قلم تشخیص سرطان | تشخیص بافت سرطانی در چند ثانیه

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
قلم تشخیص سرطان | تشخیص بافت سرطانی در چند ثانیه

تشخیص بافت سرطانی با قلم تشخیص سرطان

اخبار سلامت : محققان دانشگاه تگزاس، یک وسیله دستی قلم تشخیص سرطان را طراحی کرده‌اند که قادر به تشخیص بافت سرطانی در حدود 10 ثانیه در طول عمل جراحی است. محققان امید دارند که با استفاده از این قلم تشخیص سرطان روش‌های ایمن و سریع‌تری را برای حذف بافت سرطانی و درمان سرطان انتخاب کنند.

قلم تشخیص سرطان MasSpec که به تازگی توسط محققان دانشگاه تگزاس طراحی شده است، بافت سرطانی را 150 بار سریع‌تر از فناوری‌های فعلی موجود تشخیص می‌دهد. جداسازی بافت سرطانی از بافت سالم در حین عمل جراحی بسیار مهم است؛ همچنین برداشتن مقدار زیادی از بافت سالم نیز می‌تواند خطرناک باشد و باعث افزایش آسیب به عملکرد عضلانی و عصبی همراه با عوارض جانبی دیگر شود. به این ترتیب تشخیص بافت سرطانی با قلم تشخیص سرطان ، جراحان را طی عمل جراحی راهنمایی می‌کند که کدام بافت را برش دهند و کدام بافت را نگه دارند، به این ترتیب تشخیص بافت سرطانی با قلم به جراحان کمک می‌کند تا بافت‌های سرطانی را کاملاً جدا کرده و احتمال عود مجدد را کاهش دهند.

اهمیت تشخیص بافت سرطانی با قلم تشخیصی جدید

تیم تحقیقاتی امیدوار است که اگر این قلم تشخیص سرطان برای استفاده بالینی مورد تأیید قرار گیرد، دلهره جدا کردن کامل بافت سرطانی طی جراحی از بین می‌رود. این موضوع بسیار مهم است، زیرا یکی از مهم‌ترین مسائل در درمان و کنترل سرطان جدا کردن درست و کامل بافت سرطانی است؛ اگر بافت سرطانی به درستی جدا نشود، ممکن است سرطان دوباره عود کند. به این ترتیب این قلم تشخیص سرطان می‌تواند کمک بسزایی را به پزشکان و بیماران کند.

روش‌های تشخیص بافت سرطانی

در حال حاضر روش‌ تجزیه و تحلیل بخش منجمد (Frozen Section Analysis) برای تشخیص بافت سرطانی از سالم در حال استفاده است اما این روش، آهسته است و 30 دقیقه طول می‌کشد تا نتیجه را گزارش دهد. یکی از معایب دیگر استفاده از این روش برای تشخیص بافت سرطانی، درصد خطای بالای آن است. این روش در بیش از 20% از موارد نتایجش اشتباه و نامطمئن است.

این در حالی است که تشخیص بافت سرطانی با قلم تشخیص سرطان از تفاوت متابولیسم بین سلول‌های طبیعی و سرطانی بهره می‌گیرد. هر سرطان یک مجموعه خاصی از متابولیت‌ها (محصولات متابولیسم) و سایر مواد تشکیل دهنده را تولید می‌کند که به عنوان یک اثر انگشت مولکولی از بافت‌ها عمل می‌کنند. قلم تشخیص سرطان با استفاده از آنالیز این متابولیت‌ها بافت‌های سرطانی را تشخیص می‌دهد.

روند تشخیص بافت سرطانی با قلم تشخیص سرطان MasSpec

برای استفاده از قلم تشخیص سرطان باید به سادگی آن را در برابر بافت نگه داشت تا این دستگاه با چکاندن یک قطره آب بر روی بافت، تشخیص بافت سرطانی را آغاز کند. بعد از چکانده شدن آب روی بافت مولکول‌های کوچک به مایع جذب می‌شوند. سپس این آب با یک دستگاه طیف ‌سنج جرمی که توانایی تشخیص هزاران مولکول و تفسیر اثر انگشت مولکولی سرطان‌های مختلف را دارد، آنالیز می‌شود. این ابزار می‌تواند هزاران مواد شیمیایی را هر ثانیه اندازه گیری کند.

پروسه تجزیه و تحلیل بسیار کوتاه است و بعد از به اتمام رسیدن آنالیز آب، صفحه نمایش متصل به کامپیوتر به طور خودکار، در حدود 10 ثانیه بعد، سپس اثر انگشت تولید می‌شود که به جراح می‌گوید که آیا بافت سرطانی است یا سالم.

همانطور که در Science Translational Medicine گزارش شده است، قلم MasSpec روی 253 نمونه بافت از بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه، توانست در بیش از 96 درصد از موارد با موفقیت نتیجه را اعلام کند. این قلم تشخیص سرطان توانست حتی در نواحی که ترکیبی از بافت سرطانی و سالم بود، دقیق عمل کرده و بافت سرطانی را از سالم تشخیص دهد.

این تیم تحقیقاتی اختراع خود را ثبت کرده‌اند و قصد دارد تا فناوری خود را در سال 2018 و در حین جراحی‌های انکولوژیک آزمایش کنند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر