پیشگیری از دیابت با توصیه غذایی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیشگیری از دیابت با توصیه غذایی

دیابت چیست؟

مجله پزشکی و سلامتدر بیشتر بیماری‌ها با بروز علائم فرد به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن چاره می‌جوید. اما تعدادی از بیماری‌ها علائم خاصی ندارند و به صورت چراغ خاموش پیشروی می‌کنند، یکی از این بیماری‌ها دیابت می‌باشد.به محض اینکه غذا بلعیده می‌شود. بر اثر ترشح آنزیم‌های گوارشی غذا به گلوکز تبدیل می‌شود که انرژی لازم را برای ادامه فعالیت سلول‌های بدن فراهم می‌کند. هورمون انسولین گلوکز را از خون به داخل سلول‌ها هدایت می‌کند. اگر انسولین به اندازه کافی در داخل بدن موجود نباشد گلوکز در خون باقی مانده و به تدریج سطح آن بالا می‌رود.

چرا دیابت خطرناک است؟

در دیابت کنترل نشده سطح قند خون به حدی می‌رسد که از مغز تا نوک انگشتان پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این بیماری چشم‌ها، کلیه‌ها، رگ‌های خونی و لثه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما مهم‌تر از همه بالا رفتن خطر بیماری‌های قلبی است.

رژیم غذایی چه نقشی در بیماری دیابت ایفا می‌کند؟

برخی غذاها، تحریک کننده و تعدادی دیگر مهار کننده دیابت هستند و بستگی به آن دارد که غذاها چگونه بر سوخت و ساز گلوکز در بدن تأثیر می‌گذارد. معمولاً غذاهای فراوری شده نظیر کنسروها و غذاهای آماده حاوی مقادیر زیادی قند و چربی هستند و سبب به هم خوردن تعادل بین انسولین و میزان قند خون می‌شوند که در نهایت منجر به افزایش التهاب در بدن، و اضافه وزن می‌شوند.

چه رژیم غذایی برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌شود؟

یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت برای افراد سالم نیز توصیه می‌گردد. به مقدار مناسب غذا بخورید و پرخوری نکنید. میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. غلات، ماهی و گوشت سفید از غذاهای مناسب در سبد غذایی هستند. از مصرف روغن‌های جامد و اشباع شده خودداری نمایید و به جای آن از روغن‌های مایع و اشباع نشده نظیر روغن زیتون استفاده کنید. از مصرف میان وعده‌هایی نظیر چیپس، کیک‌های آماده، بستنی و … خودداری کنید. روزانه 30 دقیقه ورزش به کاهش وزن و نیز کاهش خطر دیابت کمک بزرگی می‌کند.


مقالات پیشنهادی دکترسوشا

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر