نقش تغذیه در رفع گرفتگی‌ های عضلانی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نقش تغذیه در رفع گرفتگی‌ های عضلانی

کمبود این ریز مغذی‌ها سبب گرفتگی های عضلانی می‌شود

مجله پزشکی و سلامت : بسیاری از ما ممکن است حداقل یک یا چند بار در ماه یا سال، گرفتگی های جزئی تا گرفتگی های عضلانی شدید را تجربه کرده باشیم. بخصوص که این گرفتگی‌ها می‌توانند در ناحیه عضلات ساق پا باشند که درد شدیدی را در طی یک زمان کوتاه به همراه دارند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که عوامل متعددی در بروز این گرفتگی‌ها نقش دارند که یکی از این عوامل کمبود مواد مغذی در بدن می‌باشد.درواقع کمبود وجود عناصری مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سدیم در بدن می‌توانند با اختلال در عملکردهای موجود در بدن باعث بروز گرفتگی‌ های عضلانی شوند. این به آن معنی است که دریافت این عناصر از راه مواد غذایی کم می‌باشد که نتیجه آن کمبود ذخایر این عناصر در بدن و نهایتاً نشانه‌های آن بروز گرفتگی‌ های عضلانی می‌باشد.

 یکی از راه‌های درمان و حتی پیشگیری از بروز این گرفتگی‌ها می‌تواند توجه به دریافت کافی این عناصر از راه رژیم غذایی باشد. بر اساس توصیه‌های دپارتمان کشاورزی ایالات‌متحده (USDA) میزان نیاز برای عناصر ضد گرفتگی عضلات به این شرح می‌باشد که روزانه باید 4700 میلی‌گرم پتاسیم، 1000 میلی‌گرم کلسیم،420 میلی‌گرم منیزیم از راه رژیم غذایی وارد بدن شوند. ابن در حالی است که اگر دریافت این عناصر کمتر باشد تعداد و تکرر گرفتگی‌ های عضلانی نیز بیشتر خواهد بود.

البته عدم تعادل در نسبت دریافت این عناصر هم در ایجاد گرفتگی‌ های عضلانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.  برای مثال استفاده از رژیم‌های غذایی پرنمک با بالا بردن میزان سدیم موجود در بدن در تعادل کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می‌کند و همین امر می‌تواند باعث بروز گرفتگی عضلانی به عنوان یک نشانه به هم خوردن تعادل این عناصر در بدن باشد. به علاوه اینکه عوامل محیطی مانند درجه حرارت هوا و رطوبت یا فعالیت‌های شدید بدنی که همگی منجر به تعریق زیاد و دفع عناصر پتاسیم و سدیم از طریق عرق می‌شوند نیز می‌توانند در به هم خوردن این تعادل مواد مغذی و بروز گرفتگی‌ های عضلانی مؤثر باشند.

 از دیدگاه متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی مانند گوجه‌فرنگی، موز، ماست، سویا، سبزیجات با برگ سبز، انواع لبنیات، گوشت کم چرب، آجیل خام، سبوس غلات و حبوبات در رژیم غذایی روزانه می‌توانند با تأمین عناصر و مواد مغذی ذکر شده مانع از ایجاد گرفتگی‌ های عضلانی شوند. البته نباید فراموش کرد که کمبود ویتامینی موسوم به ویتامین D هم در بدن می‌تواند در بروز گرفتگی‌ های عضلانی مؤثر باشد.

از آنجایی که بدن انسان می‌تواند به راحتی از طریق نور آفتاب این ویتامین را بسازد، توصیه می‌شود افرادی که دچار گرفتگی‌ های عضلانی مکرر هستند و رژیم غذایی تقریباً خوبی هم دارند، در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرند تا ویتامین D مورد نیاز بدنشان سنتز شود. طبیعتاً بعد از چند روز که در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرند و از رژیم غذایی غنی از کلسیم، پتاسیم و سدیم استفاده نمایند، شدت و تکرر گرفتگی‌ های عضلانی در بدنشان بهبود می‌یابد.

در مجموع توجه به یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی میوه‌ها، سبزی‌ها، مواد لبنی، گوشت‌های کم چرب، مغزها و آجیل خام باشد در کنار در معرض تابش نور آفتاب قرار گرفتن می‌توانند در پیشگیری از بروز گرفتگی‌ های عضلانی مؤثر واقع شوند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر