تغذیه مناسب برای پیشگیری از سرطان معده

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه مناسب برای پیشگیری از سرطان معده

تغذیه مناسب و پیشگیری از سرطان معده

مجله پزشکی و سلامتسرطان معده، چهارمین سرطان شایع در جهان است. اگرچه هر کسی ممکن است به سرطان معده مبتلا شود ولی میزان ابتلا در مردان و افراد بالای ۵۵ سال بیشتر از سایرین است. علاوه بر سن و جنس، عوامل دیگری، مانند تغذیه نیز می‌تواند، خطر ابتلا به سرطان معده را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا ما تغذیه مناسب برای پیشگیری از سرطان معده در اختیارتان قرار می‌دهد.

۱- مصرف غذاهای حاوی کوئرستین برای پیشگیری از سرطان معده

کوئرستین، یک بیوفلاونوئید است که خواص ضد سرطانی قوی، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهابی دارد. پیاز قرمز و زرد، سرشار از کوئرستین هستند. بر اساس یک مطالعه، مصرف نصف پیاز در روز برای پیشگیری از سرطان معده موثر است و تا ۵۰% خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. علاوه بر پیاز، سیب، کلم بروکلی، گیلاس، مرکبات، انگور قرمز، چای، بسیاری از انواع توت‌ها، تمشک و زغال اخته نیز حاوی کوئرستین هستند.

۲- پیشگیری از سرطان معده با محدود کردن مصرف پروتئین

در سال ۱۹۰۲، جان برد (John Beard)، یک محقق سرطان اسکاتلندی، کشف کرد که پانکراتین برای پیشگیری از سرطان معده موثر است و یکی از سلاح‌های اولیه بدن در برابر سرطان ، است. پانکراتین، در اصل، یک آنزیم هضم کننده پروتئین است و کار دیگر آن، ریشه کن کردن سرطان است. وقتی شما یک رژیم غذایی پرپروتئین دریافت می‌کنید، سبب می‌شود تا آنزیم‌های پانکراس شما همیشه مشغول فعالیت هضم باشند و در نتیجه زمان کمتری برای مبارزه با سرطان دارند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از سرطان معده ، دوره‌ای از روز را مثلاً ۱۲ ساعت از روز، غذاهای پروتئینی نخورید.

۳- کورکومین و پیشگیری از سرطان معده

کورکومین، یک فیتوکمیکال است که علت شدت رنگ زردچوبه نیز به خاطر وجود آن می‌باشد. (فیتوکمیکال ها مواد شیمیایی غیرمغذی گیاهی هستند که عملکرد اصلی آنها تهیه و ایجاد رنگ‌های حفاظتی و بوی ومزه خوش گیاهان است.) در طب آیورودا و درمان‌های پزشکی چینی‌ها، قرن‌ها است که به دلیل قدرت دارویی کورکومین از آن استفاده می‌شود. کورکومین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا و درنتیجه خواص ضد سرطانی قوی است که در برابر تقریباً هر نوع سرطان، از جمله سرطان معده مؤثر است. در یک مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) انجام شد مشخص شد که کورکومین، سبب مهار باکتری هلیکو باکتر پیلوری می‌شود که یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان معده است و به این ترتیب است که در پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر است. همچنین کورکومین، سبب آپوپتوز (مکانیسم خود تخریبی) سلول‌های سرطانی می‌شود و رادیکال‌های آزاد را نیز از بین می‌برد.

۴- اجتناب از مصرف نیترات موجود در فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس)

نیترات‌ها موادی هستند که به طور طبیعی در هوا، خاک، آب‌های سطحی و آب‌های زیر زمینی و همچنین در گیاهان از جمله سبزیجاتی که ما می‌خوریم وجود دارند. در حال حاضر نیترات‌ها توسط تولید کنندگان مواد غذایی، در فرآورده‌های گوشتی؛ برای ایجاد رنگ قرمز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که شما مواد غذایی حاوی نیترات می‌خورید، نیترات در بدن به نیتریت تبدیل می‌شود و نیتریت هم می‌تواند به نیتروزامین تبدیل شود. نیتروزامین با انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان معده مرتبط است. با این حال، می‌توان از تشکیل نیتروزآمین با مصرف آنتی‌اکسیدان هایی مانند ویتامین C و ویتامین E جلوگیری کرد. پس نیترات موجود در سبزیجات به دلیل اینکه حاوی این ویتامین‌ها هستند جای نگرانی ندارد.

۵- غذاهای با شاخص گلایسمی پایین

شاخص گلایسمی (Glycemic Index)، اندازه گیری تأثیر کربوهیدرات غذاها بر سطح قند خون است. غذاهای با GI پایین، به آرامی هضم شده و قند خون را ثابت نگه می‌دارند.غذاهایی که GI بالا دارند به علت افزایش سرعت جذب سبب نوسانات سریع قند خون می‌شوند. کربوهیدرات‌های با GI بالا، سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ها از جمله سرطان معده می‌شوند. دانشمندان بر این باورند که غذاهای با GI بالا سبب تحریک تولید انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) می‌شوند. انسولین و IGF، هورمون‌هایی هستند که سبب تحریک رشد تومور و گسترش سرطان می‌شوند. حبوبات، سبزیجات و اکثر میوه‌ها دارای GI پایین هستند ولی کربوهیدرات‌های تصفیه شده (غذاهایی که برای تهیه آنها از آرد سفید یا شکر استفاده شده) دارای GI بالا هستند.

۶- عدم مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین

آفلاتوکسین، یک ماده بسیار سرطان زا است که باعث آسیب DNA می‌شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفلاتوکسین، سبب افزایش تعداد جهش‌های DNA و در نتیجه افزایش خطر سرطانی شدن سلول‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد، بادام زمینی، از مواد غذایی بسیار حساس در زمینه آلودگی به آفلاتوکسین می‌باشد. سایر مواد غذایی که ممکن است به آفلاتوکسین آلوده باشند شامل آجیل، حبوبات، غلات سبوس دار و ادویه جات هستند. قارچ آسپرژیلوس فلاووس، مسئول تولید آفلاتوکسین می‌باشد. آفلاتوکسین در برابر حرارت و انجماد بسیار پایدار است و تنها راه مبارزه با آن، پیشگیری از قرار گرفتن در معرض این سم می‌باشد. بنابراین سعی کنید از دانه‌ها، آجیل و غلات تازه استفاده کنید و حتی‌الامکان کهنه نباشند.

یک نکته : مصرف سبزیجات حاوی کلروفیل سبب کاهش سطح آفلاتوکسین و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به اثرات مضر آن می‌شود.

عدم مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین

۷- تغذیه مناسب و حاوی آلیسین برای پیشگیری از سرطان معده

آلیسین ماده‌ای است که در سیر و دیگر اعضای خانواده سیرها وجود دارد. زمانی که گیاه، خرد می‌شود آلیسین آن آزاد می‌شود. مطالعات تأیید کرده‌اند که آلیسین، دارای فعالیت مهاری بر روی هلیکوباکتر پیلوری (عامل ایجاد زخم معده و سرطان) است و به همین ترتیب است که برای پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر می‌باشد.

۸- پیشگیری از سرطان معده با تغذیه مناسب و کاهش مصرف چربی‌ها

مشخص شده است که رژیم غذایی سرشار از چربی حیوانی با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط است. اسید آراشیدونیک موجود در روغن حیوانی، نقش کلیدی در این زمینه دارد. گوشت قرمز چرب و زرده تخم مرغ از منابع غنی اسیدآراشیدونیک هستند. اسیدآراشیدونیک که یک اسیدچرب امگا-۶ می‌باشد، سبب از بین بردن سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود. در مقابل، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گردو، تخم کتان و ماهی‌های چرب، در پیشگیری از سرطان معده موثر هستند. همچنین بهتر است برای پیشگیری از سرطان معده ، مصرف چربی رژیم غذایی را به ۲۰% از مصرف کل کالری، برسانید. چرا که چربی رژیم غذایی ، سبب تحریک تولید صفرا می‌شود و صفرا نیز به آپوکولیک (apocholic) تبدیل شده که اثر سرطان زایی دارد. مصرف بیش از حد چربی ، سبب چاقی نیز می‌شود که چاقی هم زمینه ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین باقی ماندن طولانی مدت چربی در روده، سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود.

۹- پیشگیری از سرطان معده با کاهش مصرف نمک

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد نمک (سدیم) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. مناطقی که در آن‌ها مصرف نمک، بالا است (به عنوان مثال ژاپن) شیوع بالای سرطان معده گزارش شده است. اگر فکر می‌کنید که غذا بدون نمک، بی مزه است، سعی کنید از ادویه جات و سبزیجات معطر در غذاها استفاده کنید. مراقب مصرف “نمک پنهان” که در غذاهای کنسروشده، ترشیجات و غذاهای تجاری است نیز باشید.

۱۰- مصرف ویتامین E و C ، تغذیه مناسب برای پیشگیری از سرطان معده

ویتامین C و ویتامین E رادیکال‌های آزاد سرطان زا را از بین برده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. بنابراین تغذیه مناسب غنی از این ویتامین‌ها، به پیشگیری از سرطان معده کمک می‌کند. همچنین ویتامین C و ویتامین E می‌توانند تشکیل نیتروزآمین را مهار کنند. با این حال، تأثیر ویتامین C بر تشکیل نیتروزآمین، فقط در صورتی است که چربی در معده وجود نداشته باشد.

۱۱- تغذیه مناسب حاوی بتاگلوکان و پیشگیری از سرطان معده

بتاگلوکان، پلی ساکاریدی است که در غذاهای غنی از فیبر محلول وجود دارد. بتاگلوکان می‌تواند با عبور سلول‌های ایمنی به منطقه سرطانی، در پیشگیری از سرطان معده مؤثر باشد. خواص ضد تومور و ضد سرطانی بتا-گلوکان نیز در آزمایشات حیوانی متعدد مشاهده شده است. منابع خوب بتا-گلوکان شامل قارچ، غلات، حبوبات و مخمر نانوایی هستند.

۱۲- خوردن غذاهای غنی از ویتامین A و بتاکاروتن

شواهد علمی نشان می‌دهد که یک رابطه معکوس بین خطر ابتلا به سرطان معده و مصرف غذاهای غنی از ویتامین A و بتاکاروتن است. در یک مطالعه که بر روی ۸۰٬۰۰۰ بزرگسال سوئدی انجام شد، مشخص شد که رعایت رژیم غذایی غنی از ویتامین A و بتا کاروتن ب پیشگیری از سرطان معده در ارتباط است . منابع خوب غذایی بتا-کاروتن شامل هویج، سیب زمینی، کلم پیچ، اسفناج و کدوحلوایی می‌باشد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر