چگونه حافظه خود را تقویت کنیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه حافظه خود را تقویت کنیم

حافظه قوی و سلامت بیشتر مغز

مجله پزشکی و سلامتیک حافظه قوی به سلامتی و کارایی مغز بستگی دارد. چه دانشجویی باشید که در ایام امتحانات قرار دارید و یا فردی که دوست دارد در زمینه کاری خود بروز بوده و اطلاعات بالایی داشته باشد، کارهای زیادی می‌توان انجام داد تا عملکرد مغز و کارایی ذهنی خود را تقویت کنید.

از قدرت مغزتان بیشترین استفاده را ببرید

مغز انسان توانایی بالایی در تغییر و سازگاری دارد به این توانایی انعطاف مغزی گفته می‌شود. با محرک‌های خاصی مغز می‌تواند مسیرهای جدید نورونی ایجاد نموده و ارتباطات آکسون‌های موجود را تغییر داده و از مسیرهای متفاوتی واکنش نشان دهد. توانایی مغز در شکل دادن به خود، در خصوص یادگیری و حافظه نیز صادق است. شما می‌توانید از خاصیت انعطاف مغزی برای افزایش حافظه و قدرت یادگیری استفاده کنید.

نکته 1: خواب و تمرین را فراموش نکنید

همانند یک قهرمان ورزشی که برای موفقیت به خواب و برنامه غذایی مناسبی نیاز دارد توانایی شما نیز در بهبود عملکرد مغز به برنامه غذایی مناسب و سایر عادات صحیح بستگی دارد. با ورزش کردن مغز نیز نیرومندتر می‌شود. ورزش منظم سبب به خاطر سپاری و بازیابی بهتر اطلاعات می‌شود. تحرک فیزیکی سبب افزایش اکسیژن رسانی به مغز و کاهش ریسک اختلالات حافظه‌ای می‌شود. ورزش به تولید مواد شیمیایی تقویت کننده حافظه و محافظ نورونی نیز کمک می‌کند.

یک حافظه خوب به خواب مناسب هم نیازمند است. وقتی که خواب کافی نداشته باشید مغز نمی‌تواند به درستی توانایی‌های خود را عملیاتی کند. خلاقیت، توانایی حل مسئله، و مدیریت بحران تنها در شرایط ایده آل مغزی امکان پذیر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب برای شکل گیری حافظه الزامی است تشکیل حافظه در عمیق‌ترین ساعات خواب اتفاق می‌افتد.

نکته 2: وقتی را برای با دوستان بودن و تفریح قرار دهید

شاید برای تقویت حافظه و یادگیری اولین چیزهایی که در ذهن شما خطور کند سر و کله زدن با جدول‌های روزنامه همشهری و یا انجام دادن بازی‌های فکری باشد اما آیا فعالیت‌های ساده مثل ارتباط با دوستان و یا تماشای یک فیلم مفرح به ذهنتان رسیده است؟ مطالعات نشان می‌دهند که زندگی با دوستان و تفریح کافی مزایایی نظیر یادگیری و بهبود عملکردی مغز را به دنبال دارد.
انسان‌ها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند. ارتباطات یکی از محرک‌های مغز می‌باشد ارتباط با دیگران شاید یکی از بهترین راه‌های تمرین مغزی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن ارتباطات مفید نه تنها برای سلامت احساسی بلکه برای سلامت مغز نیز مفید می‌باشد. در یک تحقیق که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که بیشترین ارتباطات اجتماعی را دارند کمترین میزان از دست دادن حافظه را دارند.


حتماً بخوانید :

بهترین مکمل های خوراکی برای تقویت و افزایش حافظه

مواد غذایی موثر برای تقویت حافظه

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر