تنوفوویر دیسوپروکسیل | تنوفوویر برای ایدز | Tenofovir disoproxil

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: تنوفوویر دیسوپروکسیل
نام عمومی انگلیسی: Tenofovir disoproxil
نام تجاری: Viread , Truvada , Atripla , Eviplera
کاربرد: ایدز یا عفونت نقص ایمنی اکتسابی(HIV) و هپاتیت B

اطلاعات دارویی تنوفوویر دیسوپروکسیل

اطلاعات دارویی : تنوفوویر یک داروی ضد ویروسی است. داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل برای درمان دو نوع عفونت ناشی از ویروس (عفونت نقص ایمنی اکتسابی (HIV) و هپاتیت B) استفاده می‌شود. در عفونت HIV، داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل پیشرفت عفونت را کند می‌کند ، اما این دارو برای درمان HIV نیست. HIV سلول‌های CD4 سلول‌های T بدن را از بین می‌برد. این‌ها سلول‌های سفید و مهم خون هستند زیرا آن‌ها در محافظت از بدن در برابر عفونت نقش دارند. اگر HIV درمان نشود، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، به‌طوری‌که بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروب‌ها نمی‌تواند از خودش دفاع کند.

تنوفوویر دیسوپروکسیل متعلق به گروهی از داروهای آنتی رتروویرال (ضد رتروویروسی) به نام مهارکننده‌های ترانس کریپتاز معکوس نوکلئوزیدی(NRTIs) است. داروی تنوفوویر در کنار تعدادی از داروهای دیگر ضدویروسی، به‌عنوان بخشی از درمان ترکیبی تجویز می‌شود. برخی از مارک‌های قرص تنوفوویر دیسوپروکسیل حاوی سایر داروهای ضد ویروسی نیز هستند. داروهای ترکیبی مانند Truvada (تنوفوویر با امتریسیتابین) ، Atripla (تنوفوویر با امتریسیتابین و افاویرنز) و Eviplera (تنوفوویر با امتریسیتابین و ریلپیویرین) به شما کمک می‌کنند تا تعداد داروی کمتری در طی روز مصرف کنید.

هپاتیت B ویروسی است که از طریق جریان خون به کبد منتقل شده و در آنجا سبب التهاب و آسیب می‌شود. پس از عفونت با هپاتیت B تعداد اندکی از افراد آلوده دچار عفونت مزمن هپاتیت B می‌شوند و برای کاهش فعالیت ویروس نیاز به درمان دارند. درمان هپاتیت B مزمن چندین سال طول می‌کشد و به ترکیبی از داروهای ضد ویروسی نیاز دارد.

داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل با متوقف کردن تکثیر ویروس ، موجب کاهش تعداد ویروس در بدن می‌شود و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این کار موجب می‌شود که خطر عوارض مرتبط با عفونت HIV و یا هپاتیت B در بیمار کاهش یابد. این دارو را دکتر متخصص به شما تجویز خواهد کرد.

موارد منع مصرف داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل

• به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.زیرا دچار کاهش قند خون می‌شوید.
• تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی تنوفوویر دیسوپروکسیل

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل را با سایر داروهایی که حاوی تنوفوویر هستند ، استفاده نکنید.
برخی داروهای دیگر برای درمان عفونت HIV (از جمله آتازاناویر atazanavir) نیز ممکن است با تنوفوویر تداخل کنند.تنوفوویر می‌تواند اثربخشی آتازاناویر(با کاهش سطح خونی) را کاهش دهد. اگر شما همراه با تنوفوویر ، آتازاناویر مصرف می‌کنید، ممکن است نیاز به داروی دیگری (ریتوناویر(ritonavir)) نیز داشته باشید. برای جزئیات بیشتر با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید. دکتر شما داروهای شما را تنظیم می‌کند و برای کاهش عوارض جانبی بر درمان شما نظرات می‌کند.

نکاتی که قبل از مصرف تنوفوویر باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• درصورتی‌که باردار هستید و یا قصد باردارشدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• اگر مشکل کلیوی یا کبدی دارید.
• اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو ، از بین می‌روند. در بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض رایج: اسهال،سردرد، احساس مریضی، درد شکمی، باد، سوء هاضمه

عوارضی که در هر 1 نفر از 10 نفر اتفاق می‌افتد: احساس خستگی و ضعف ، احساس سرگیجه، راش پوستی ، اسهال، درد شکمی ، نفخ یا باد ،تغییر نتایج آزمایش خون، سردرد، احساس مریضی

نکته مهم: دکتر شما راجع به امکان بروز اسیدوز لاکتیک با شما صحبت خواهد کرد. اگر شما دچار هر یک از علائم زیر شدید، فوراً به دکتر خود اطلاع دهید:
احساس بیماری، درد شکمی، کاهش اشتها، کاهش وزن، تنفس سریع یا نفس‌نفس زدن
اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌واسطه مصرف این دارو می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌داری داروی تنوفوویر دیسوپروکسیل

• دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا را بخوانید:

تهیه و ترجمه : سایت پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر