مراقبت های ماه نهم بارداری؛ باید ها و نباید های ماه 9 بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مراقبت های ماه نهم بارداری؛ باید ها و نباید های ماه 9 بارداری

در ماه نهم بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم

مراقبت های بارداری در ماه نهم 

مجله پزشکی و سلامتاز آنجایی که ماه نهم بارداری، آخرین و مهم‌ترین ماه بارداری است، فشار عصبی و فکری روی مادر باردار بسیار زیاد است. همان‌طور که روزهای ماه نهم بارداری سپری می‌شود، مادر باردار بیشتر به روز زایمان نزدیک می‌شود و باید در ماه نهم بارداری مراقبت‌های جدی بر روی جنین و خودش داشته باشد.

بایدهای ماه نهم بارداری

شنا در ماه نهم بارداری

شما می‌توانید به نزدیک‌ترین استخر محل زندگی‌تان بروید و از شنا کردن لذت ببرید. شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای ماه نهم بارداری است، زیرا:

• حالت بی‌وزنی که در استخر به شما دست می‌دهد به شما آرامش می‌بخشد.
• شنا یکی از تمرین‌های عالی برای آمادگی قبل از زایمان است.

حمام آب گرم

در ماه نهم بارداری، دوش آب گرم بهترین وسیله برای تسکین درد و آرامش بخش است.

تمرینات کگل (Kegel)

تمرینات کگل در ماه نهم بارداری بهترین تمرینات برای تقویت لگن است و شما را برای زایمان آماده می‌کند.

گذراندن اوقات خوش با خانواده

داشتن اوقات خوش خانواده، روحیه شما را برای زایمان ارتقا می‌دهد و استرس ماه نهم بارداری شما کم می‌شود.

گذراندن اوقات خوش با خانواده

ذهن مثبت

یکی از حیاتی‌ترین عوامل برای یک زایمان خوب، داشتن یک ذهن مثبت در طول ماه نهم بارداری است. در این ماه به در آغوش گرفتن کودک خود فکر کنید تا قبل از زایمان، ذهنی آرام و مثبت داشته باشید.

کتاب، دوستان، فیلم

ماه نهم بارداری بهترین زمان برای مطالعه گذراندن اوقات فراغت با دوستانتان است. در ماه نهم بارداری از خودتان فیلم و عکس بگیرید تا برای شما به یادگار بماند. در ماه نهم بارداری به زیبایی خود اهمیت دهید تا روحیه خوب و بدون استرسی داشته باشید.

مراقب کودک بزرگ خود باشید

اگر این بارداری دوم شما است، قبل از زایمان کودک بزرگ‌تر خود را آماده کنید. سعی کنید به کودک بزرگ خود عشق بورزید تا بعد از زایمان به کودک دوم حسادت نکند. کودک خود را آماده کنید که با دیدن فرزند دوم پر از خوشحالی شود.

انتخاب نام برای کودک

در ماه نهم  باید تصمیم نهایی راجع به اسم کودکتان بگیرید. سعی کنید برای کودکتان اسم خاص و زیبایی انتخاب کنید تا همیشه از شما سپاسگزار باشد.

آمادگی برای زایمان

در ماه نهم  و قبل از زایمان باید اتاق کودک خود را کاملاً آماده کنید و تمام موارد مورد نیاز خود برای بستری در بیمارستان را آماده نمایید. کیف کوچکی که حاوی لباس، لوازم آرایش و … است را آماده نمایید تا قبل از زایمان به همراه خود به بیمارستان ببرید. همچنین توصیه‌های لازم برای زمان زایمان را به شریک زندگی‌تان بگویید.

آمادگی برای زایمان

رابطه جنسی در ماه نهم بارداری

این مسئله مهمی است که در ذهن خیلی از افراد، سؤال ایجاد می‌کند. بهتر است این سؤال را از پزشک متخصص بپرسید، اما قابل ذکر است:

• اگر چه ممکن است در طول سه ماه سوم بارداری به خصوص در ماه نهم بارداری، از داشتن رابطه جنسی ترس داشته باشید، اما هیچ شواهدی برای اجتناب از رابطه جنسی در ماه نهم بارداری وجود ندارد.
• داشتن رابطه جنسی در طول ماه نهم بارداری کاملاً طبیعی است، اما نباید فشار زیادی به رحم شما وارد شود. علاوه بر این، رابطه جنسی انقباضات مورد نیاز دو هفته قبل از زایمان را تشدید می‌کند و این به نفع زایمان است.
• اگر بیماری خاصی مانند ایدز و یا فشار خون بالا دارید، برای داشتن رابطه جنسی با پزشک خود مشورت نمایید.

وضعیت نشستن و خوابیدن در ماه نهم بارداری

بهتر است در ماه نهم به سمت چپ بخوابید. برای نشستن نیز بهتر است مستقیم نشسته و تکیه خوبی به پشتی بزنید. صندلی که برای نشستن از آن استفاده می‌نمایید باید نرم و راحت باشد تا به شما و جنین فشار وارد نشود.

نبایدهای ماه نهم بارداری

استرس ذهنی

در ماه نهم بارداری، آشفتگی و استرس را از ذهن خود دور کنید. خودتان را به روش‌های متنوعی مانند پیاده روی آرام، استراحت کافی و یا شنا کردن، آرام کنید تا ذهنی آماده و به دور از استرس برای زایمان داشته باشید. در ماه نهم بارداری هیچ فشار روانی به جز فکر کردن به زایمان نباید فکر شما را درگیر کند. حواستان به افکارتان باشد.

فعالیت بدنی

به هیچ وجه در ماه نهم بارداری خودتان را درگیر ورزش‌های شدید بدنی نکنید. باید در انجام فعالیت‌های بدنی مراقب جنین خود باشید، زیرا ماه آخر بارداری است و کوچک‌ترین فشاری به جنین، می‌تواند به او آسیب برساند.

واکنش‌های ناگهانی

نشستن و یا ایستادن ناگهانی می‌تواند قند خون شما را کاهش دهد و یا موجب انقباض رحم شود. این واکنش‌های ناگهانی برای ماه هم بارداری مناسب نمی‌باشد.
سعی کنید کارهای روزانه خود را با نهایت احتیاط و آرامش انجام دهید تا زایمان زودرس نداشته باشید.

واکنش‌های ناگهانی

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

مراقبت های ماه اول بارداری

مراقبت های ماه دوم بارداری

مراقبت های ماه سوم بارداری

مراقبت های ماه چهارم بارداری

مراقبت های ماه پنجم بارداری

مراقبت های ماه ششم بارداری

مراقبت های ماه هفتم بارداری

مراقبت‌های ماه هشتم بارداری

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر