چگونه موهای سالم داشته باشیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه موهای سالم داشته باشیم؟

چه موادی برای داشتن موهای سالم و زیبا مفید هستند؟

مجله سلامت : اگر موهای سالم می‌خواهید باید مواد مغذی مورد نیاز مو را فراهم کنید. مصرف متعادل تمام مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در زیر ذکر می‌شود،مواد غذایی مورد نیاز مو را فراهم می‌کند و به داشتن موهای سالم و درخشان کمک می‌کنند.

تخم مرغ و پروتئین‌های مهم آن

مو از پروتئینی تشکیل شده است. درنتیجه شما برای داشتن موهای سالم و قوی باید پروتئین کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.اگر در رژیم غذایی شما پروتئین کافی نباشد،موهای شما خشک، ضعیف و شکننده می‌شوند و رژیم غذایی که بسیار کم پروتئین باشد ریزش مو را موجب می‌شود.منابع خوب پروتئین برای داشتن موهای سالم :مرغ، بوقلمون، ماهی، محصولات لبنی ، تخم مرغ، حبوبات و آجیل.

رژیم غذایی با میزان بالای آهن برای داشتن موهای سالم

آهن یک ماده معدنی مهم برای مو است و کمبود آهن (کم خونی) از علل عمده ریزش مو است. فولیکول مو و ریشه‌ها توسط یک جریان خون غنی از مواد مغذی تغذیه می‌شوند. هنگامی که سطح آهن (فریتین سرم) زیر یک نقطه خاص قرار می‌گیرد،شما دچار کم خونی (آنمی) هستید. این اختلال در تأمین مواد مغذی به فولیکول، چرخه رشد مو و در ریزش مو مؤثر است. محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی میزان بالایی آهن را،در دسترس بدن قرار می‌دهند. گیاهخواران می‌توانند از مواد غذایی مانند: عدس، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی، کلم پیچ و سالاد سبز،آهن مورد نیاز برای موهای سالم را دریافت کنند.

رژیم غذایی با میزان بالای آهن برای داشتن موهای سالم

ویتامین C و موهای سالم

ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند بنابراین غذاهایی با ویتامین C بالا بهتر است در کنار مواد غذایی با میزان آهن بالا خورده شوند تا جذب آهن به‌خوبی صورت گیرد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که به آسانی،توسط بدن استفاده می‌شود. ویتامین C به تولید کلاژن که باعث تقویت مویرگ‌های تغذیه کننده مو می‌شود، کمک می‌کند. منابع سرشار از ویتامین Cبرای موهای سالم : زغال اخته، کلم بروکلی، میوه کیوی، پرتقال، پاپایا، توت فرنگی و سیب زمینی.

ماهی قزل آلا و اسفناج که سرشار از امگا3 هستند

اسیدهای چرب امگا3 ،چربی‌های مهم بدن هستند که بدن ما قادر به ساخت آن نمی‌باشد و باید با رژیم غذایی، آن را دریافت کند.امگا3 در سلول‌های پوست سر وجود دارد،همچنین روغن‌های مورد نیاز برای هیدراته نگه‌داشتن سر و داشتن موهای سالم را فراهم می‌کند.
برای دریافت امگا3، ماهی‌های چرب مانند:ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، قزل آلا و ماهی خال مخالی و منابع گیاهی از جمله آووکادو، دانه کدو تنبل و گردو مصرف کنید.

موهای سالم با دریافت ویتامین A

ویتامین A برای ساخت سبوم در بدن مورد نیاز است.سبوم ماده چربی است که توسط غدد سباسه مو تولید می‌شود و اکسیژن‌رسانی طبیعی پوست سر و موهای سالم را فراهم می‌کند. بدون سبوم ، خارش پوست سر و خشکی مو را تجربه می‌کنیم.
منابع سرشار از ویتامینA شامل : محصولات حیوانی و سبزیجات زرد / نارنجی رنگ که میزان بالایی بتا کاروتن (که ویتامین A را می‌سازد) دارند، مانند: هویج، کدو تنبل و سیب زمینی

موهای سالم با دریافت ویتامین A

موهای سالم با مصرف روی و سلنیوم

حفاظت از پوست سر شامل دیگر مواد معدنی مهم، به ویژه روی (Zinc) و مس(سلنیوم) است. فقدان روی می‌تواند باعث ریزش مو ،خشکی مو و پوسته پوسته شدن پوست سر ،شود.
مواد غذایی غنی از روی: غلات غنی شده ،غلات کامل، همراه با صدف، گوشت گاو و تخم مرغ
مواد غذایی غنی از مس: جگر، آووکادو، موز، سیر، حبوبات، قارچ، مغزها، دانه‌ها، سیب زمینی، آلو

ویتامین E (مصرف آجیل) برای داشتن موهای سالم

نور خورشید همان‌طور که به پوست آسیب می‌زند،به مو نیز آسیب می‌رساند،پس برای حافظت موهایتان منابع سرشار از ویتامینE بخورید. آجیل و مغزها منبع غنی روی، سلنیوم و ویتامین E می‌باشد.پس سعی کنید در رژیم غذایی‌تان آن‌ها را نیز بگنجانید.

بیوتین برای موهای سالم

بیوتین ویتامین B محلول در آب است.کمبود بیوتین می‌تواند باعث موهای شکننده و ریزش مو شود. غذاهای سرشار از بیوتین : مغزها، کبد، زرده تخم مرغ، آرد سویا و مخمر

بیوتین برای موهای سالم - دکتر سوشا

درمان‌های طبیعی برای داشتن موهای سالم

هر دو هفته یک‌بار موهایتان را با ماسک مو ، درمان کنید. زرده تخم مرغ را با نصف آووکادو له شده مخلوط کرده و یک قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کنید. آن ماسک را بر روی موی مرطوب و تمیز ماساژ داده و ماسک مو 30 دقیقه بر روی مویتان بماند و سپس آن را بشویید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از مو

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر