مواد غذایی موثر برای تقویت حافظه

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی موثر برای تقویت حافظه

نقش تغذیه در تقویت حافظه

تحقیقات محققان سلامت ، امروزه نشان داده که تغذیه و داشتن یک رژیم غذایی مطلوب می‌توانند موجب تقویت حافظه و مانع از تخریب سلول‌های مختلف بدن از جمله سلول‌های عصبی و مغزی شوند.
برخی متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که مصرف هشت ماده غذایی می‌توانند با بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و مغزی باعث تقویت حافظه گردند.

مواد غذایی مؤثر بر عملکرد سلول‌های مغزی و تقویت حافظه

روغن‌های گیاهی برای تقویت حافظه

روغن‌های گیاهی به دلیل این‌که حاوی حجم قابل قبولی از ویتامینE  می‌باشند، می‌توانند بر بهبود عملکرد سلول‌های مغزی مؤثر باشند. البته مشروط بر آن‌که در میزان‌های کم استفاده شوند.

روغن‌های گیاهی برای تقویت حافظه

انواع ماهی‌ها

ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، تن، و سایر ماهی‌های آب‌های سرد به خاطر این‌که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند، می‌توانند در بهبود عملکرد سلول‌های مغزی و عصبی مؤثر باشند. درواقع برخی از پزشکان معتقدند که این اسیدهای چرب می‌توانند باعث تقویت سیستم عصبی شوند. بنابراین مصرف منظم حداقل یک تا دو بار در هفته ماهی برای تقویت حافظه بخصوص در افراد سالمند توصیه می‌گردد.

سبزی‌های با برگ سبز تیره

سبزی‌هایی مانند کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج به دلیل این‌که منبع غنی از اسیدفولیک و ویتامین E می‌باشند، می‌توانند برای تقویت حافظه مؤثر باشند. البته امروزه اثر اسیدفولیک بر عملکرد مطلوب سیستم مغزی به‌طور کامل به اثبات نرسیده است، اما اعتقاد برخی از متخصصان تغذیه بر آن است که دریافت بالای اسیدفولیک مانع از عملکرد مضر غلظت‌های بالای اسید آمینه هموسیستئین بر سلول‌های عصبی می‌شود. از این طریق اسیدفولیک می‌تواند باعث تقویت حافظه گردد.

سبزی‌های با برگ سبز تیره

آووکادو

میوه مفیدی برای سلامت بدن است. در حقیقت محققان علوم تغذیه به این نتیجه رسیده‌اند که منابع غنی ویتامین E و ویتامین C موجود در آووکادو می‌توانند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‎های قوی مانع از پیشرفت فرآیندهای تخریب حافظه و بروز نشانه‌های فراموشی و آلزایمر شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً در رژیم غذایی هفتگی حداقل یک‌بار از آووکادو در رژیم غذایی استفاده شود.

تخمه آفتابگردان در تقویت حافظه

۳۰ گرم تخمه آفتابگردان حاوی ۳۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E می‌باشد. بنابراین مصرف آن در رژیم غذایی می‌تواند تأمین کننده بخشی از ویتامین E موردنیاز برای سلول‌های مغزی باشد و اگر همیشه سعی گردد در رژیم غذایی از تخمه آفتابگردان غیر شور استفاده شود، امکان کاهش حافظه در سنین سالمندی کمتر خواهد بود.

تخمه آفتابگردان در تقویت حافظه

بادام‌ زمینی و کره بادام‌ زمینی

اگرچه بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی حاوی چربی بالایی هستند، اما ازآنجایی‌که منبع غنی از ویتامین‌های محلول در چربی و چربی‌های مفید برای بدن می‌باشند، بنابراین مصرف کم آن‌ها در رژیم غذایی می‌توانند برای بهبود عملکرد سلول‌های مغزی و تقویت حافظه بسیار مؤثر باشند.

انواع توت‌ها

شاتوت و توت‌فرنگی ازجمله بهترین منابع غذایی برای تقویت حافظه و سیستم عصبی می‌باشند. درواقع ترکیبات موجود در این توت‌ها، مواد سمی ازجمله پروتئین‌های سمی که می‌توانند بر روی سلول‌های مغزی تأثیر منفی برجای گذارند را  غیرفعال می‌کنند.

انواع توت‌ها

تقویت حافظه با غلات کامل

ازآنجایی‌که غلات کامل حاوی درصد بالایی از مواد مغذی نسبت به سایر غلات تصفیه‌شده می‌باشند؛ بنابراین برخی از متخصصان تغذیه و سلامت در مورد غلات کامل بر این اعتقادند که حضور مقادیر بالایی آنها در رژیم غذایی می‌تواند در سلامت عمومی بدن مؤثر باشد. درواقع بالا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در غلات کامل باعث می‌شود تا میزان بیشتری از ترکیبات اکسیدان موجود در بدن  خنثی شوند و به‌این‌ترتیب اثرات مخرب کمتری به سلول‌های عصبی وارد می‌شود و به این صورت در تقویت حافظه مؤثر واقع می‌گردد.

کلام پایانی

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع که حاوی منابع پروتئین دریایی، غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار به همراه دانه‌های روغنی و میوه‌ها و سبزی‌های تازه باشد، می‌تواند با تأمین آنتی‌اکسیدان های موردنیاز برای بدن از تخریب سلول‌های مغزی پیشگیری نماید و به ‌این ‌ترتیب باعث بهبود فعالیت‌های مغزی ، تقویت حافظه و پیشگیری از مشکلات کم شدن حافظه گردد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام سوال من در خصوص حافظه موقت و فراموشی است

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بفرمایید. سوال خود را در همین قسمت مطرح نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر