هفته سی و دوم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری شما آغاز شد و بسیار به پایان بارداری نزدیک شده‌اید. زمانی که شما در هفته سی و دوم بارداری خود قرار دارید به این معناست که به زودی ماه هشتم بارداری را به پایان خواهید رساند و با ورود به هفته سی و سوم بارداری، وارد آخرین ماه بارداری می‌شوید. در این هفته همان‌طور که جنینتان با سرعت رشد می‌کند شما نیز با سرعت به پایان دوران بارداری خود نزدیک می‌شوید.

حتماً می‌خواهید بدانید تغییرات جنین و بدن مادر در هفته سی و دوم بارداری چیست؟ در این مقاله به طور کامل به شما پاسخ خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” در ماه هشتم بارداری وضعیت مادر و جنین چگونه است ” را نیز در وب سایت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در سایت ثبت کنید.

آیا شما هم در “ هفته سی و دوم بارداری ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

تغییرات بدن جنین در هفته سی و دوم بارداری

در هفته 32 بارداری نوزادتان به اندازه کافی بزرگ و بالغ شده است که بتواند در دنیای بیرون زنده بماند. در این هفته به دلیل بزرگ شدن اندازه نوزاد، فضای کافی برای حرکات قبل را ندارد و بیشتر با چرخش حرکت می‌کند. او در این هفته با تغییر جهت‌های مداوم به دنبال یافتن موقعیتی مناسب برای زایمان است.

بهترین وضعیت برای زایمان نوزاد حالتی است که در آن سر نوزاد در ناحیه لگن قرار گرفته باشد. بدن مادر در هفته‌های آخر بارداری به حد کافی مایع آمنیوتیک تولید می‌کند تا تولد نوزاد تسهیل گردد.

در هفته سی و دوم بارداری نوزاد شما ساعت مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن دارد؛ ولی احتمالاً 70 درصد از زمان را خواب است. سونوگرافی نشان داده است که گاهی نوزادان بین هفته‌های 32 و 36 بارداری ، قدرت دیدن خواب را نیز دارند. همچنین نوزادتان ساعاتی در روز را کاملاً هشیار است و به صداهایی که خارج از اتاق تاریک خود می‌شنود، با دقت گوش می‌دهد.

ریه‌های او شکل گرفته و ضربان قلبش تا حدودی کاهش یافته است. با این حال تحقیقات نشان داده‌اند که اگر مادر استرس داشته باشد، ضربان قلب نوزاد نیز شدیدتر و تندتر می‌شود؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید تا نوزادتان نیز آرام باشد.

نوزادتان همچنان لگد می‌زند و این لگدها تمرین خوبی برای او است؛ اما شدت این ضربات کمتر از هفته‌های قبل خواهد بود.

تغییرات بدن جنین در هفته سی و دوم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته سی و دوم بارداری

در این قسمت قصد داریم به شایع‌ترین علائم و نشانه‌های بارداری در هفته سی و دوم بارداری اشاره کنیم:

افزایش وزن و بزرگ‌تر شدن شکم

شما در این هفته به طور میانگین حدود 335 گرم وزن اضافه خواهید کرد. همچنین شکمتان قدری بزرگ‌تر خواهد شد که برایتان یکسری مشکلات تنفسی و گوارشی ایجاد خواهد کرد.

افزایش حجم خون

حجم خون مادر در هفته سی و دوم بارداری به میزان 50 تا 60 درصد افزایش می‌یابد تا نیاز جنین به افزایش اکسیژن و مواد مغذی تأمین گردد.

پره اکلامپسی (فشار خون بالا)

در هفته 32 بارداری ممکن است دچار پره اکلامپسی شوید که می‌تواند با نشانه‌هایی مانند سردرد ، تورم صورت و دست و تغییرات بینایی دیده شود.

بی خوابی

در این هفته بر اثر بزرگی شکم، اضطراب و تکرر ادرار دچار بی خوابی خواهید شد.

خستگی و سوزش سر دل

به دنبال رشد رحم، معده به سمت بالا حرکت می‌کند که باعث می‌شود اسیدهای معده به مری بازگردند. این موضوع باعث سوزش سر دل خواهد شد.

آکنه یا رنگ‌دانه‌های پوستی

در هفته سی و دوم بارداری به دنبال تغییرات هورمونی یا درماتوز ممکن است دچار آکنه یا بروز رنگدانه یا لک‌هایی در پوست شوید. این مشکلات در حالت عادی مدتی پس از زایمان برطرف می‌شوند.

یبوست

رحم در حال رشد با اثر بر روده، حرکات آن را محدود می‌کند. بعلاوه تغییرات هورمونی پیش‌آمده در دوران بارداری نیز عاملی دیگر برای کاهش این حرکات هستند. نتیجه کاهش حرکات روده نیز بروز یبوست در دوران بارداری خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” یبوست در دوران بارداری ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سوالات خود را در سایت ثبت کنید.

یبوست

تکرر ادرار

به علت وارد شدن فشار از طریق رحم در حال رشد بر مثانه، ممکن است دچار تکرر ادرار شوید.

بی‌میلی جنسی

عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی نیز مشکل شایعی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد.

انقباضات براکستون هیکس (Braxton Hicks)

انقباضات براکستون هیکس که بر اثر انقباضات رحمی رخ می‌دهند، در هفته 32 بارداری شایع هستند و ممکن است با دردهای زایمان اشتباه گرفته شوند. این انقباضات از 30 ثانیه تا دو دقیقه طول خواهند کشید.

واریس

در این هفته به دلیل وارد شدن فشار بر روی رگ‌هایی که خون را از پاها به ناحیه لگن حمل می‌کنند، رخ می‌دهد. این فشار برقراری جریان خون مناسب در این رگ‌ها را محدود می‌کند.

هموروئید یا بواسیر

در هفته سی و دوم بارداری نیز همانند هفته‌های قبل و بعد باید انتظار هموروئید را داشته باشید. هموروئید هایی که در نزدیکی مقعد ایجاد می‌شوند درد و خارش دارند.

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا اتفاقی است که از هفته‌های قبل احتمالاً با آن درگیر شده‌اید. تعداد دفعات بروز این انقباضات در طول شب ممکن است در هفته سی و دوم بارداری افزایش یابد.

عفونت‌های واژینال

ماده سفید شیری که از مهبل (واژن) ترشح می‌شود، مانع ورود هر گونه باکتری که باعث عفونت شود، می‌گردد. اگر ترشحات واژن بوی بدی داشته باشند، ممکن است نشان‌دهنده عفونت واژن باشد.

ترشح آغوز از نوک سینه‌ها

آغوز اولین شیری است که از پستان‌های شما برای تغذیه کودک تولید می‌گردد.

تنگی نفس

تنگی نفس در هفته سی و دوم بارداری نیز ادامه خواهد یافت که علت آن فشاری است که از سوی رحم بر دیافراگم وارد می‌گردد.

کمردرد

درد پشت در هفته سی و دوم بارداری بسیار شایع است که علت آن کشش ناشی از رحم و تضعیف عضلات شکمی می‌باشد. همچنین تغییر مرکز ثقل زمین در این هفته باعث می‌شود که فشار وارده بر ناحیه پشت افزایش یابد. بعلاوه تغییرات هورمونی دوران بارداری، مفاصل و رباط‌هایی که ستون فقرات را به استخوان لگن متصل می‌کنند شل کرده و باعث درد در ناحیه پشت می‌شوند.

کمردرد

تپش قلب

تپش قلب به دلیل استرس ذهنی یا فیزیکی و مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری ممکن است در این هفته رخ دهد.

خارش و ترک‌های پوستی

با رشد شکم و به دلیل کشش پوست، خارش و ترک‌های پوستی ایجاد خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از مرطوب‌کننده، لوسیون یا کرم‌های مخصوص، با این مشکل مقابله کنید. شما همچنین می‌توانید بلغور جو دوسر را به یک وان آب گرم اضافه کنید و مدتی در آن بنشینید.

تیره شدن نوک سینه‌ها

در این هفته سینه‌ها بزرگ‌تر شده و نوک آن‌ها تیره‌تر می‌شوند. همچنین نوک سینه‌ها راست و سخت می‌شوند.

مشاهده رگ‌های آبی

معمولاً در هفته سی و دوم بارداری در اطراف سینه‌ها و ران‌ها رگ‌های آبی مشاهده می‌کنید. علت این امر تقاضای خون بیشتر توسط این نواحی می‌باشد.

اندازه بدن جنین در هفته سی و دوم بارداری

کودک شما در هفته سی و دوم بارداری به اندازه یک توپ اسکواش است. در طی هفته 32 بارداری، نوزاد شما حدود 42 سانتیمتر قد دارد و وزن او نیز در حدود 1.8-1 کیلوگرم است.

در حاملگی دوقلو ، ممکن است قد و وزن هر دو نوزاد یکسان باشد. با این حال ممکن است یک قل کمی بزرگ‌تر از دیگری باشد. در هفته سی و دوم بارداری اندازه سر کودک متناسب با اندازه بدن اوست.

اندازه بدن جنین در هفته سی و دوم بارداری

آزمایشات لازم در هفته سی و دوم بارداری

ممکن است پزشکتان در این هفته اقدامات زیر را برایتان انجام دهد:

  • درخواست آزمایش ادرار و بررسی فشار خون
  • بررسی وزن شما و روند افزایش آن
  • بررسی تورم بدن شما
  • ارزیابی اندازه رحم
  • میزان ضربان قلب جنین

همچنین ممکن است برای شما درخواست سونوگرافی کند تا موارد زیر را بررسی نماید:

  • تشخیص رشد جنین ، موقعیت نوزاد و وضعیت جفت . (اگر موقعیت کودک مناسب نباشد، پزشک ممکن است چند تمرین را به شما بیاموزد تا برای کمک به حرکت کودک به موقعیت صحیح انجام دهید.)
  • پیش‌بینی‌های پیشرفت جنین در هفته‌های آینده.
  • تشخیص هر گونه عوارض احتمالی در بارداری . (اختلالاتی که در طول هفته سی و دوم بارداری ممکن است رخ دهد شامل اختلالات جفتی و تغییرات ساختاری آن است. تشخیص چنین ناهنجاری در طول اسکن اولتراسوند می‌تواند به درمان اولیه کمک کند.)

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” در ماه هشتم بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم ” را نیز در مجله پزشکی دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سوالات خود را در سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

آزمایشات لازم در هفته سی و دوم بارداری

چه زمانی در هفته سی و دوم بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در معرض هر کدام از علائم زیر هستید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • انقباض
  • خونریزی واژینال
  • ترشح مایعات از واژن
  • تب پایدار
  • سردرد مزمن
  • درد شدید در لگن یا شکم
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تاری دید

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” زایمان طبیعی در آب | مزایا و معایب، هزینه و معرفی مراکز ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

چه زمانی در هفته سی و دوم بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

نکات مراقبت از مادر و جنین در هفته سی و دوم بارداری

  • مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان به خوبی آب‌رسانی شود. این کار همچنین کمک می‌کند تا اکسیژن کافی به جنین برسد.
  • استراحت کافی داشته باشید و از ایستادن طولانی اجتناب کنید.
  • برای نشستن و خوابیدن از بالش و بالشتک استفاده کنید.
  • کتاب‌های مربوط به بارداری، مراقبت از مادر و مراقبت بعد از زایمان را بخوانید.
  • اگر فرزند بزرگ‌تر دارید، برای انتخاب یک پرستار خوب و یا فردی از اقوام که به شما کمک کند، برنامه‌ریزی کنید.

اگر در طی این هفته انقباضات شکمی را تجربه کردید، نکات زیر را دنبال کنید:

  • موقعیت خواب خود را عوض کنید.
  • برای پیاده‌روی کوتاه بروید یا یوگا انجام دهید.
  • برای آرامش به حمام گرم بروید.
  • یک لیوان شیر گرم یا چای گیاهی بخورید.
  • آب بیشتری بنوشید؛ زیرا انقباضات باعث کاهش آب بدن می‌شوند.
  • هنگام نشستن پای خود را بالا قرار دهید.
  • سعی کنید به سمت چپ خود دراز بکشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه هشتم بارداری ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سوالات خود را در سایت ثبت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر