عوارض و مزایای قرص ضد بارداری؛ كنترل بارداري در خانم‌ها

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوارض و مزایای قرص ضد بارداری؛ كنترل بارداري در خانم‌ها

مزایا و عوارض قرص ضد بارداری

مجله پزشکی و سلامت : بسیاری از زوج‌های جوان سعی می‌کنند در ماه‌ها و سال‌های اول ازدواج با استفاده از قرص ضد بارداری ، فرزند آوری را به تعویق بی اندازند. در بسیاری از این زوج‌ها، کاندید اصلی برای کنترل باروری، خانم‌ها هستند که با استفاده از قرص ضد بارداری، سعی می‌کنند تا بروز بارداری را به تعویق بیندازند.اما باید زوج‌های جوان نسبت به عوارض قرص ضد بارداری آگاه شوند.

بسیاری از پزشکان متخصص زنان نیز از قرص ضد بارداری به عنوان داروهای خوبی برای پیشگیری از بروز بارداری نام می‌برند و حتی برخی از این پزشکان معتقدند که مصرف این داورها می‌توانند منافع خوبی بر سلامت اندام‌های تناسلی داشته باشند. این در حالی است که برخی دیگر از پزشکان از عوارض قرص ضد بارداری بر سلامت باروری و حتی بروز بیماری‌های مزمن قلبی و عرقی و سرطان نگران هستند.

مکانیسم قرص ضد بارداری در کنترل بارداری در خانم‌ها

اکثر قرص های ضد بارداری در خانم‌ها حاوی مقادیر بالایی از هورمون استروژن و پروژسترون می‌باشند که با افزایش هورمون‌های طبیعی جنسی در بدن خانم‌ها، می‌توانند تخمک گذاری و رها شدن تخمک در لوله فالوپ و بارور شد آن را توسط سلول‌های اسپرم به تأخیر بیندازند. در واقع قرص ضد بارداری با اساس هورمونی در خانم‌ها با تأخیر و توقف عملکرد طبیعی تخمدان‌ها باعث می‌شوند تا تخمک آزادی برای باروری توسط سلول‌های اسپرم موجود نباشد.

به همین دلیل انجام مکرر رابطه جنسی کامل و آزادسازی سلول‌های اسپرم در مجاری تناسلی خانم‌ها نمی‌تواند باعث نگرانی از بروز باروری شود. به همین دلیل استفاده از قرص ضد بارداری می‌تواند روش مطمئنی برای پیشگیری از بروز بارداری باشند. البته با وجود این اطمینان در عملکرد این داروها، اما در برخی از خانم‌ها مصرف قرص ضد بارداری اثرات منفی نیز در پی دارد.

عوارض قرص ضد بارداری بر بدن خانم‌ها

افزایش در فشار خون از عوارض قرص ضد بارداری

مشاهدات بالینی پزشکان نشان داده که مصرف طولانی مدت قرص ضد بارداری با افزایش فشارخون در برخی از خانم‌ها در ارتباط هست. البته این امر در خانم‌های با سن بیش از 35 سال و سیگاری بیشتر هست. در برخی از موارد در صورت عدم کنترل این فشارخون نشانه‌های بروز سکته قلبی و مغزی در سنین بالاتر را نیز در این خانم‌ها می‌توان مشاهده نمود.

بدتر شدن وضعیت سردرد میگرنی از عوارض قرص ضد بارداری

در برخی از خانم‌های با مشکلات سردرد میگرنی مصرف قرص ضد بارداری می‌تواند وضعیت و تکرر بروز این نوع سردردها را بدتر نمایند.

مشکلات گوارشی از عوارض قرص ضد بارداری

تغییر اشتها و حتی احساس تهوع و استفراغ نیز از نشانه‌های اصلی بالا رفتن هورمون‌های جنسی در برخی از خانم‌ها در اثر مصرف قرص ضد بارداری هست. البته این حالت بیشتر در خانم‌های جوان با مشکلات مزمن گوارشی مشاهده می‌شود.

مشکلات گوارشی از عوارض قرص ضد بارداری

مشکلات کبدی

با وجود این که شیوع این حالت در خانم‌ها به ندرت مشاهده می‌شود. اما برخی پزشکان مشکلات کبدی و حتی سرطان‌های کبدی را ناشی از به هم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی و عوارض قرص ضد بارداری می‌دانند.

تغییر رنگ پوست و چشم از عوارض قرص ضد بارداری

در برخی از خانم‌ها عوارض قرص ضد بارداری تغییرات جزئی در رنگ پوست و سفیدی چشم است. در اکثر موارد این رنگ به زردی متمایل می‌شود.

عوارض قرص ضد بارداری در بروز مشکلات پوستی

مشکلات پوستی مانند افزایش بروز آکنه و جوش نیز از جمله عوارض قرص ضد بارداری در برخی از خانم‌ها است.البته این مسئله نیز مشاهده شده که مصرف این داروها در افرادی که مبتلا به کمبود هورمون‌های جنسی هستند، باعث بهبود پوست و کاهش جوش‌ها و آکنه می‌شوند.

به هم خوردن وضعیت عادات ماهیانه

عدم داشتن عادت ماهیانه و یا عادت ماهیانه نامنظم از جمله عوارض قرص ضد بارداری در برخی خانم‌ها هست. به علاوه این که خونریزی زیاد در طی دوران عادت ماهیانه و یا طولانی شدن عادت ماهیانه در هر بار نیز از جمله عوارض قرص ضد بارداری در خانم‌های جوان یا پا به سن گذاشته هست.

راه حل پیشگیری و درمان عوارض قرص ضد بارداری

برای درمان عوارض قرص ضد بارداری ، اولین قدم مشاوره با یک پزشک متخصص زنان مجرب می‌باشد. البته در بیشتر موارد تغییر روش پیشگیری از بارداری و استفاده از روش‌های ایمن‌تر و با عوارض جانبی کمتر به زوج‌های با بدن‌های حساس توصیه می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید .من 37سال سن دارم. چاق هستم. دارای چهار فرزند که زایمان هام طبیعی است تازگی ها احساس می کنم شکمم بزرگ شده و تقریبا سفت ولی درد دیگه ای ندارم. دختر کوچکم چهار سالش است و توی این چهار سال از قرص بارداری ال دی استفاده می کنم. خواهش می کنم علت بزرگی ناگهانی شکمم رو بگین چی هست ؟ در ضمن یک دکتر طب سنتی گفتند بلغمی مزاج هستم

مشاهده کامل

دوست عزیز با سلام سفت شدن شکم دلایل متعددی میتونه داشته باشه که می بایست در شما علت اون پیدا بشه. برخی از دلایل بزرگ و سفت شدن شکم عبارتند از: یبوست سوء هاضمه مسمومیت غذایی سندرم روده تحریک پذیر (IBS) فتق هیاتال گاستریت یا التهاب روده سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بارداری استرس عفونت و غیره در مورد شما باید بررسی بشه که علت این مشکل چی هست. البته با توجه به زایمان های مکرر شما ممکنه علت بزرگ شدن شکمتون تضعیف عضلات ناحیه شکم شما باشه که نیاز به ورزش و رژیم غذایی صحیح نیز دارید. همچنین مطالعه مقالات زیر رو به شما پیشنهاد میکنم: لاغری شکم با داروهای گیاهی بهترین مواد غذایی برای سوزاندن چربی شکم
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر