کنترل و مهار سرطان با قارچ !

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کنترل و مهار سرطان با قارچ !

قارچ مهارکننده‌ی سرطان

مجله پزشکی و سلامت : قارچ به عنوان یک سبزی رایج در رژیم غذایی روزانه در سراسر دنیا مصرف می‌شود که برای سرطان بسیار مفید است . قارچ حاوی ترکیبات فعال دارویی بسیاری می‌باشد که از جمله خواص آن می‌توان به خاصیت ضد التهابی، ضد ویروس، کاهنده کلسترول خون و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی اشاره کرد. به طور کلی قارچ‌ها منبع خوبی از سلنیوم، ویتامین D  (به خصوص یک نوع قارچ به نام Shiitake ) و بعضی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد.قارچ‌ها  نیز همانند هویج، گوجه‌فرنگی، انار و دیگر میوه‌جات و سبزیجات رنگ دار حاوی ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالایی  می‌باشد.

سلنیوم

یک ماده معدنی است  که کمتر در میوه جات و سبزیجات یافت می‌شود اما قارچ حاوی مقادیر زیادی است سلنیوم است که می‌تواند در عملکرد آنزیم‌های کبدی و خنثی سازی ترکیبات سرطانی نقش ایفا کند. سلنیوم از التهاب جلوگیری کرده و همچنین رشد تومور را کاهش می‌دهد.

ویتامینD

ویتامین  D موجود در قارچ با تنظیم چرخه سلولی از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین فولات موجود در قارچ می‌تواند با تنظیم سنتز DNA و ترمیم آن مانع تشکیل سلول‌های سرطانی می‌شود.عصاره قارچ‌های مختلف نشان داده شده که می‌تواند باعث جلوگیری تکثیر و تحریک مرگ سلول‌های سرطانی شوند. یک مطالعه بر روی هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان در چین نشان داد که مصرف قارچ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان کاهش دهد.

چگونه قارچ از سرطانهای پستان جلوگیری می‌کند؟

قارچ دارای ترکیباتی است که آنزیمی به نام آروماتاز را در بدن مهار می‌کند. آنزیم آروماتاز باعث تبدیل هورمون آندروژن به استروژن می‌شود که استروژن خصوصاً در زنان یائسه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. امروزه از مهار کننده‌های آروماتاز برای درمان سرطان پستان وابسته به استروژن استفاده می‌شود. بنابراین قارچ با داشتن خاصیت مهارکنندگی آروماتاز به پیشگیری و درمان سرطان پستان می‌تواند کمک کند.

توانایی کاهش سرطان پروستات

آنزیم 5 -آلفا ردوکتاز هورمون تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون تبدیل می‌کند که این هورمون می‌تواند سبب پیشرفت سرطان پروستات بزرگی پروستات در مردان شود.ترکیبات موجود در قارچ آنزیم 5- آلفا ردوکتاز را مهار می‌کند بنابراین می‌تواند نقش مهمی در این بیماری ایفا کند. تحقیقات ایالات متحده آمریکا نشان داده است که مصرف 1-4 قارچ دکمه‌ای در روز می‌تواند سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات  PSA که شاخصی برای بدخیمی پروستات است را کاهش دهد.

قارچ دکمه‌ای سفید

یکی از شایع‌ترین نوع قارچ مصرفی می‌باشد. نقش قارچ دکمه‌ای در میان مواد کاهنده خطر سرطان پستان ثابت شده است. این قارچ علاوه بر مهار آروماتاز از تکثیر سلول‌های سرطانی پستان هم جلوگیری می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر