مراقبت های ماه اول بارداری؛ ماه تغییرات هورمونی و فیزیکی متعدد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مراقبت های ماه اول بارداری؛ ماه تغییرات هورمونی و فیزیکی متعدد

در ماه اول بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم

ماه اول بارداری

مجله پزشکی و سلامتبدن در ماه اول بارداری دچار تغییرات هورمونی و فیزیکی متعددی می‌شود و به همین دلیل باید توجه زیادی به مراقبت های مورد نیاز در ماه اول بارداری داشته باشید.
در ادامه مطلب ، برخی از اقدامات احتیاطی مخصوص ماه اول بارداری را برایتان بیان می‌کنیم تا با رعایت این بایدها و نبایدها ، بتوانید دوران بارداری خود را به خوبی بگذرانید.

بایدهای ماه اول بارداری

لیستی از مراقبت‌ها و اقدامات ماه اول بارداری را برایتان نام می‌بریم و باید برای حفظ سلامت خودتان و جنین این نکات را با دقت کامل رعایت کنید:

• پیاده روی منظم
• نوشیدن 10-8 لیوان آب
• مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه
• مثبت اندیشی

ورزش منظم

تمرینات منظم برای حفظ عملکرد مناسب بدن بسیار مهم هستند. پیاده روی برای حفظ سلامت دوران بارداری مفید است اما نباید به خودتان فشار بیاورید. در حال حاضر کلاس‌های یوگا ویژه زنان باردار نیز برگزار می‌شود که بهتر است با پزشک خود راجع به شرکت در این کلاس‌ها مشورت کنید و اگر نظر پزشکتان مثبت بود ، در این کلاس‌های یوگا شرکت نمایید.

غذاهای سرشار از فیبر برای دوران بارداری

غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها به شما در رفع مشکلات گوارشی و یبوست کمک می‌کنند. در دوران بارداری داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مفید اهمیت زیادی دارد. در دوران بارداری ، پرخوری نکنید و حتی مواد غذایی مورد علاقه‌تان را نیز در مقدار مناسب مصرف کنید.میوه‌هایی مانند توت فرنگی غنی از اسید فولیک هستند و مصرف این نوع میوه‌ها در دوران بارداری توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید جوانه، غلات، حبوبات و اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.بهتر است در دوران بارداری وعده‌های غذایی کوچک اما متعددی داشته باشید تا همیشه سیر بمانید و سلامت شما نیز حفظ شود.

افکار سالم در دوران بارداری

به محض اینکه متوجه حاملگی خود در ماه اول بارداری شدید ، بهتر است افکار خود را آرام و سالم کنید. باور کنید یا نه، احساسات و خلق و خوی مادر تأثیر زیادی بر سلامت احساسی کودک دارد. از این رو، بسیار مهم است که خودتان را آرام، مثبت و خوشحال نگه دارید. مدیتیشن بهترین راه برای مثبت اندیشی و شاد کردن روحیه‌تان است. حداقل 1 ساعت در روز مدیتیشن انجام دهید تا سلامت شما و کودکتان حفظ شود.

افکار سالم در دوران بارداری

نبایدهای ماه اول بارداری

روی مراقبت های ماه اول بارداری ، تمرکز زیادی داشته باشید تا سلامت کودک شما حفظ شود.

از خبر بارداری خود وحشت نکنید

برای بچه‌دار شدن برنامه ریزی نکرده بودید و خبر بارداری شما را شوکه کرده است؟ آیا نگران احتمال ناهنجاری در کودک خود هستید؟ همه این افکار و ترس‌ها در تمام مادران باردار شایع است، اما باید این اضطراب‌ها را تحت کنترل قرار دهید تا کودک شما را تحت تأثیر قرار ندهد. افکار آشفته شما تأثیر مستقیمی روی سلامت کودکتان می‌گذارند و به همین دلیل باید با تمرین‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن ، افکار خود را آرام کرده و از اضطراب و استرس دوری کنید.

اجتناب از مصرف قهوه

کافئین ممکن است خطرات بهداشتی خاصی را برای کودک شما ایجاد کند. به همین دلیل است که باید از مصرف قهوه در ماه اول بارداری دوری کنید. همچنین قهوه با افزایش اسیدیته، می‌تواند باعث سوزش سر دل شود.

دوری از مصرف تنقلات در ماه اول بارداری

از آنجایی که به طور طبیعی ، بارداری با افزایش وزن همراه است ، مصرف تنقلات نیز موجب افزایش وزن بیش‌تر می‌شود که برای سلامت شما و جنین مناسب نیست. چربی‌های مضر سلامت شما و جنین را به خطر می‌اندازد و افزایش وزن به طور مستقیم با دیابت و فشار خون دوران بارداری در ارتباط است. در دوران بارداری توجه زیادی به هیدراته ماندن و اجتناب از مصرف تنقلات مضر داشته باشید تا سلامت هر دوی شما حفظ شود.

اجتناب از پوشیدن لباس تنگ و کفش پاشنه بلند

بدن شما در دوران بارداری دستخوش تغییرات خاصی قرار می‌گیرد و برای حفظ سلامت جنینی که در رحمتان است ،باید فضای تنفسی مناسبی را برای او فراهم کنید.به همین دلیل باید پوشیدن لباس‌های چسبان و تنگ و کفش‌های پاشنه بلند را کنار بگذارید تا شما و جنین آرامش و راحتی خاصی داشته باشید.

اجتناب از پوشیدن لباس تنگ و کفش پاشنه بلند

افزایش ساعت خواب در دوران بارداری

بدن شما در ماه اول بارداری و دوران بارداری، تحت تغییرات فیزیکی و هورمونی قرار گرفته است.خواب یکی از بهترین راه‌ها برای سازگاری با این تغییرات است.

عفونت قارچی در دوران بارداری

کاندیدیاز واژن یک عفونت بسیار شایع در دوران بارداری است. این عفونت به خاطر سطح استروژن بالا و افزایش محتوای گلیکوژن ترشحات واژن است. حفظ بهداشت مهبل (واژن) و مصرف پروبیوتیک‌ها مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می‌تواند برای پیشگیری و درمان عفونت قارچی واژن مفید باشد. هر زن بارداری باید پیشگیری از عفونت قارچی واژن را از ماه اول بارداری شروع کند.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

مراقبت های ماه دوم بارداری

مراقبت های ماه سوم بارداری

مراقبت های ماه چهارم بارداری

مراقبت های ماه پنجم بارداری

مراقبت های ماه ششم بارداری

مراقبت های ماه هفتم بارداری

مراقبت‌های ماه هشتم بارداری

مراقبت‌ های ماه نهم بارداری

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر