معافی با واریکوسل

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
معافی با واریکوسل

معافی با واریکوسل چگونه است؟

معافی با واریکوسل یکی از سؤالات متداول پسرانی است که به این بیماری دچار هستند. بیماری واریکوسل شیوع بالایی در بین مردان دارد (حدود 20-10 درصد). به همین علت یکی از متداول‌ترین دلایل درخواست معافی از سوی پسران در سن سربازی می‌باشد. در ابتدا بهتر است این بیماری را به صورت خلاصه بشناسیم و سپس به سراغ پاسخ این پرسش خواهیم رفت.

واریکوسل به معنای واریسی شدن (گشاد شدن) رگ‌های بیضه می‌باشد. این بیماری تا حدودی به بیماری واریس که در آن رگ‌های پا نمایان می‌شود شباهت دارد. در واریکوسل اکثراً سمت چپ بیضه درگیر می‌شود (حدود 90 درصد) و در مواردی نیز هر دو طرف بیضه هم‌زمان درگیر می‌شوند (10 درصد). درگیری سمت راست بیضه به‌تنهایی بسیار نادر است.

حال سؤال شما این است که آیا این بیماری به حدی مشکل‌ساز هست که بتوان معافی با واریکوسل گرفت؟ ابتدا اجازه دهید تا درباره علائم بیماری واریکوسل بیشتر صحبت کنیم تا ببینیم آیا علائم و عوارض آن به حدی هست که فرد را از انجام فعالیت و اعزام به سربازی معاف کند؟

برای معافی با واریکوسل، مشاهده چه علائمی لازم است؟

افرادی که برای معافی با واریکوسل به کمیسیون پزشکی سازمان نظام ‌وظیفه مراجعه می‌کنند، اغلب دچار درد در بیضه‌ها هستند که در هنگام فعالیت، تشدید می‌شود. معمولاً در حالت ایستاده، عروق گشاد شده بیضه، نمایان و قابل لمس می‌شوند. در حالت خوابیده نیز تا حد زیادی تورم عروق و درد ناشی از آن برطرف می‌شود.

اما توجه به این نکته ضروری است که واریکوسل همیشه با درد همراه نیست و ممکن است فردی بدون آنکه بداند به این بیماری دچار باشد. در صورت عدم درمان به‌موقع این بیماری و تشدید آن، ممکن است منجر به ناباروری دائم فرد شود. البته در مواردی نیز، این بیماری مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و نیاز به درمان نیست.

آیا وجود این علائم برای معافی با واریکوسل کافی است؟ در بخش بعدی به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

آیا معافی با واریکوسل ممکن است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بله. معافی با واریکوسل یکی از شایع‌ترین علل صدور معافی توسط سازمان نظام‌وظیفه است. گرچه این بیماری درجات و شدت‌های مختلفی دارد ولی در کلیه موارد، معافی با واریکوسل صادر می‌گردد. تنها تفاوت در آن است که برخی از افراد معافیت دائم دریافت می‌کنند و برخی از آن‌ها تنها، معافیت از رزم برایشان صادر می‌شود.

چطور بفهمیم که معافی با واریکوسل برای شما از نوع معافیت دائم خواهد بود و یا معافیت از رزم؟ در بخش بعدی درجات مختلف این بیماری و نوع معافیت متناسب با آن را توضیح داده‌ایم.

آیا معافی با واریکوسل ممکن است؟

انواع معافی با واریکوسل چگونه تعیین می‌شود؟

بیماری واریکوسل نیز مانند اکثر بیماری‌ها درجات مختلفی دارد. گرچه معافی با واریکوسل در صورت تائید این بیماری توسط کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه برای همه مبتلایان صادر خواهد شد؛ اما بسته به‌شدت بیماری، نوع معافیت تفاوت خواهد کرد.

این بیماری دارای سه درجه یا شدت مختلف است که به صورت زیر تعریف می‌شود.

  • خفیف‌ترین نوع واریکوسل یا درجه یک : در صورت زور زدن و افزایش فشار بیضه‌ها، رگ‌های واریسی آن نمایان می‌شود.
  • نوع میانه واریکوسل یا درجه دو : در حالت ایستاده رگ‌های واریسی قابل مشاهده نیستند اما از طریق لمس کردن بیضه، تشخیص داده می‌شوند.
  • شدیدترین نوع واریکوسل یا درجه سه : در حالت ایستاده رگ‌های واریسی به‌راحتی قابل مشاهده هستند و نیازی به لمس برای پیدا کردن آن نیست.

حال که با درجات مختلف بیماری واریکوسل آشنا شده‌اید، بگذارید تا برایتان شرح دهیم که در صورت ابتلای فرد به شدیدترین نوع بیماری یعنی درجه سه، معافی با واریکوسل او از نوع دائم خواهد بود. در صورتی که فرد به انواع خفیف‌تر بیماری یعنی درجه‌یک یا دو بیماری دچار باشد، معافی با واریکوسل او از نوع معاف از رزم خواهد بود.

برخی از افراد قبل از رسیدن زمان اعزام به سربازی اقدام به جراحی بیضه‌ها برای درمان بیماری واریکوسل می‌کنند. آیا این افراد هم می‌توانند برای معافی با واریکوسل اقدام کنند؟ در قسمت بعد توضیح داده‌ایم.

معافی با واریکوسل بعد از جراحی بیضه‌ها ممکن است؟

در صورتی که فردی به علت بیماری واریکوسل تحت عمل جراحی قرار گرفته و بهبود یافته باشد، باز هم می‌تواند برای معافی با واریکوسل اقدام کند. ولی در این شرایط دیگر مشمول معافیت دائم نخواهد شد و معافیت از رزم برای وی صادر خواهد گردید.

برخی از جوانان قدری شیطنت می‌کنند و برای معافی با واریکوسل به صورت معافیت دائم، اقدام به تشدید بیماری خود می‌کنند. این کار چه عواقبی دارد؟

معافی با واریکوسل بعد از جراحی بیضه‌ها ممکن است؟

تشدید بیماری واریکوسل برای معافی با واریکوسل به صورت دائم

تشدید بیماری واریکوسل چه آگاهانه باشد چه غیر آگاهانه اصلاً به نفع بیمار نخواهد بود. افرادی که کارشان با اجسام سنگین است و فعالیت‌های شدید دارند، بیماری‌شان تشدید خواهد شد. یکسری از جوانان نیز برای اینکه بتوانند معافیت دائم بگیرند، با بالا بردن فشار وارده بر بیضه‌ها ، سعی می‌کنند این بیماری را تشدید کنند. در هر صورت تشدید بیماری واریکوسل می‌تواند عوارض آن را افزایش دهد و در برخی از موارد منجر به ناباروری دائمی فرد شود. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای معافی با واریکوسل دست به انجام هر کاری نزنید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام
من سه سال پیش واریکوسل گرید سه داشتم و تحت عمل جراحی قرار گرفتم که مجدداً عود کرده وگرید سه می‌باشد و بیضه چپ تقریبا آتروفی شده بنده مدرک کاردانی دارم و می‌خواهم برای معافیت پزشکی اقدام کنم آیا معافیت دائم به من تعلق می‌گیرد یا خیر؟
ممنون از سایت بسیار خوبتون که صبورانه به سوالات ما پاسخ میدهید

مشاهده کامل

سلام خسته نباشید
من واریکوسل گرید 3 دارم سمت چپ و سمت راست هم واریکوسل گرید 1
19 سالمم هست
اگر اقدام کنم معافیت دائم میشم یا نه ?
من شنیدم برای معافیت باید یک بار عمل کنم و اگر عود کنه معافیت دائم میدن?? این درسته?
یا همین الان اقدام کنم معاف میشم?

مشاهده کامل

باسلام .واریکوسل گرید 3 داشتم عمل کردم . سپس عود کرده به حوزه نظام وظیفه مراجعه کردم برای معافیت دائم معرفیم کردن به پزشک. سونوگرافی گرفتم گفتن واریکوسل دوونیم دارید ،ایا معاف از خدمت میشوم ????باتشکر

مشاهده کامل

این بیماری درجات مختلفی دارد ولی در صورتی که ابتلای فرد به شدیدترین نوع بیماری یعنی درجه سه باشد معافی با واریکوسل او از نوع دائم خواهد بود. در صورتی که فرد به انواع خفیف‌تر بیماری یعنی درجه‌ یک یا دو بیماری دچار باشد، معافی با واریکوسل او از نوع معاف از رزم خواهد بود. شما به علت اینکه یکبار تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، باز هم می‌تواند برای معافی با واریکوسل اقدام کند. ولی احتمالا در این شرایط دیگر مشمول معافیت دائم نخواهید شد و معافیت از رزم برای شما صادر خواهد شد. اما چون درجه واریکوسل شما دو و نیم هست برای اطمینان بیشتر از معافی با واریکوسل باید به کمیسیون پزشکی سازمان نظام ‌وظیفه مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من 25سالم وزن 90 قد 180.من الان ۲۰ روز عمل واریکوسل انجام دادم و دکترها دیگه گفته بودند گریلد ۳ بود ولی دکتر خود ارتش که عملم کرد گفت گریلد ۲ نزدیک به ۳ .هنوز هم درد دارم و احساس میکنم هنوز رگ که قبلا ورم کرده بود هنوز هست. به دکترم هم مراجعه میکنم میگوید که مشکلی نیست خوب میشود و فکر میکند می‌خوام استعلاجی بگیرم. بعد در مورد معاف کامل چی‌؟ من میتوانم معاف کامل بشم‌؟ دکتر خود ارتشمون میگوید نه معاف از رزمی، ولی دکترا آزاد که رفتم گفتند میشه معاف کامل هم بشی . بعد من چون دانشجو وظیفه هستم نگهبانیم افسر نگهبانی. به همین دلیل با این که معاف از رزم ولی نگهبانی میدم. یعنی معاف از رزمیم فقط اسمش معاف از رزم. اگه بتوانید هم درباره درد بعد عمل و هم درباره معافیتم راهنمایی کنید. ممنون میشم

مشاهده کامل

با سلام علائمی که فرمودید در ماههای اول بعد از عمل طبیعی هست و به دلیل التهابات ناشی از عمله و به مرور بهبود پیدا میکنه. میتونید از داروهای مسکن نظیر استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش دردتون استفاده کنید. قطعا پزشکتان توصیه هایی برای کاهش فشار وارد بر بیضه ها به شما کرده اند که باید اونها رو به دقت عملی کنید. در مورد معافیت باید عرض کنم که ما یک وب سایت پزشکی هستیم و اطلاع دقیقی از روند معافیت سازمان نظام وظیفه نداریم ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم شما می بایست قبل از عمل، برای معافیت اقدام می کردید. در حال حاضر ، در بهترین حالت شما را معاف از رزم خواهند کرد. با این وجود برای کسب اطلاعات دقیقتر با سازمان نظام وظیفه صحبت بفرمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با عرض سلام
20 روز پیش سونوگرافی بیضه انجام دادم مشکلی وجود نداشت بجر وریس که نزدیک 2 سال هست دارم گرید 1 چند روزی هست به بضه که نگاه میکنم موقعی که بیضه شل شده اند حس میکنم کنار بیضه چپ نزدیک مثانه چند برجستگی شبیه رگ وجود دارد لطفا راهنمایی فرمایید مذکر 29 سال مجرد واریس بیضه چپ دارم

مشاهده کامل

دوست عزیز با سلام در صورتی که تشخیص شما صحیح باشه، به نظر میرسه که واریکوسل شما وارد مرحله جدی تری شده و ممکنه نیاز به اقدامات درمانی داشته باشید. در اسرع وقت جهت معاینه و بررسی های تخصصی به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خب اجازه بدید مطلبی رو خدمت شما توضیح بدم..
اول اینکه افزایش شکست DNA اسپرم دلایل متعددی داره مثل:
عفونت
تب های طولانی
افزایش دمای بیضه
استفاده از داروهای روان گردان
سیگار کشیدن
مصرف الکل
استرس
رژیم های غذایی غلط
آلاینده های محیط زیست و شغلی
افزایش سن
واریکوسل
لکوسیتوسپرمی ( التهاب و عفونت مایع منی )
و یکسری موارد دیگه
همونطور که میبینید واریکوسل یکی از دلایل افزایش شکست هست اما تنها دلیلش نیست. بنابراین من در پاسخ به سوال شما که فرمودید آیا با جراحی و درمان واریکوسل مشکل باروری شما میتونه برطرف بشه باید بگم هم بله و هم نه چون مشخص نیست که علت اصلی افزایش شکست DNA اسپرم در شما چه چیزی هست و باید پزشک سعی کنه او رو تشخیص بده ولی اگر این مورد تنها گزینه باقیمانده باشه با مشورت پزشک میتونید شانس جراحی یا آمبولیزاسیون رو امتحان کنید
ولی این نکته رو هم خدمت شما عرض کنم که جراحی واریکوسل در حدود ۱۴% موارد میتونه باروری رو به افراد برگردونه
و نکته پایانی اینکه این خبر خوب رو به شما میدم که شما مشکلی در تولید اسپرم ندارید و تنها بدن شما به دلیل عواملی که در بالا گفتم مثل دمای زیاد، عفونت و غیره کیفیت اسپرم ها رو پایین میاره بنابراین شما به احتمال زیاد میتونید این روند رو تحت کنترل در بیارید.به عنوان مثال کاهش دمای بیضه ها (با روشهای خاص) یکی از این راههاست.
پیشنهاد میکنم به یک متخصص ناباروری مردان مراجعه کنید و مرحله به مرحله گزینه های مختلف درمانی رو امتحان کنید مطمئننا نتیجه خواهید گرفت.
در پایان هم پیشنهاد میکنم مقاله کامل زیر رو که بیماری واریکوسل و راههای درمان اون رو به خوبی توضیح داده مطالعه کنید.
http://www.drsosha.com/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%B3%D9%84-varicocele/

مشاهده کامل

سلام
ضمن تشکر از پاسخگویی سریع و مناسب
تا کنون توسط دو متخصص مختلف مورد معاینه قرار گرفته ام
واریکوسل شدید ندارم ولی به نظر حالتی بین درجه یک و دو ( خفیف و یا کمی بیشتر ) مد نظر متخصصان باشد
نتیجه سونوگرافی رو به همین دلیل ذکر کردم
در صورت امکان بفرمایید درمان واریکوسل درجه ۲ کمکی خواهد کرد ؟ و نهایتا درصد بالای شکست DNA اسپرم ( ۵۵ درصد فعلی ) قابل بهبود یا کاهش ( چه با جراحی و یا دارو و ترکیب این دو ) هست ؟؟؟؟

مشاهده کامل

دوست عزیز منظور شما این هست که تا به حال هیچ اقدامی برای درمان واریکوسل انجام ندادید؟آمبولیزاسیون هم انجام ندادید درسته؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دوست عزیز با سلام
اول اینکه شما برای بنده توضیحی ندادید که آیا به مشکل واریکوسل دچار هستید یا نه؟!! و اگر پاسخ مثبت است درجه بیماری شما چند است؟
این آزمایشاتی که شما فرستادید مربوط به ارزیابی کیفیت اسپرم هست که برای شما در محدوده ای هست که میتونه منجر به ناباروری بشه
دوست عزیز بیماری واریکوسل میتونه SDFI رو تحت تاثیر قرار بده بنابراین بستگی به وضعیت و شدت بیماری شما داره معمولا انواع شدید واریکوسل هستند که میتونن منجر به کاهش کیفیت اسپرم بشن
گزارش اینکه بعد از جراحی چند درصد نتیجه میگیرید کمی سخت هست به دلیل اینکه از فردی به فرد دیگر متغیر هست ولی اگر شما بیماری واریکوسل درجه سه یا بالاتر داشته باشید می توانید ریسک جراحی رو بپذیرید
در این مورد بهتر است از نزدیک با یک متخصص مشورت کنید و توسط ایشون معاینه بشید و سپس بهترین راهکار رو انتخاب کنید.

مشاهده کامل

با سلام
یک سوال در مورد ضرورت جراحی واریکوسل داشتم :
همسرم دوربار سقط در حوالی هفته ششم بارداری داشته است (در هر دوربار قلب تشکیل نشد )
پس انجام ازمایشات پس از سقط در خصوص اسپرم خودم با دو مورد برخورد داشتیم :
تعدا اسپرم که 25 میلیون بود و مقادیر سونوگرافی کالر داپلر که به شرح ذیل می باشد :
ابعاد بیضه راست : 17*46 و ابعاد بیضه چپ 17.5*43
حدااکثر دیامتر شبکه وریدی پامپینی فرم در حین والسالوا در سمت راست 1.5 و در سمت چپ 2.1 بوده است
ازمایش کاریوتایپ خودم و همسرم نرمال بود
ولی ازمایش هسته اسپرم SDFI مربوط به من عدد 55 درصد را به عنوان :
Sperm DNA Fragmentation Index is equal to 55%
حالا با توجه به اطلاعات فوق ایا عمل جراحی واریکوسل میتواند در افرایش کیفیت اسپرم موثر باشد و اگر موثراست میزان این تاثیر چند در صدد به SDFI کمک می کند ؟
با تشکر فراوان

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر