علت باد شکم در دوران قاعدگی +(از بین بردن نفخ پریودی)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت باد شکم در دوران قاعدگی +(از بین بردن نفخ پریودی)

علت باد شکم در دوران قاعدگی

مجله پزشکی و سلامتنفخ دوران قاعدگی بدترین مشکلی است که زنان در دوران قاعدگی ، آن را تجربه می‌کنند. با توجه به آمارگیری انجام شده روی زنان ،70% از زنان باد شکم در دوران پریودی را تجربه می‌کنند. علت نفخ دوران قاعدگی ، نوسانات سطح استروژن و کاهش شدید پروژسترون قبل از دوران قاعدگی است.
اگر دو تا سه روز قبل از دوران قاعدگی ، تخمدان‌ها سطح مطمئنی از هورمون‌ها را تولید کنند ، باعث می‌شود که نفخ شکم در پریودی شما فروکش کند. به همین منظور چندین راه حل در این رابطه را برایتان ذکر می‌کنیم:

پروتئین و پتاسیم برای درمان باد شکم در دوران پریودی

در دوران قاعدگی از خوردن مواد غذایی که باعث نفخ می‌شوند ، خودداری کنید. غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، طالبی، گوجه فرنگی و مارچوبه به ترویج تعادل مایعات در بدن کمک می‌کنند.
همچنین استفاده از مواد غذایی که حاوی چربی‌های سالم هستند ، مانند چیا، آجیل و ماهی قزل‌آلا به کاهش نفخ قاعدگی کمک می‌کند ، زیرا این مواد غذایی سطح پروستاگلاندین (گروهی از هورمون‌ها که باعث نفخ و انقباض عضلات می‌شود) را پایین می‌آورند.
مرغ ، ماهی و توفو نیز از پروتئین‌های ایمن است که برای دوران قاعدگی توصیه می‌شود و این پروتئین‌ها درد و باد شکم در دوران پریودی را تسکین می‌دهند. استفاده از مواد غذایی که دیورتیک طبیعی هستند ، مانند کرفس، خیار، هندوانه، آب لیمو، سیر و زنجبیل ، در دوران قاعدگی ، به احساس سبکی روی پا کمک می‌کنند. استفاده از مواد غذایی نامبرده شده را در دوران قاعدگی فراموش نکنید.

دوری از چیزهایی که موجب نفخ دوران قاعدگی می‌شوند

مواد غذایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل ، اگرچه برای سلامتی ، مفید هستند ، اما حاوی قند پیچیده‌ای به نام رافینوز هستند که برای شکستن و تجزیه آن در بدن ، گاز تولید می‌شود و موجب می‌شود شما دچار نفخ قاعدگی شوید. در دوران قاعدگی از خوردن این مواد غذایی که موجب نفخ دوران قاعدگی می‌شوند ، خودداری کنید.

درمان باد شکم در دوران پریودی

به تمرین و ورزش روزانه خود ادامه دهید

کارشناسان می‌گویند : افزایش ضربان قلب بهترین راه برای کاهش علائم دوران قاعدگی مانند نفخ است. افرادی که در طول زندگی خود کم‌تحرک‌تر هستند ، سیستم گوارشی تنبل‌تری دارند و دچار یبوست می‌شوند ، در مقابل افرادی که همراه با فعالیت ورزشی ، عرق می‌ریزند ، دچار یبوست نمی‌شوند. ورزش‌های سبک مانند شنا و یوگا ، بهترین ورزش‌ها برای افزایش فعالیت سیستم گوارش هستند ؛ اما بازی‌های رایانه‌ای موجب افزایش التهاب و در نتیجه افزایش باد شکم در دوران پریودی می‌شوند. در نتیجه برای کاهش نفخ دوران قاعدگی ، به طور منظم ورزش‌های سبک انجام دهید (حتی در دروان قاعدگی).

کاهش مصرف کافئین و نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل ، علائم دوران قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی مانند حساسیت به لمس پستان، نوسانات خلقی و نفخ را افزایش می‌دهد. قهوه موجب تحریک بیش از حد سیستم گوارش و روده می‌شود. درواقع با مصرف این نوشیدنی‌ها ، بدن شما بی آب می‌شود و شما باید برای حفظ آب بدن ، مجدداً آب مصرف کنید. در دوران قاعدگی از مصرف قهوه خودداری نمایید. به طور کلی مصرف الکل توصیه نمی‌شود ، به خصوص در دوران قاعدگی.

استفاده از یک مسکن ضد التهاب

ایبوپروفن ، ناپروکسن یا هر داروی مسکن ضد التهاب ، از تولید مواد شیمیایی که موجب التهاب یا نفخ شکم در پریودی می‌شوند جلوگیری می‌کنند، درنتیجه مصرف این داروها را چند روز قبل از شروع دوران قاعدگی ( هر 8-6 ساعت ، یک قرص مسکن) آغاز کنید ، تا علائم دوران قاعدگی شما تسکین یابد.

علت نفخ زیاد در دوران قاعدگی

ترک استفاده از نوشابه‌های گازدار و شیرین برای درمان نفخ پریودی

اگرچه مصرف نوشابه‌های گازدار، به طور موقت ، به شما احساس خوبی می‌دهد ، اما این نوشیدنی‌ها موجب افزایش نفخ در شما می‌شود. نوشیدنی‌هایی با قند رژیمی نیز نباید شما را فریب دهد، زیرا این نوشیدنی‌ها نیز موجب نفخ می‌شوند.در دروان قاعدگی به نوشیدن آب اکتفا کنید روزانه 8 لیوان آب بنوشید. استفاده از دم کرده‌هایی مانند چای نعناع ، بابونه و رازیانه نیز در دوران قاعدگی توصیه می‌شود ، زیرا این نوشیدنی‌ها ، واسطه‌ای برای رفع التهاب و نفخ دوران قاعدگی هستند.

خواب مناسب برای درمان نفخ دوران قاعدگی

اگرچه علائم دوران قاعدگی ، مانند درد و نفخ پریودی میزان خواب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما هدف این است که سعی کنید در دوران قاعدگی ، 8 ساعت خواب کامل داشته باشید و یا لااقل 8 ساعت کامل چشم‌هایتان بسته باشد و استراحت کنید.

داروها را در نظر بگیرید

داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی ، نه تنها از بارداری پیشگیری می‌کنند ، بلکه میزان ترشح هورمون‌های مختلف را تنظیم کرده و به طور قابل توجهی درد دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد . تحقیقات نشان می‌دهد که داروهای پیشگیری از بارداری ، تا 50% درد دروان قاعدگی را کاهش می‌دهند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من تقریبا ۱۰ روز از وقتی که باید پریود میشدم گذشته ولی نشدم. شکمم نفخ کرده علتش چیه؟مجردم و ۱۸ سالمه

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما نفخ شکم در نزدیکی پریود و هنگام عقب انداختن اون بسیار شایعه و علتش تعاملی هست که بین روده و تخمدانهای شما وجود داره. در صورتی که اختلال قاعدگی شما همیشگی هست بهتره از نظر وجود کیست در تخمدان و یا اختلالات هورمونی تحت بررسی و درمان قرار بگیرید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر