چگونه با کودک بدغذای خود کنار بیاییم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه با کودک بدغذای خود کنار بیاییم؟

 رفتار صحیح با کودکانی که بدغذا هستند؟

مجله پزشکی و سلامت : برای کودکان در سنین پیش دبستانی و خردسالی کاملاً طبیعی است که نسبت به بعضی غذاها با رنگ، ترکیب یا مزه خاص، مشکل داشته باشد و یا غذاهایی را که قبلاً دوست داشته یا با میل و رغبت زیاد می‌خورده دیگر نپذیرد. گاهی کودکان اصرار دارند در هر وعده غذایشان فقط از تعدادی ماده خوراکی محدود استفاده کنند و نسبت به بقیه غذاها واکنش منفی داشته باشند. این در واقع ترس از پذیرش  مواد خوراکی جدید است.

 نانسی هود سون متخصص تغذیه دانشگاه برکلی کالیفرنیا، بیان می‌دارد که اجتناب از قبول غذاهای جدید در کودکان امری کاملاً طبیعی و غریزی است. همان‌گونه که اجداد ما چیزهای جدید را نمی‌خوردند چون از بی خطر یا مفید بودن آن بی‌خبر بوده‌اند. مدتی طول می‌کشد که کودک با تجربه خود بفهمد کدام غذا خوب و کدام بد است. ترس از غذاها و مواد جدید تا 4 یا گاهی 5 سالگی کودک برطرف می‌شود اما برای برخی کودکان تا بزرگ‌سالی ادامه میابد.

سخت گیری کودکان در مورد غذا خوردن گاهی مربوط به بیان غیر مستقیم افکارش می‌شود. احتمال دارد که کودک می‌خواهد بگوید من استقلال دارم و شما نمی‌توانید مرا وادار به خوردن چیزی کنید. علت دیگری که برای بهانه گیری‌های غذایی کودک مطرح کرده‌اند این است که چون در سنین خردسالی کودکان نمی‌توانند مدت طولانی بنشینند و تحرک و جنب و جوش نداشته باشند ساعات طولانی غذا خوردن برای آنان کسالت آور و گاه غیر قابل تحمل خواهد بود. شما با آرام ساختن محیط اطراف و رعایت دور کردن هرگونه عامل پرت کننده حواس کودک مثل تلویزیون، اسباب بازی و همچنین حیوانات خانگی، نقش مؤثری در بهتر قبول کردن و پذیرش بهینه غذا در ساعات سرو غذای کودک خواهید داشت.

چگونه غذاهای جدید را به کودک سخت گیر خود معرفی کنیم؟

کودک شما به‌طور فطری و غریزی می‌فهمد که چه غذایی و همین‌طور چقدر غذا  لازم دارد. این یک سیستم درونی و خودکار است و لازم نیست شما نگران این موضوع باشید. این کودک است که انتخاب می‌کند کی و چه مقدار و نیز از چه چیزی می‌خورد. بهترین کار شما برای رشد بهینه کودکتان این است که اول گزینه‌های سالم و مغذی در زمان خوردن غذا  فراهم کنید و ثانیاً از بهترین تحریک کننده‌های اشتها مثل تزیین زیبا و یا تنوع استفاده کنید.

  • به کودک خود غذاهای متفاوت و متعدد پیشنهاد کنید اما صبور باشید چون ممکن است یک غذای جدید را چند بار ارائه یا پیشنهاد دهید اما کودک امتناع کند. ظرف آن غذا را روی میز قرار دهید، وقتی شما و اعضای خانواده با رغبت از آن بخورند و اصراری در میان نباشد بالاخره کودک آن غذا را امتحان خواهد کرد.
  • وعده‌های غذایی کودک از لحاظ حجمی کوچک هستند و حدوداً نصف حجم غذای یک فرد بزرگ‌سال است پس لزومی به اصرار در خوردن بیشتر وجود ندارد. برای مثال اندازه مناسب ماست نصف فنجان، گوشت 60 گرم، سبزیجات 4 قاشق و نان به اندازه کف دست کودک.
  • به کودک خود گزینه‌های فراوان ندهید.مثلاً بجای گفتن اینکه: شام چه می‌خوری؟ چند نوع ماده غذایی آماده کنید و بچینید و از او بپرسید از کدام یک برائت در ظرف غذایت بگذارم؟ بالاخره اگر کودک گرسنه باشد یکی را انتخاب خواهد کرد.
  • وقتی کودکی تصمیم گرفت یک غذای جدید را امتحان کند برایش کم بکشید و اجازه بدهید اگر خودش میل داشت دوباره درخواست کند. به این ترتیب فکر می‌کند کاملاً بر خوردن خود کنترل دارد و خودش تصمیم گیرنده است و در ضمن شما هم نگران هدر رفتن غذا و دست خورده شدن آن نخواهید بود. به خاطر داشته باشید هر فردی ممکن است از طعم، قیافه و بوی غذایی خوشش نیاید پس اصرار نکنید. اگر کودکتان از خوردن غذای خاصی امتناع می‌کند مدتی آن را درست نکنید.
  • از کودک خود در آماده کردن غذا کمک بگیرید. این کمک می‌تواند از مرحله خرید مواد لازم تا تهیه غذا باشد. در خلال این کار از خواص هر ماده غذایی در آن غذای خاص با او صحبت کنید و اینکه با خوردن آنچه موادی به بدن خواهد رسید.
  • جدولی از مواد غذایی و نوع ترکیبات و ویتامین‌های آن در آشپزخانه آویزان کنید و هرروز با خوردن آن مواد خاص به کودک بگویید ویتامین‌هایی که به بدنش رسیده کدام هستند تا او در جدول آن‌ها را رنگ کند. برای تشویق بیشتر می‌توانید به او بگویید اگر زودتر با خوردن همه مواد بتوانی رنگین کمان در طی هفته بسازی یک جایزه ویژه خواهی داشت. و سعی کنید جایزه‌ای بگیرید که او دوست داشته باشد.
  • اگر باغچه یا فضایی برای کشاورزی دارید از کودک در کاشت بعضی سبزیجات کمک بگیرید و بعد از برداشت محصول از آن‌ها به‌عنوان دسترنج او یاد کنید تا به خوردن آن‌ها تشویق شود.
  • از ایده‌های خنده دار کودکتان در تهیه غذا و مواد خوراکی کمک بگیرد مثلاً بپرسید ماست را با چه میوه‌ای ترکیب کنیم خوشمزه‌تر شود؟ هر چیزی که او پیشنهاد داد درست کنید و با هم بخورید و امتحان کنید.
  • مدل خوبی برای کودک خود باشید. اگر دوست دارید که او خوراکی‌های مقوی و مغذی استفاده کند و همچنین غذاهای سالم را ترجیح دهد، سبد غذایی خانواده را از همان جنس پر کنید.
  • از رنگ‌ها به نحو مؤثری بهره بگیرید. میوه‌ها و سبزیجات رنگین با تزیینات زیبا و اشکال جالب برای کودک مهیج خواهد بود. سعی کنید نظر کودکتان را در تزیین دخیل کنید.
  • همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک شما انتخاب کننده آن گزینه‌هایی است که شما به‌عنوان والد برایش مهیا می‌کنید، پس در آماده کردن گزینه‌های بهتر و مناسب‌تر کوشش کرده و صبور باشید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر