وزنه و هال تر، تمرین‌هایی ایده آل برای تقویت مغز

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
وزنه و هال تر، تمرین‌هایی ایده آل برای تقویت مغز

کدام برنامه ورزشی برای تقویت مغز بهتر است؟

مجله پزشکی و سلامت : یک مطالعه جدید نشان می‌دهد برنامه ورزشی که در آن بلند کردن وزنه و هال تر دو بار در هفته گنجانده شود کمک بزرگی به تقویت مغز به ویژه در زنان می‌کند. بسیاری از مطالعات بر تأثیرات مفید فعالیت‌هایی نظیر دویدن، راه رفتن، حرکات ایروبیک تمرکز داشته‌اند، اما تاکنون مطالعات اندکی بر حرکات مفید موجود در وزنه برداری اختصاص یافته است. این پژوهش به سرپرستی لئو آم بروس، مدیر گروه تحقیقاتی، در آزمایشگاه علوم اعصاب در دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکوور انجام شده است. این گروه تحقیقاتی در تلاش بودند تا ورزش‌هایی که بهترین تأثیر را بر بخش سفید مغز دارند را شناسایی کنند ( بخشی از شبکه عصبی که در لایه میانی مغز قرار دارد ). بخش سفید مغز، حساسیت بیشتری به آسیب‌های مغزی ناشی از روند پیری نسبت به سایر قسمت‌های شبکه عصبی دارد. این آسیب‌ها در ابتدا به صورت بدون علامت هستند اما با گذشت زمان حالت پیشروندِ دارند و با حرکت چراغ خاموش سبب ایجاد مشکلاتی در حافظه و قدرت تفکر می‌شوند.

ارتباط نوع ورزش با روند پیری مغزی

با ظاهر شدن زخم‌های عصبی در ماده سفید، علائم بیماری‌های مغزی به آرامی خود را نشان می‌دهند. این گروه تحقیقاتی تأثیر بلند مدت چندین ورزش از جمله حرکات موجود در ورزش بدن‌سازی را مورد مطالعه قرار دادند.  همان‌طور که آشکار است مغز نیز همانند عضلات بدن با گذر سن ضعیف‌تر و چروکیده‌تر می‌شود و این حالت سبب اثرگذاری بر حرکات به ویژه راه رفتن می‌شود. گروه‌های تحقیقاتی به دنبال این موضوع هستند که آیا برخی از تمرینات بدن‌سازی می‌تواند بر کاهش فرایند پیری و چروکیده شدن مغز تأثیر داشته باشد یا نه؟ در این مطالعه 155 زن بین سنین 40 تا 75 سال به مدت 52 هفته مورد بررسی قرار گرفتند. از هر کدام از این داوطلبان اسکن مغزی از طریق MRI گرفته شد. این افراد به سه گروه تقسیم شدند و از نظر سرعت راه رفتن، تعادل و هماهنگی و توانایی‌های روان‌شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برنامه گروه اول شامل حرکات سبک بالا تنه و پایین تنه با وزنه و هال تر در برنامه زمانی یک‌بار در هفته بود. برنامه گروه دوم نیز به همین صورت بوده، با این تفاوت که هفته‌ای دو بار این تمرینات انجام می‌گرفت. گروه آخر، به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد و تنها حرکات کششی و تعادلی در برنامه آن‌ها قرار داشت. تمام اعضای سه گروه برنامه را به مدت یک سال دنبال نمودند.

ارتباط نوع ورزش با روند پیری مغزی

تأثیر برنامه متعادل بدن‌سازی بر سلامت مغز

این تحقیق که در ژورنال نورولوژی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد زنانی که در گروه کنترل قرار دارند میزان زخم‌های مغزی آن‌ها نسبت به سه گروه دیگر به طور معناداری افزایش نشان می‌دهد. گروه یک، که هفته‌ای یک‌بار این برنامه ورزشی را دنبال کرده‌اند تعداد زخم‌های کمتری نسبت به گروه کنترل دارند. اما نکته جالب توجه این است که افراد گروه سه، که هفته‌ای 2 بار برنامه ورزشی خود ( شامل بلند کردن وزنه و هال تر ) را دنبال کرده‌اند کمترین زخم‌های مغزی را در MRI و بیشترین توانایی ذهنی را در آزمون‌های روانشناختی کسب نموده‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد که بلند کردن وزنه در برنامه ورزشی می‌تواند تأثیر مثبتی دربهبود ساختار مغز داشته باشد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر