قند خون ناشتا؛ (میزان نرمال fbs در کودکان و افراد دیابتی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
قند خون ناشتا؛ (میزان نرمال fbs در کودکان و افراد دیابتی)

قند خون نرمال ناشتا (FBS) برای کودکان، بزرگسالان و دیابتی ها چقدر باید باشد؟

اهمیت قند خون ناشتا (قند خون ناشتا 170 و میزان نرمال fbs چند است)

مجله سلامت : اندازه گیری قند خون ناشتا (FBS) سرنخ حیاتی برای چگونگی کنترل قند خون در بدن را فراهم می‌کند. در حالت عادی قند خون در عرض یک ساعت پس از خوردن یک فنجان قهوه‌ بالا رفته و پس از آن کاهش می‌یابد، اما در افرادی که بیمار باشند، میزان قند خون ناشتا بالا است. بالا بودن قند خون ناشتا ممکن است نشانه مقاومت به انسولین، ناکافی بودن میزان انسولین یا دیابت باشد و پایین بودن سطح قند خون ناشتا نیز می‌تواند ناشی از داروهای دیابت باشد.

دانستن میزان قند خون ناشتا برای حفظ سلامت افراد مبتلا به دیابت، رعایت رژیم غذایی مناسب برای کنترل میزان قند خون و جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت در افراد در معرض خطر بسیار مهم است، به همین دلیل است که بهتر است با انجام یک آزمایش خون ساده میزان قند خون ناشتا خود را چک کنید تا در حد طبیعی باشد.

 

معمولاً حدود یک ساعت بعد از خوردن غذا، میزان قند خون افزایش می‌یابد. اینکه بعد از خوردن غذا چه مقدار قند خون افزایش می‌یابد، به رژیم غذایی شما بستگی دارد. وعده‌های غذایی حجیم باعث افزایش قند خون می‌شود. کربوهیدرات‌های با قند بالا مانند نان و تنقلات شیرین نیز باعث افزایش قابل توجه قند خون می‌شوند.

به طور معمول، با افزایش قند خون، پانکراس انسولین آزاد می‌کند. انسولین قند خون را کاهش می‌دهد و بدن آن را برای انرژی استفاده می‌کند و یا برای مصارف بعدی ذخیره می‌نماید. افرادی که دیابت دارند، مشکلاتی در مراحل تولید انسولین دارند که باعث نامناسب بودن میزان قند خون ناشتا در این افراد می‌شود:

 

• افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انسولین را به اندازه کافی تولید نمی‌کنند زیرا بدن به سلول‌های تولید کننده انسولین حمله می‌کند. البته به تازگی پانکراس مصنوعی برای درمان دیابت نوع 1 طراحی شده است.
• افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به انسولین خوب پاسخ نمی‌دهند و همچنین با پیشرفت بیماری ممکن است انسولین را به میزان کافی تولید نکنند.
• در هر دو مورد نتیجه یکسان است: افزایش قند خون و مشکلات استفاده از قند.
این به این معنی است که قند خون ناشتا به سه عامل بستگی دارد:
• محتویات آخرین وعده غذایی
• اندازه وعده آخر
• توانایی بدن برای تولید و پاسخ به انسولین

 

قند خون ناشتا برای افراد سالم چند است

در افراد سالم میزان قند خون ناشتا باید در حدود 100-70 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
میزان قند خون، 2 ساعت بعد از خوردن غذا در افراد سالم، باید کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

 

عدد قند خون ناشتا برای کودکان چند است؟

در کودکان کمتر از 6 سال سالم میزان قند خون ناشتا باید در حدود 200-100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان قند خون در این افراد بعد از خوردن غذا و یا قبل از خوابیدن می‌تواند در حدود 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

در کودکان 12-6 سال سالم میزان قند خون ناشتا باید در حدود 150-70 میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان قند خون در این افراد بعد از خوردن غذا و یا قبل از خوابیدن در حدود 150 میلی گرم در دسی لیتر است.

در کودکان 19-13 سال سالم میزان قند خون ناشتا باید در حدود 110-70 میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان قند خون در این افراد بعد از خوردن غذا می‌تواند تا 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

برخی از کودکان ممکن است به دیابت نوع 1 مبتلا باشند و معمولاً در این کودکان میزان قند خون ناشتا بیش‌تر از 126 میلی گرم در دسی لیتر است.

قند خون نرمال ناشتا برای کودکان

 

قند خون ناشتا برای زنان باردار 

کنترل قند خون ناشتا یکی از مهم‌ترین عوامل در دوران بارداری است. کنترل قند خون، یک عامل مهم برای داشتن بارداری موفق است.

کنترل دیابت برای زنانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا هستند و همچنین افرادی که به دیابت دوران بارداری (دیابت بارداری) مبتلا می‌شوند، اهمیت دارد.
برخی از زنان قبل از باردار شدن به دیابت مبتلا هستند که در این افراد میزان قند خون ناشتا در حدود 99-60 و دو ساعت بعد از خوردن غذا نیز باید کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

برخی دیگر از زنان نیز در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند که در این افراد میزان قند خون ناشتا در حدود 95 و دو ساعت بعد از خوردن غذا نیز باید حدود 120 میلی گرم در دسی لیتر است.

 

قند خون ناشتا برای دیابتی ها

در افراد دیابتی میزان قند خون ناشتا باید در حدود 130-70 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
میزان قند خون، 2 ساعت بعد از خوردن غذا در افراد سالم، باید کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

 

قند خون ناشتا برای افراد مسن یا سالمندان

در سالمندان سالم میزان قند خون ناشتا باید در حدود 100-70 میلی گرم در دسی لیتر باشد؛ اما شیوع بیماری دیابت روز به روز در حال پیشرفت است و با توجه به افزایش شیوع دیابت، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که در افراد بالای ۴۵ سال، حداقل هر سه سال یک بار، آزمایش قند خون ناشتا انجام شود. اگر میزان قند خون ناشتا در فرد سالمندی طبیعی نباشد، باید با مراجعه به پزشک به دنبال درمان مناسبی برای بیماری‌اش باشد تا بیماری به زودی درمان شود و به عوارض دراز مدت دیابت دچار نشود.

قند خون بعد از ناشتا چقدر باید باشد

 

چگونه میزان قند خون ناشتا خود را کنترل کنید؟

برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون ناشتا باید یک رژیم غذایی سالم و استراتژی‌های درستی را رعایت کنید:

• محدود کردن مصرف سدیم
• کاهش مصرف تنقلات شیرین
• مصرف نان و پاستای سبوس دار به جای نان سفید
• خوردن غذاهای غنی از فیبر که به بدن کمک می‌کند که قند خون خود را پایین بیاورد.
• خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا که می‌تواند احساس سیری به شما بدهد.
• انتخاب سبزیجات بدون نشاسته که باعث افزایش قند خون نشوند.

 

افرادی که داروهای دیابتی مصرف می‌کنند در خطر افت قند خون هستند و باید رژیم غذایی مشابه و مناسبی را رعایت کنند. همچنین باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از افت قند خون شدید انجام دهند. این موارد عبارت‌اند از:

• خوردن وعده‌های غذایی منظم
• خوردن میان وعده‌های غذایی سالم به خصوص در مواقعی که فعالیت بدنی بیشتر است.
• ترک یا محدود کردن الکل
• اگر به خاطر استفراغ یا اسهال برای کنترل قند خون دچار مشکل شدید، با پزشک مشورت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام، قند خون ناشتای پسر پنج ساله من پس از انجام آزمایش 106 و A1c آن 5.1% گزارش شده است. سوال بنده این است که آیا این بچه پیش دیابتی می باشد یا اینکه داشتنن این مقدار قند ناشتا برای کودک طبیعی حساب می شه؟

مشاهده کامل

سلام پسرم ۴ سالش یک بار قند خونش رو بعد شام گرفتم ۱۸۶ و فردا صبحش ناشتا۱۲۶ یک بار دیگه ناشتا ۱۱۱ و دفعه بعد، بعد ناهار ۱۲۶ البته این دو در یک روز نبود و فاصله دار البته همه در یک هفته واقعا گیج شدم یعنی دیابت داره یا نداره

مشاهده کامل

با سلام جای هیچ گونه نگرانی نیست،میزان قند خون بچه زیر یکسال طبق این جدول محدوده نرمال حساب میشه: به صورت ناشتا: بین 80 تا 180 قبل از غذا:بین 100 تا 180 بعد از غذا:حدود 180 هنگام خواب:110 تا 200
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و روز بخیر
ببخشید قند خون بعد از صبحانه مثلا در این موقع باید چند باشد؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر (۷.۸ mmol/L) برای افراد ۵۰ سال و جوان تر، کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (۸.۳ mmol/L) برای افراد سنین ۵۰ تا ۶۰ سال، و کمتر از ۱۶۰ میلی گرم در دسی لیتر (۸.۹ mmol/L) برای افراد ۶۰ یال و مسن تر
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. قند خونم بالاست. از نظر دارویی و طب سنی همه استفاده میکنم ولی روی ۱۸۰ و ۱۴۰ و سه روز پیش یکیاره روی ۲۸۰ رفت و این منو خیلی نگران کرده. راهی اگر هست بفرمایید. درضمن پیاده روی نه در حد بالا ولی کمشو انجام میدم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام در کنترل قند خون بیشتر از این که درمان نقش داشته باشد، پیشگیری نقش دارد. بنابراین بسیار مهم است که شما تغذیه خود را تغییر دهید. از خوردن غذاهای شیرین پرهیز کامل نمایید و میوه های شیرین نیز مصرف نکنید. نان و شیرینی، برنج، ماکارونی، غذاهای سرخ کردنی و چرب همگی برای شما مضر هستند. میتوانید برای اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه نمایید. خواص بامیه برای دیابت
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من خانم 27 ساله هستم و قند خون ناشتای من 116 هست و قند خون بعد از غذا زیر 140 است میشه لطف منو راهنمایی کنید من خیلی نگرانم احساس میکنم قند خون ناشتا من زیاده
ممنون از راهنماییتون

مشاهده کامل

با سلام ابتدا به شما پیشنهاد میکنم مقاله بالا رو مطالعه کنید. قند خون شما تقریبا در محدوده نرمال قرار دارد ( محدوده نرمال قند خون 70 تا 115) با این وجود با توجه به نزدیک بودن قند شما به سطح بالا می بایست نسبت به کاهش آن اقدام کنید زیرا ممکن است وارد محدوده دیابت شوید. پیشنهاد می کنم مقالات زیر رو مطالعه کنید: ۷ ماده غذایی برای کنترل قند خون پیشگیری از دیابت با توصیه غذایی توصیه‌هایی برای درمان و پیشگیری از دیابت
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

قندم ناشتا توخونه گرفتم شد245تاآیاخیلی هست

مشاهده کامل

قندم ناشتا تو خونه گرفتم شد 245 تا آیا خیلی هست؟

مشاهده کامل

با سلام شما با خوندن این مقاله اطلاعات کاملی در مورد سطح نرمال قند خون ناشتا پیدا خواهید کرد. بنابراین توصیه میکنم به دقت اون رو مطالعه کنید. به طور خلاصه باید خدمتتون عرض کنم که این سطح قند خون بالا هست و در محدوده دیابت قرار میگیره با این وجود به علت دقت پایین دستگاه های تست قند خون بهتره که به پزشک مراجعه کنید تا براتون آزمایش قند خون ناشتا بنویسن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سوالات شما در تلگرام دکتر سوشا
خانم بتی پرسید: قند خون بعد از صبحانه مثلا در این موقع باید چند باشد

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر