عوامل موثر در بروز سیاهی دور چشم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوامل موثر در بروز سیاهی دور چشم

عوامل مؤثر در بروز سیاهی دور چشم

مجله سلامت : سیاهی دور چشم از جمله مواردی است که می‌تواند باعث ایجاد چهره‌ای نامناسب در فرد شود. پزشکان 6 عامل را در ایجاد سیاهی دور چشم مقصر می‌دانند که عبارت‌اند از:

کم خوابی و استرس از مهم‌ترین عوامل سیاهی دور چشم

کم خوابی نقش مؤثری در پف کردن و کبودی دور چشم دارد که علت آن به هم خوردن توازن مایعات زیر پوستی و خستگی سلول‌ها است.

سیاهی دور چشم به خاطر کار زیاد با رایانه (کامپیوتر)

متأسفانه اگر کار روزانه با کامپیوتر زیاد باشد، امکان اینکه پس از مدتی به دلیل خستگی چشم و عدم استراحت کامل در اطراف چشم تورم و کبودی بروز کند، وجود دارد. واقعیت امر آن است که علت این امر می‌تواند ناشی از خون‌رسانی بیشتر به بافت چشم برای فعالیت‌های مناسب کاری و بینایی باشد.

کم خونی فقر آهن و سیاهی دور چشم

یکی از راه‌های مشکوک شدن به کمبود ذخایر آهن در بدن، وجود سیاهی دور چشم‌ها است و چه بسا بسیاری از پزشکان از این نشانه و بدون انجام آزمایش بالینی خاصی پی به کمبود آهن در بدن فرد ببرند.

استعمال زیاد سیگار و مواد دخانی

افرادی که زیاد از مواد دخانی استفاده می‌کنند به دلیل کاهش حجم اکسیژن در بدنشان ممکن است با سیاهی دور چشم مواجه شوند.

استعمال زیاد سیگار و مواد دخانی

علل ژنتیکی از عوامل سیاهی دور چشم

برخی افراد کلاً خانوادگی دچار سیاهی دور چشم می‌باشند که این مسئله می‌تواند ناشی از ساختار ژنتیکی موجود در بدنشان باشد.

ضعف چشم و استفاده طولانی مدت از عینک‌های طبی

در برخی موارد نادر هم ضعف چشم و استفاده طولانی مدت از عینک‌های طبی می‌تواند منجر به سیاهی دور چشم شود. البته در این موارد مشکل خاصی احساس نمی‌شود و این حالت یک واکنش به مشکل ضعف چشم می‌باشد.

چرا سیاهی دور چشم بیشتر در خانم‌ها شایع است؟

همان‌طور که عنوان شد، از علل مرتبط با سیاهی دور چشم می‌توان به کم خونی فقر آهن که ناشی از کاهش ذخایر آهن در بدن است اشاره کرد. این نوع کم خونی بیشتر در خانم‌ها بروز می‌کند و علت آن به دلیل خونریزی‌های عادت ماهیانه و بالطبع آن دفع ماهانه آهن از بدن می‌باشد. در صورتی که در یک دوره طولانی خانم‌ها از منابع غذایی آهن دار مانند انواع مواد پروتئینی گوشتی استفاده نکنند، امکان این که دچار کم خونی فقر آهنی شوند که از نشانه‌های آن کبودی دور چشم است، وجود دارد. البته علاوه بر خانم‌ها، شیوع کبودی دور چشم در پسران نوجوان هم شایع است که برخی پزشکان علت این سیاهی دور چشم را به کمبود ذخایر آهن بدن آن‌ها مربوط می‌دانند که ناشی از بدغذایی و عدم مصرف منابع غذایی حیوانی مانند انواع گوشت،مرغ و ماهی در رژیم غذایی در دوران بلوغ می‌باشد.

روش درمان تغذیه‌ای رفع سیاهی دور چشم

با تغذیه مناسب به راحتی می‌توان کبودی دور چشم ناشی از کم خونی را بر طرف کرد. پیروی از رژیم غذایی که غنی از مواد پروتئینی حیوانی و گوشتی باشد، می‌تواند همراه با تجویز مصرف قرص آهن توسط پزشک، به مرور زمان کبودی دور چشم را مرتفع نماید. البته مصرف منابع غذایی تازه و متنوع هم می‌توانند در تأمین مواد مغذی بدن برای رفع سیاهی دور چشم مؤثر باشند. در مورد کبودی‌های دور چشم که ناشی از خستگی، استرس و یا کم خوابی هستند، مصرف حداقل 2 لیتر آب در روز می‌تواند کمک کننده باشد.

مکمل درمانی برای رفع سیاهی دور چشم

در رأس مکمل‌های غذایی مؤثر می‌توان به قرص آهن در مورد افرادی که دچار کم خونی فقر آهن هستند، اشاره کرد. توجه کنید که زمان مناسب مصرف قرص آهن در این افراد، صبح ناشتا و یا قبل از خواب می‌باشد. استفاده از قرص آهن همراه شیر یا لبنیات سبب کاهش جذب آهن خواهد شد. از طرف دیگر مصرف قرص آهن و منابع غذایی غنی از آهن مانند جگر، گوشت گوسفند یا گوساله،ماهی،بوقلمون،شتر مرغ همراه با میوه‌های غنی از ویتامین C مانند انواع مرکبات و انار یا کلم بروکلی سبب افزایش جذب آهن و به مرور زمان باعث برطرف شدن کم خونی و نهایتاً از بین رفتن سیاهی دور چشم می‌شود.در ضمن مصرف منظم مولتی ویتامین ها هم می‌توانند با رساندن مواد مغذی مورد نیاز بدن مانع از بروز کبودی دور چشم شوند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر