نکات حیاتی در رژیم غذایی سالمندان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نکات حیاتی در رژیم غذایی سالمندان

اهمیت مغذی بودن رژیم غذایی سالمندان

مجله پزشکی و سلامت : عموماً باید رژیم غذایی سالمندان ، متنوع و متعادل باشد.در این میان ، خوردن متنوع میوه‌ها، سبزی‌ها، مواد پروتئینی گیاهی و حیوانی، غلات و حبوبات کامل و نان‌های سبوس‌دار از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی که غنی از مواد مغذی باشد، برای ارتقای وضعیت سلامت افراد میان‌سال مهم است.

مواد مغذی مهم در رژیم غذایی سالمندان

اسیدهای چرب امگا ۳

این اسیدهای چرب از این لحاظ دارای اهمیت هستند، چون‌که می‌توانند ترکیبات التهاب زا را در بدن کاهش دهند و از این راه باعث پایین آمدن شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و آرتریت در افراد مسن شوند. دانه کتان، روغن دانه کتان، گردو، کانولا و انواع ماهی‌ها ازجمله مواد غذایی هستند که با غنی بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند برای بهبود عملکرد بدن سالمندان در برابر عوامل التهاب زا و بیماری‌زا مؤثر باشند. بنابراین رژیم غذایی سالمندان باید ، مملو از این مواد غذایی باشد.

منابع کلسیم‌دار در رژیم غذایی سالمندان

اغلب افراد مسن نیاز بیشتری به کلسیم‌دارند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که افراد بالای ۵۰ سال باید روزانه حداقل ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم از راه مواد غذایی دریافت نمایند. این به آن معنی است که آنها باید روزانه ۳ تا ۴ لیوان شیر یا ماست استفاده نمایند. در ضمن رژیم غذایی سالمندان باید حاوی غذاهایی باشد که از سبزیجات با برگ سبز تهیه‌شده‌اند، چون‌که این سبزی‌ها هم می‌توانند در جذب کلسیم در بدن بسیار مؤثر باشند.

منابع کلسیم‌دار در رژیم غذایی سالمندان

محدودیت مصرف منابع سدیم دار در رژیم غذایی سالمندان

یکی از مشکلات سلامتی در سالمندان ، بالا بودن میزان فشارخون در آنها می‌باشد که یک راه کنترل آن محدودیت دریافت منابع سدیم می‌باشد. ازآنجایی‌که منبع اصلی سدیم در رژیم غذایی در نمک و غذاهای فرآیند شده و نمک‌سود شده می‌باشد، بنابراین توصیه متخصصان تغذیه آن است که مصرف نمک و غذاهای فراوری شده ، باید از رژیم غذایی سالمندان تا حد قابل‌ ملاحظه‌ای حذف شود. در این راستا حتی مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه، برنج قهوه‌ای و جوی دوسر نیز ازجمله مواد غذایی هستند که می‌توانند با پایین بودن میزان سدیم در خود باعث کنترل سدیم دریافتی از راه رژیم غذایی شوند.

مصرف آب کافی در رژیم غذایی سالمندان

سالمندان اغلب در طی روز به خوبی آب نمی‌نوشند و درنتیجه اغلب بدن آنها دچار کم‌آبی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌گردد که افراد از دوران میان‌سالی به بعد سعی کنند حتی اگر تشنه هم نیستند، آب بنوشند. توصیه متخصصان تغذیه نوشیدن حداقل ۲ تا ۳ لیتر آب در روز می‌باشد.

مصرف مواد غذایی نرم در رژیم غذایی سالمندان

افراد سالمند ممکن است به دلیل مشکلات دندانی، تمایل داشته باشند تا از غذاهای نرم استفاده نمایند و همین امر ممکن است باعث شود تا آنها برخی مواد غذایی غنی از فیبر مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌های سالادی را به‌صورت خام نتوانند استفاده نمایند. در این موارد توصیه می‌شود که رژیم غذایی سالمندان بهتر است سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های نرم باشد و حتی‌الامکان در وعده‌های اصلی در کنار ظرف غذا مخلوطی از سبزی‌های بخارپز شده که تا حدی بافت نرم‌تری دارند، استفاده گردد.

کلام پایانی

همان‌طور که عنوان شد ، رژیم غذایی سالمندان باید متنوع و متعادل باشد و در عین حال ، حاوی منابع غنی از ماهی، دانه‌های روغنی، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌ها و محدود از منابع سدیم دار و غذاهای فراوری شده باشد، برای ارتقای وضعیت سلامت افراد میان‌سال و سالمند توصیه می گردد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر