چگونه به آب مروارید مبتلا نشویم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه به آب مروارید مبتلا نشویم؟

آب مروارید چیست؟

مجله پزشکی و سلامتقبل از این‌که نکاتی راجع به پیشگیری از آب مروارید بگوییم،باید بدانید آب مروارید چیست؟ آب مروارید کدورت و یا نقاط کور در عدسی چشم است که به‌طور چشمگیری با بالا رفتن سن پیشرفت می‌کند. بیش از نیمی از مردم آمریکای بالاتر از 65 سال به آب مروارید مبتلا هستند. آب مروارید ماه‌ها یا حتی سال‌ها،طول می‌کشد تا به‌طور کامل تشکیل و منجر به تاری دید شود و اگر درمان نشود می‌تواند منجر به کوری نیز شود. بیماری‌هایی مانند گلوکوم، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در کنار یکدیگر نیز منجر به آب مروارید می‌شوند. آیا می‌دانید که آب‌ مروارید ، شایع ترین علت از دست دادن بینایی برای افراد بالای 40 سال است؟ مهم نیست که شما چه سنی دارید، شما می‌توانید اقداماتی برای کمک به جلوگیری از آب مروارید و یا کاهش سرعت رشد آن وجود دارد. اما برای شروع به فکر کردن راجع به این بیماری صبر نکنید تا زمانی که بینایی شما تحت تأثیر قرار بگیرد؛ بلکه توصیه‌های زیر را برای مبتلا نشدن به آب مروارید بخوانید.

پیشگیری از آب مروارید

1)دریافت مولتی ویتامین های خوب برای مبتلا نشدن به آب مروارید

مطالعات 17744 پزشک ایالات‌متحده نشان داد کسانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، به ویژه کسانی که غلظت بالایی آنتی‌اکسیدان‌ نیز مصرف می‌کنند، 27 درصد کمتر درخطر ابتلا به آب‌ مروارید هستند.

2)دریافت ویتامین‌های گروه A و C

ویتامین A و C آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به‌شدت در چشم تجمع می‌یابند و چشم را از یورش رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند،که برای پیشگیری از آب مروارید و ترویج بینایی سالم مهم است.دوز روزانه توصیه شده برای مصرف این ویتامین‌ها،عبارت‌اند از: 5000 IU ویتامین A (بتاکاروتن) و 2500 میلی‌گرم ویتامین C

3)دریافت میزان کافی لوتئین و زیگزانتین

مطالعه سال 2008 نشان داد زنان مسنی که سطح بالایی از لوتئین و زیگزانتین دارند،حدود یک سوم کمتر احتمال دارد به آب‌ مروارید مبتلا شوند. برای پیشگیری از آب مروارید و سلامت چشم روزانه 30-15 میلی‌گرم لوتئین و 2 میلی‌گرم زیگزانتین مصرف کنید.

دریافت میزان کافی لوتئین و زیگزانتین - دکتر سوشا

4)زغال‌اخته میوه‌ای برای اینکه به آب مروارید مبتلا نشوید

زغال‌اخته به‌عنوان یک گشادکننده عروق عمل می‌کند، افزایش جریان خون به عروق چشم، قدرت بافت و دیواره مویرگی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه از 50 بیمار مبتلا به آب‌ مروارید ، در 97 درصد از موارد پیشرفت آب مروارید متوقف‌شده است. روزانه مصرف حداقل 30 میلی‌گرم از عصاره زغال‌اخته استانداردشده حاوی 25 درصد آنتوسیانید توصیه می‌شود.

5)اجتناب از استفاده دائمی عینک آفتابی

در این شکی نیست که قرار گرفتن در معرض بیش‌ازحد نور ماوراء‌بنفش (UV) می‌تواند به چشمان شما آسیب برساند.به‌خصوص نور UV می‌تواند لایه ملتحمه‌ای ‌ایجاد کند که جلوی سفیدی چشم شما را بپوشاند و درنتیجه لایه چشم سفت و ضخیم شده و شرایط برای ایجاد آب مروارید و آسیب به شبکیه فراهم می‌شود.استفاده همیشگی از عینک آفتابی باعث می‌شود که تمام طول موج‌های نور خورشید که تغذیه‌کننده چشم هستند نیز بلاک شده و سلامت کلی چشم به‌خطر بیفتد. بنابراین اجازه دهید که میزان کمی نور خورشید به چشمان شما برخورد کند و درعین‌حال آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز چشم را نیز از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید.
چون نور خورشید برای سلامت چشم مضر است ، در مواقعی که خارج از خانه هستید کلاه نقاب‌دار بزنید تا کمتر در معرض نور خورشید باشید و در زمان‌هایی که نور خورشید مستقیم و آزاردهنده است، از عینک آفتابی استفاده کنید. این‌که می‌گوییم از استفاده دائمی عینک آفتابی اجتناب کنید،به این منظور نیست که عینک آفتابی نزنید و چشمان خود را در معرض نور مضر خورشید قرار دهید،بلکه منظور این است که از عینک آفتابی استفاده کنید اما گاهی هم عینک را از چشمانتان دربیاورید تا اشعه‌های مفید خورشید نیز به چشمان شما برسند و چشم شما را تغذیه کنند.

6)اجتناب از مصرف الکل و سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی برای چشم‌ها و سایر اجزاء بدن مضر هستند. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن،آب مروارید و آسیب عصب بینایی که به کوری منجر می‌شوند، مرتبط است. همچنین مصرف بیش‌ازحد الکل می‌تواند سلامتی را به خطر بیاندازد که یکی از مهم‌ترین اجزائی که با مصرف الکل درخطر می‌افتد، چشم است و احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های چشمی با مصرف الکل بیشتر می‌شود.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر