سرطان پوست است.
• ممکن است باعث آسیب دیدگی دراز مدت شود.
• خطر ابتلا به پیری زودرس پوست به علت تخریب کلاژن پوست.
• پوست ممکن است تحریک شود و مشکلات پوستی ایجاد کند.
• ماندگاری برنزگی سولاریوم طولانی مدت نیست و ممکن است نیاز باشد بارها از این دستگاه استفاده کنید.

آیا سولاریوم ضرر دارد یا نه؟

چه زمانی باید از سولاریوم اجتناب کنید؟

• در طول زمان برنزه شدن با سولاریوم نباید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ به همین منظور اگر از به خورشید حساسیت دارید، باردار هستید و یا اگر پوست شما حساس بوده و یا آفتاب سوختگی داشته باشید، باید از سولاریوم اجتناب کنید.
• همچنین اگر بیماری‎هایی مانند مشکلات پوستی، مشکلات عضلانی، رگ‌های واریسی و غیره داشته باشید باید از سولاریوم اجتناب کنید.

چه روش‌های جایگزینی را برای سولاریوم استفاده کنید؟

مهم نیست که از چه روشی خود را برنزه می‌کنید. نور خورشید یا منابع مصنوعی مانند چراغ‌های خورشیدی و تخت‌های برنزه و سولاریوم همگی نوعی تابش اشعه فرا بنفش است که برای پوست مضر می‌باشد. تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) با سرطان پوست (از جمله سرطان سلول‌های بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم) و دیگر انواع آسیب‌های پوستی، به ویژه پیری زودرس پوست همراه است. به این ترتیب استفاده از سولاریوم برای برنزه کردن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

خب، البته جایگزین طبیعی سولاریوم، استفاده از یک کرم ضد آفتاب خوب و برنزه کردن طبیعی زیر نور خورشید طبیعی است اما اگر زمان لازم برای برنزه کردن طبیعی را ندارید می‌توانید از اتوبرنز و لوسیون‌های برنزه کننده پوست خود استفاده کنید. این لوسیون‌ها نه تنها عوارض جانبی سولاریوم را ندارند، بلکه خطرات تابش نور خورشید بر پوست را هم ندارند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من تاره ميخوام برم سولار چون پوستم خيلي نازكه، سفيده و رگ هاي بدنم كاملا مشخصه .چكار بايد كنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام لطفا دقت داشته باشید که برنزه شدن در سولاریوم باعث پوشاندن رگ ها یا زخیم تر شدن پوست نمیشود و بعد از انجام آن نیز ممکن است رگ ها مشخص باشند. علاوه بر اینها، ضرر برنزه شدن در سولاریوم نیز وجود دارد. بنابر این ما به شما توصیه میکنیم که ابتدا برنزه شدن به صورت طبیعی در زیر نور افتاب را امتحان کنید. البته برای این کار نیز باید از قبل کرم های پیش از برنزه شدن و پس از برنزه شدن را خریدارید نمایید. همچنین یک راه ساده تر و کم هزینه تر این است که از لوسیون های رنگی برنزه کننده بدن استفاده کنید. این لوسیون ها را میتوانید از مغازه های ارایشی و بهداشتی تهیه کنید و هنگامی که میخواهید عیوب پوست را بپوشانید، از آنها استفاده کنید. برای اطلاعات دقیق تر لطفا مقاله بالا را مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام . آیا سولاریوم برای بدن مضر هست و نباید انجام داد؟ یا دو سه جلسه مشکلی نداره؟ یه مقدار توضیح بدید

مشاهده کامل

با سلام بر اساس مطالعات سولاریوم خطر ابتلا به سرطان پوست و کدر شدن عدسی چشم رو افزایش میده ..این که دو یا سه جلسه هم این عوارض رو داره رو نمیشه دقیقا ارزیابی کرد ولی چیزی که مشخصه اینه که معمولا افراد در دو یا سه جلسه پاسخی که میخوان رو از سولاریوم نمیگیرن و تعداد جلسات بیشتری اون رو ادامه میدن. در هر حال ما این روش رو به شما پیشنهاد نمیکنیم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر