غذاهای مناسب برای روز های ابری و بارانی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
غذاهای مناسب برای روز های ابری و بارانی

اثر هوای ابری و بارانی بر سلامت

مجله پزشکی و سلامت : محققان علوم سلامت با انجام مطالعات طولانی مدت بر وضعیت سلامت روحی و جسمی انسان ها در هوای ابری و بارانی به این نتیجه رسیدند که نور کم، هوای ابری به همراه ریزش باران می توانند به تدریج بر تمایلات روحی افراد تاثیر بگذارند و در ابتدا حس خوب بودن را افزایش اما به تدریج منجر به احساس غم و افسردگی شوند. به همین منظور ضروری است که رابطه عوامل مرتبط با سلامت در روزهای ابری و بارانی را بدانیم تا بتوانیم در این روزها حس شادابی بیشتری داشته باشیم.

رابطه نور طبیعی با احساسات فرد

مطالعات علمی نشان دادند که میزان نور طبیعی در روز با میزان بروز افسردگی و غمگینی در فرد ارتباط مستقیمی دارد. به این معنی که در نور کم ترشح هورمون ها کمتر می شوند و همین امر باعث بروز حس افسردگی و یا غمگینی می گردد. البته خوشبختانه امروزه مواد غذایی وجود دارند که مصرف متعادل و متنوع از آنها می توانند مانع از بروز این مشکلات شوند. در نتیجه ضروری است که در روزهای ابری و بارانی که نور طبیعی آفتاب ممکن است کم باشد، از این مواد غذایی استفاده نمود.

مواد غذایی مفید برای روزهای ابری و بارانی

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که مردم برخی از منابع غذایی مانند تخم کدو، کدوحلوایی، بادمجان، سیب، سیب زمینی ترشی، دارچین و زردچوبه را در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده نمایند. علت این توصیه به این دلیل است که این مواد غذایی با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، باعث تنظیم واکنش های بدنی و کاهش حس غمگینی و افسردگی در روزهای ابری و بارانی می شوند. در ادامه به نقش مواد غذایی مذکور بر حس شادابی در هوای ابری و بارانی می پردازیم.

نقش تخمه کدو

تخمه کدو از بهترین دانه های روغنی است که منبع غنی از عنصر روی می باشد، این دانه روغنی می تواند باعث بهبود خلق و خو و کاهش حس غمگینی در فرد شود. پس سعی کنید در روزهای ابری و بارانی، یک مشت کوچک تخمه کدو استفاده نمایید.

نقش تخمه کدو

نقش کدو حلوایی

کدو حلوایی به دلیل آن که غنی از عناصر منیزیم، منگنز و پتاسیم است و منبع غنی از ویتامین C می باشد می تواند در کاهش بروز التهابات در بدن اثر مفیدی داشته باشد. به علاوه این که در بهبود خلق و خو در افراد نیز بسیار موثر است. در نتیجه بهتر است در روزهای ابری و بارانی، سوپ کدو حلوایی میل کنید تا از منافع آن که شامل احساس آرامش و خوب بودن است، سود ببرید.

نقش بادمجان

بادمجان منبع غنی از فیبر، مس، ویتامین B1 و منگنز است. به علاوه این که حاوی ترکیبات گیاهی حیاتی است که می توانند به عنوان یک آنی اکسیدان قوی برای بدن عمل نمایند. در همین زمینه یک مطالعه جدید نشان داده که مصرف بادمجان در غذا می تواند به عنوان یک ماده ضد بروز  ناراحتی و نگرانی های روزمره عمل نماید. به همین دلیل می توان از بادمجان به عنوان یکی از سبزیجات موثر بر خلق و خو در روزهای ابری و بارانی استفاده نمود.

نقش بادمجان

نقش سیب‌زمینی شیرین یا سیب‌زمینی ترشی

سیب زمینی شیرین یا همان سیب زمینی ترشی از بهترین مواد غذایی غنی از ویتامین A و ویتامین C می باشد. یکی از دلایلی هم که توصیه می شود سیب زمینی شیرین در روزهای ابری و بارانی استفاده شود، وجود همین دو ماده مغذی در آن است که می توانند برای بینایی بهتر و کاهش بروز عفونت های تنفسی موثر واقع شوند.

نقش سیب

سیب به خاطر این که حاوی بالاترین میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی است، همیشه به عنوان یک میوه موثر برای شادابی بدن از آن یاد می شود. متخصصان تغذیه نیز توصیه می کنند که در روزهای ابری و بارانی از مصرف یک عدد سیب قرمز و آبدار غافل نشوید.

نقش سیب

نقش دارچین و زردچوبه در روزهای ابری و بارانی

مطالعات محققان به طور قطع ثابت کرده که دارچین و زردچوبه به عنوان دو ادویه مهم،  نقش موثری در کنترل بروز حالات افسردگی دارند. علت این امر هم به خاطر آن است که حاوی ترکیبات غنی آنتی اکسیدانی می باشند. این ترکیبات به مقابله با ترکیبات اکسیدان و مضر بدن می روند و آنها را نابود می کنند. چون در روزهای ابری و بارانی، میزان ترکیبات اکسیدان، به دلیل سرما و آلودگی هوا و یا وجود عوامل افسرده کننده در محیط زیاد است، سعی کنید به مواد غذایی خود این دو ادویه را اضافه نمایید و با ایجاد طعم خوش رنگ زیبا در غذا از منافع این ادویه ها بر سلامتی خود سود ببرید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر