ریزش مو (Hair loss)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
ریزش مو   (Hair loss)

درباره بیماری ریزش مو 

اطلاعات بیماریها : ریزش مو می‌تواند فقط پوست سر و یا تمام بدن را تحت تأثیر قرار دهد. دلیل آن می‌تواند وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی و یا داروها باشد. هرکسی (مردان، زنان و کودکان) می‌تواند ریزش مو را تجربه کند.

طاسی معمولاً به ریزش موی بیش‌ از حد در پوست سر اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع‌ترین علت ریزش مو است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند

قبل از پیگیری درمان ریزش مو، با دکتر خود در مورد علت ریزش مو و بهترین گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

علائم و نشانه‌های بیماری ریزش مو

کلیک کنید

ریزش مو می‌تواند به طرق مختلف بسته به اینکه چه چیزی باعث آن شده ظاهر شود. لذا می‌تواند به‌طور ناگهانی یا به‌ تدریج آغاز شده و فقط پوست سر و یا تمام بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از انواع ریزش مو موقتی هستند و برخی دیگر دائمی هستند.
علائم و نشانه‌های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نازک شدن تدریجی در بالای سر : این رایج‌ترین نوع ریزش مو است، هر دو مردان و زنان را با افزایش سن، تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مردان مو اغلب از پیشانی در یک خط که شبیه حرف M انگلیسی است شروع به عقب‌ نشینی می‌کند. زنان معمولاً خط مو را در پیشانی حفظ می‌کنند اما حجم مویشان کاهش می‌یابد.
ریزش مو یا طاسی به‌صورت نقاط دایره‌ای یا تکه‌ تکه : برخی از افراد طاسی به شکل یک سکه را تجربه می‌کنند. این نوع ریزش مو معمولاً فقط بر پوست سر تأثیر می‌گذارد، اما گاهی اوقات نیز در ریش و یا ابرو رخ می‌دهد. در برخی موارد، پوست سر قبل از ریزش مو، ممکن است خارش‌دار یا دردناک باشد.
شل شدن ناگهانی مو : یک شوک جسمی یا روانی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. در این موارد ممکن است یک مشت مو هنگام شانه زدن و یا شستن موها و یا حتی پس از عمل کشیدن ملایم از سر جدا شود. این نوع ریزش مو معمولاً باعث کم شدن کلی مقدار موها شده و باعث طاسی نیست.
ریزش موی کامل بدن : برخی از شرایط و درمان‌های پزشکی، مانند شیمی‌ درمانی برای سرطان، می‌تواند باعث از دست دادن مو در سراسر بدن شود. مو معمولاً پس از پایان دوره مجدداً رشد می‌کند.
پوسته‌ پوسته شدن که بیشتر در پوست سر گسترش می‌یابد : این نشانه‌ای از عفونت قارچی است و ممکن است با شکست موها، قرمزی و تورم همراه باشد.

علل بیماری ریزش مو

کلیک کنید

در اکثر مردم به‌ طور معمول ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز ریزش می‌کند. این معمولاً موجب کم‌ پشت شدن قابل‌ توجه موهای سر نمی‌شود چرا که موهای جدید در همان زمان در حال رشد هستند. ریزش مو زمانی که چرخه رشد مو مختل است رخ می‌دهد و یا زمانی که فولیکول مو از بین می‌رود و با بافت اسکار جایگزین می‌شود.

علت دقیق ریزش مو ممکن است به‌طور کامل مشخص نشود، اما معمولاً به یک یا بیشتر از عوامل زیر مربوط است:

• سابقه خانوادگی (وراثت)
• تغییرات هورمونی
• شرایط پزشکی
• داروها

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری ریزش مو

کلیک کنید

تعدادی از عوامل که می‌تواند خطر از دست دادن مو را افزایش دهد، عبارت‌اند از:

• سابقه خانوادگی
• افزایش سن
• تغذیه نامناسب
• برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و لوپوس
• استرس

تشخیص بیماری ریزش مو

کلیک کنید

قبل از تأیید تشخیص، دکتر شما به‌ احتمال‌ زیاد یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی فرد سؤال می‌پرسد. او همچنین ممکن است آزمایشاتی را درخواست کند، ازجمله:

آزمایش خون : این کار می‌تواند به تشخیص یکسری از عوامل ریزش مو، مانند مشکلات تیروئیدی کمک کند.
• آزمون کشش یا نگه‌داشتن : پزشک به‌آرامی تعدادی از موها را می‌کشد تا ببینید که چه تعداد بیرون می‌آیند. این کار به تعیین مرحله ریزش مو کمک می‌کند.
بیوپسی پوست سر : دکتر شما با خراش نمونه‌ای از پوست برداشته و یا تعدادی از موهای کنده‌شده از پوست سر را برای بررسی ریشه‌های مو به آزمایشگاه می‌فرستد. این می‌تواند به تعیین اینکه آیا علت ریزش مو یک عفونت است یا خیر کمک کند.
میکروسکوپ نوری : دکتر شما با استفاده از یک ابزار ویژه به بررسی تارهای موی سر می‌پردازد. میکروسکوپ کمک می‌کند تا اختلالات موجود در ساقه مو را دریابد.

درمان بیماری ریزش مو

کلیک کنید

درمان مؤثری برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس می‌باشد. اما برخی از انواع ریزش مو دائمی است. برخی از شرایط مانند آلوپسی ناحیه‌ای مو ممکن است بدون درمان در عرض یک سال بهبود یابند و مو مجدداً رشد کند.

درمان برای ریزش مو عبارت‌اند از داروها، جراحی، لیزر درمانی، و کلاه‌گیس و یا موهای مصنوعی. دکتر ممکن است ترکیبی از این روش‌ها را برای رسیدن به بهترین نتیجه در پیش بگیرد.

هدف از درمان، کند کردن یا قطع ریزش مو، تقویت رویش مجدد مو و یا پنهان کردن ریزش مو می‌باشد.

دارو

اگر ریزش مو براثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود، درمان این بیماری ضروری است. این ممکن است شامل داروهایی برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن، مانند پردنیزون باشد. اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید که باعث ریزش موی شما می‌شوند دکتر شما ممکن است به شما در مورد توقف استفاده از آن به مدت حداقل سه ماه توصیه کند.

داروهایی برای درمان الگوی ریزش موی طاسی در دسترس هستند؛ دو داروی تأیید شده توسط اداره غذا و دارو (FDA) برای درمان ریزش مو عبارت‌اند از:

مینوکسیدیل (Rogaine): مینوکسیدیل یک محلولی فومی اغست که با دو بار مالش در روز به پوست سر باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش موی بیشتر خواهد شد. این دارو می‌تواند توسط مردان و زنان استفاده شود. با استفاده از این درمان، در برخی افراد رشد مجدد مو، کندتر شدن ریزش مو و یا هر دو رخ می‌دهد. بیشترین اثر دارو پس از ۱۶ هفته رخ می‌دهد و می‌بایست با ادامه دادن مصرف آن، موهای روییده را حفظ کنید. عوارض جانبی احتمالی دارو شامل التهاب پوست سر، رشد موهای زائد بر روی پوست مجاور از صورت و دست و سرعت گرفتن ضربان قلب (تاکی کاردی).
فیناستراید (پروپشیا) : این دارو تنها برای مردان می‌باشد. آن را روزانه به شکل قرص مصرف می‌کنند. بسیاری از مردان با استفاده از فیناستراید ریزش مویشان کاهش‌ یافته و برخی ممکن است رشد موهای جدید را تجربه کنند. شما نیاز به حفظ مصرف آن برای حفظ منافع حاصل از آن خواهید داشت. عوارض جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. زنان باردار یا زنانی که قصد باردارشدن دارند می‌بایست از دست زدن به قرص خردشده و یا شکسته اجتناب کنند.

عمل جراحی

در رایج‌ترین نوع ریزش موی دائمی، تنها بالای سر تحت تأثیر قرار دارد. پیوند مو و یا عمل جراحی ترمیمی می‌تواند بسیاری از موهای از دست‌ رفته را به شما برگرداند. در این روش، جراح بخش‌های کوچکی از پوست که هر یک حاوی چند تار مو از پشت یا طرفین پوست سر هستند را برمی‌دارد. پس‌ از آن به بخش‌های طاس پوست سر پیوند می‌زند. ممکن است از شما خواسته شود که یک داروی ریزش مو قبل و بعد از عمل جراحی برای بهبود نتایج، استفاده کنید.

روش‌های جراحی برای درمان طاسی گران‌ قیمت هستند و می‌تواند دردناک باشد خطرات احتمالی شامل عفونت و زخم می‌باشد.

لیزر درمانی

یک دستگاه لیزر سطح پایین برای درمان مردان و زنان با الگوی ریزش موی طاسی در دسترس می‌باشد که توسط FDA تأیید شده است. مطالعه ۱۲۸ مرد و ۱۴۱ نفر زن نشان داد که دستگاه باعث بهبود کلی وضعیت ریزش مو و ضخامت آن در میان کسانی که از دستگاه استفاده می‌کنند. محققان بر این باورند که هیچ عوارض جانبی برای این نوع لیزر درمانی گزارش نشده است که البته مطالعات بیشتری با در نظر گرفتن اثرات طولانی‌ مدت این درمان مورد نیاز می‌باشد.

استفاده از کلاه‌گیس و موهای مصنوعی

در صورتی‌ که درمان مناسبی برای ریزش موی فرد پیدا نشود می‌تواند با استفاده از موهای مصنوعی به‌ ظاهر مناسبی برای حضور در اجتماع دست پیدا کند.

سلام خسته نباشید تقریبا مدت ۲هفته س ریزش مو شدید پیدا کردم به همراه این ریزش خارش شدید م دارم اول فکر کردم شاید شپش گرفتم شامپو و لوسیون شپش استفاده کردم روغن زیتون به موهام زدم مرتبم با شونه ای که تو جعبه شامپو بود شونه زدم ولی هیچی تو سرم ندیدم آخه قبلا چند بار شپش گرفتم از مسافرت نه خارشم خوب شد نه ریزش مو هام حالا موندم چیکار کنم روحیم بدجور خرابه البته یه مدته که بخاطر مسائل خانوادگی ناراحتی شدید داشتم لطفا راهنمایی کنید که برا این ریزش و خارش شدید چیکار کنم ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام بنظر میرسد شما با درمان شپش آشنا هستید و برای آن اقدام کرده اید. اگر از این درمان نتیجه ای نگرفته اید، احتمالا مشکل عصبی است. ناراحتی اعصاب اصلی ترین دلیل ریزش مو است و همچنین خارش هم میتواند بخاطر ناراحتی عصبی ایجاد شود. بنابراین احتمالا در حال حاضر بهترین کار برای کنترل خارش سر و ریزش مو، خونسرد بودن و حفظ آرامش باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

توی خانواده ما ریزش مو ارثیه. ولی من میخوام تا زوده بهش برسم. ایا راه موثری وجود داره که بتونم جلوشو بگیرم؟

مشاهده کامل

من از روغن زیتون استفاده میکنم هم موهام نرم شده هم رشدش خوب شده، باید یه کاسه کوچیک روغن زیتون رو بذاری گرم بشه بعد بریزیش روی سرت تا همه جای سرت و بگیره بعد چند دقیقه ماساژ بدی و‌کلاه حموم بذاری، نیم ساعت بعد برو حموم با شامپو بشورش، این کارو بیشتر از دو بار در هفته انجام نده بعد از یه ماه خودت تغییرو می بینی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
دوست عزیز در وب سایت مطالب بسیار خوبی در این خصوص وجود داره که شما می تونید به این مقالات مراجعه کنید و امیداورم که جواب سوال خودتونو پیدا کنید . نمونه مقاله که میتونید به آنها مراجعه کنید : رشد سریع مو با روغن زیتون و مقاله ماسک زنجبیلی برای رشد، تقویت و ترمیم مو و ...
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید تقریبا مدت ۲هفته س ریزش مو شدید پیدا کردم به همراه این ریزش خارش شدید م دارم اول فکر کردم شاید شپش گرفتم شامپو و لوسیون شپش استفاده کردم روغن زیتون به موهام زدم مرتبم با شونه ای که تو جعبه شامپو بود شونه زدم ولی هیچی تو سرم ندیدم آخه قبلا چند بار شپش گرفتم از مسافرت نه خارشم خوب شد نه ریزش مو هام حالا موندم چیکار کنم روحیم بدجور خرابه البته یه مدته که بخاطر مسائل خانوادگی ناراحتی شدید داشتم لطفا راهنمایی کنید که برا این ریزش و خارش شدید چیکار کنم ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام بنظر میرسد شما با درمان شپش آشنا هستید و برای آن اقدام کرده اید. اگر از این درمان نتیجه ای نگرفته اید، احتمالا مشکل عصبی است. ناراحتی اعصاب اصلی ترین دلیل ریزش مو است و همچنین خارش هم میتواند بخاطر ناراحتی عصبی ایجاد شود. بنابراین احتمالا در حال حاضر بهترین کار برای کنترل خارش سر و ریزش مو، خونسرد بودن و حفظ آرامش باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

توی خانواده ما ریزش مو ارثیه. ولی من میخوام تا زوده بهش برسم. ایا راه موثری وجود داره که بتونم جلوشو بگیرم؟

مشاهده کامل

من از روغن زیتون استفاده میکنم هم موهام نرم شده هم رشدش خوب شده، باید یه کاسه کوچیک روغن زیتون رو بذاری گرم بشه بعد بریزیش روی سرت تا همه جای سرت و بگیره بعد چند دقیقه ماساژ بدی و‌کلاه حموم بذاری، نیم ساعت بعد برو حموم با شامپو بشورش، این کارو بیشتر از دو بار در هفته انجام نده بعد از یه ماه خودت تغییرو می بینی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
دوست عزیز در وب سایت مطالب بسیار خوبی در این خصوص وجود داره که شما می تونید به این مقالات مراجعه کنید و امیداورم که جواب سوال خودتونو پیدا کنید . نمونه مقاله که میتونید به آنها مراجعه کنید : رشد سریع مو با روغن زیتون و مقاله ماسک زنجبیلی برای رشد، تقویت و ترمیم مو و ...
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر