خواص سرکه سیب چیست ؟ 6 خاصیت سرکه سیب

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص سرکه سیب چیست ؟ 6 خاصیت سرکه سیب

خواص سرکه سیب

مجله پزشکی و سلامتسرکه سیب ، یکی از مواد غذایی جادویی است که در سراسر جهان به علت همین قدرت جادویی خود دارای اهمیت و توجه خاصی است. اما اکثریت مردم به‌محض اطلاع از عوارض و رازهای پشت پرده آن، فوراً از خواص سرکه سیب ناامید می‌شوند. در واقع ، برخی، از اعتیادآور بودن این ماده غذایی صحبت می‌کنند که البته اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد. البته این مسئله عوارض سرکه سیب را کتمان نمی‌کند. در هر صورت ، سرکه سیب ، یک نوشیدنی بسیار کم‌کالری است که می‌تواند به عنوان یک چاشنی بسیار لذیذ در غذاها به‌کار رود. اگر شما همیشه از سرکه سیب در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم متن زیر را حتماً بخوانید.

سرکه سیب یک ماده غذایی مغذی نیست و سبب آب شدن چربی‌های شما نمی‌شود!

متأسفانه در مورد سرکه سیب، خرافات زیادی وجود دارد ولی با عرض پوزش، باید بگویم که تجزیه و تحلیل‌های تغذیه‌ای در مورد سرکه سیب نشان داد که این ماده غذایی هیچ نوع ویتامین، ماده معدنی و فیبر ندارد. همچنین شواهد بسیارکمی وجود دارد که در مورد خواص سرکه سیب و اثر آن بر روی لاغری صحبت می‌کند. در یک کارآزمایی و مطالعه‌ای که در ژاپن بر روی سرکه سیب و اثر آن بر کاهش وزن، انجام شد، افراد مورد آزمایش را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه، روزانه و به مدت ۱۲ هفته، یک دوز مشخص سرکه سیب و به گروه دیگر همان مقدار، آب دادند. گروهی که سرکه سیب مصرف کرده بودند، حداکثر ۱ تا ۲ پوند (۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم) وزن از دست دادند که این مسئله، یک پیروزی محسوب نمی‌شود! شاید مصرف طولانی‌مدت سرکه سیب ، سبب کاهش وزن بیشتری شود ولی هنوز هیچ مطالعه‌ای در این زمینه انجام‌نشده است که این مسئله را اثبات کند. ادعاهای دیگری نیز در مورد خواص سرکه سیب وجود دارد ازجمله خاصیت سم زدایی آن، مبارزه با سرطان، سرماخوردگی و آلرژی و یا خاصیت ضد جوش صورت، تسکین ورم مفاصل و بسیاری دیگر که هنوز ثابت نشده‌اند.

خواص سرکه سیب در کنترل قند خون و افزایش جذب مواد مغذی

خبر خوب اینکه، این مطلب کاملاً صحت دارد و خواص سرکه سیب در کاهش قند خون اثبات شده است و همچنین پاسخ انسولین را پس از خوردن یک وعده ‌غذای پر کربوهیدرات در زمان خواب ، افزایش می‌دهد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که سرکه سیب سبب افزایش جذب کلسیم غذا شده و احساس سیری بعد از خوردن غذا را نیز افزایش می‌دهد.

در صورت استفاده ناآگاهانه از سرکه سیب به بدن خود آسیب می‌رسانید

مطالعات موردی در مجلات پزشکی، نشان می‌دهد که سرکه سیب ، خاصیت اسیدی دارد که به‌مرور سبب فرسایش مینای دندان و سوختن پوست و مخاط مری می‌شود. پس باید طرز مصرف صحیح آن را بدانید. اگر شما جرعه‌جرعه، سرکه سیب می‌نوشید و یا از آن به‌عنوان لایه‌بردار پوست و به‌صورت روزانه استفاده می‌کنید، حتماً بعدازاین، هر ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۸ انس (۲۲۵ سی‌سی) آب، رقیق و سپس مصرف کنید.

در صورت استفاده ناآگاهانه از سرکه سیب به بدن خود آسیب می‌رسانید - دکتر سوشا

هرگز از مکمل سرکه سیب استفاده نکنید

شرکت‌های داروسازی به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی تولید کپسول سرکه سیب هستند که به‌طور حتم، حاوی دوز بالایی از سرکه سیب است. و اگر برچسب آن‌ها را نگاه کنید عناوینی مانند “انرژی‌زا و نشاط ‌آور” و یا “پاک‌کننده قوی سیستم گوارش” بر روی آن‌ها به چشم می‌خورد. متأسفانه ازآنجایی که سازندگان مکمل‌ها نیازی به تأییدیه FDA قبل از عرضه محصولاتشان به بازار ندارند، بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند از ادعاهای عجیب‌ و غریب برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند. در یک مطالعه که در مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا (Journal of the American Dietetic Association) منتشر شد، ۸ برند مختلف از قرص‌های سرکه سیب را آزمایش کردند و متوجه شدند که تفاوت زیادی ازنظر میزان اسیدیته، دارند. محققان، حتی در اینکه آیا واقعاً از سرکه سیب در این قرص‌ها استفاده‌شده یا نه، شک داشتند! در ضمن تا زمانی که سرکه سیب سالم و مورد تأیید FDA وجود دارد چرا باید مکمل آن را مصرف کرد؟

سرکه سیب با برخی از داروها تداخل دارد

سرکه سیب می‌تواند با انسولین، مسهل‌ها، برخی دیورتیک ها و دیگوکسین (داروی مورداستفاده در درمان ضربان قلب نامنظم) تداخل کند. پس قبل از مصرف آن و یا گرفتن هر نوع رژیمی، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین سرکه سیب بر تراکم استخوان‌ها اثر می‌گذارد پس اگر مبتلابه پوکی استخوان هستید در مصرف آن احتیاط کنید. سرکه سیب ، یک ماده غذایی بی‌خطر است ولی تا زمانی که فقط ۲ قاشق غذاخوری در روز از آن استفاده کنید.

چاشنی خوش عطر و طعم برای غذاها

شما می‌توانید از سرکه سیب در تهیه ترشی‌ها و سس‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را با آب‌لیمو ترکیب و به سالاد و یا سوپ خود اضافه کنید. به‌طور خلاصه، اگر علاقه‌مند به مصرف سرکه سیب هستید حتماً دستور مصرف صحیح آن را بدانید.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر