علت لرزش دست و بدن در بیماری پارکینسون

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت لرزش دست و بدن در بیماری پارکینسون

لرزش دست و بدن مشخصه بیماری پارکینسون

مجله پزشکی و سلامت : بیماری پارکینسون در سه نفر از هر چهار نفری که به این بیماری مبتلا می‌شوند ، با لرزش دست آغاز می‌شود. لرزش می‌تواند در اندام‌های دیگر مانند پا، صورت و یا فک نیز دیده شود ، اما لرزش دست‌ها رایج‌تر است. این نوع لرزش ، زمانی که عضلات دست آرام و در حال استراحت هستند ، اتفاق می‌افتند و ترمور نامیده می‌شود.

لرزش دست و بدن در بیماری پارکینسون به شکل چرخشی

لرزش به صورت حرکات چرخشی غیر ارادی است ، گویی که بیمار ، نخ سیگار یا سکه‌ای را بین انگشت شست و سبابه چرخ می‌دهد.

لرزش دست و بدن در بیماری پارکینسون به شکل چرخشی

علت لرزش دست و بدن چیست؟

دانشمندان هنوز هم رمز و راز و علت این مشکل را در بیماری پارکینسون نیافتند ، اما سرنخ‌های خوبی راجع به آن یافته‌اند:

•    یکی از علل اساسی بیماری پارکینسون عدم تولید دوپامین توسط برخی از نواحی مغز است که مسئول حرکت هستند.
•    این نواحی مغزی که مسئول حرکت هستند ، انواعی از حرکت‌ و جنبش‌ها را در بدن سامان دهی می‌کنند.
•    یکی از این نواحی سامان دهی و نظارت ، بخشی از مغز به نام تالاموس است.
•    تالاموس با دریافت و تقویت اطلاعات حسی (از طریق دوپامین) از مغز و محیط اطراف ، حرکات را تنظیم می‌کند. مغز نیز با استفاده از این “بازخورد حسی” تالاموس ، حرکات پیچیده را کنترل می‌کند.
•    عدم تولید دوپامین در برخی از مدارهای مغزی موجب مختل شدن عملیات تالاموس و در نتیجه مشکلات حرکتی می‌شود.
•    بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که افت سطح کلی دوپامین در ناحیه تالاموس ، موجب بروز لرزش دست و بدن و آغاز بیماری پارکینسون می‌شود.
•    هنگامی که سطح دوپامین به شدت پایین بیاید، تالاموس ورودی نظارتی طبیعی خود را از دست می‌دهد و لرزش دست و بدن را به همراه دارد.

هنگامی که مغز بازخورد حسی دقیقی را در مورد چگونگی جنبش‌ها دریافت نکند ، نمی‌تواند به درستی اقدام کند ، در نتیجه مغز توانایی کنترل حرکات پیچیده و اصلاح حرکات نامناسب را از دست می‌دهد ، به این ترتیب است که بیماری پارکینسون با مشکلات حرکتی و لرزش دست و بدن همراه است.از آنجایی که حرکات دست و انگشتان ، حرکات پیچیده‌ای هستند ، اول از همه تحت تأثیر این ناتوانی مغز در کنترل حرکات قرار می‌گیرند.

بهترین درمان چیست؟

بهترین گزینه برای درمان لرزش دست و بدن (ترمور) ، درمان جایگزینی دوپامین است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام و وقت بخیر. لرزش دست دارم و بیحوصله هستم و استرس دارم

مشاهده کامل

کاربر گرامی،چند سالتونه و سابقه بیماری خاصی دارید آیا؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام لرزش دست دارم و وقتی میخوام روی کاری تمرکز کنم سرم هم تکان میخورد روزی 2 عدد قرص تری هگزیفنیدیل میخورم .لطفا راهنمایی بفرمایید تا کی این قرصها را بخورم. در ضمن حدود 2 سال است این قرص را استفاده میکنم . هروقت بهتر می‌شوم قطع میکنم ولی بعد از 2 ، 3 ماه دیگه شروع میشود . با تشکر فراوان از محبت شما

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام این دارو میتواند به طور موقت لرزش دسترا از بین ببرد اما در نهایت عامل ایجاد کننده آن درمان نشده باقی میماند. لرزش دست ها میتواند به دلایل زیادی مثل مشکلات تیروئید، تشنج، مصرف الکل و یا اعتیاد، اختلال اضطراب و میزان قند خون پایین باشد یا مشکلات بزرگتری مثل بیماری پاکینسون یا هانتینگتون. بسیار مهم است با مراجعه به پزشک متخصص اعصاب از عامل ایجاد کننده مشکل آگاه شوید و ایشان برایتان داروی مناسب تجویز کنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. من حدود ۲سال است که بشدت دستها و بدنم لرزش دارند و جدیدا شدت هم گرفته . در اعضای بدنم احساس ضعف شدید می کنم. و جدیدا بخاطر همین ضعف در پاهایم بعضا به زمین می خورم. پزشک هم مراجعه کردم ولی پاسخ درستی ندادند. لطفا راهنمائی فرمایید و داروی مناسب هم اگر می شود پیشنهاد فرمایید، منتظر پاسخ شما هستم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام باید از نظر کم خونی ، کمبود سدیم ‌پتاسیم ، اختلال تیرویید و قند خون بررسی بشین .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من یکسال زخم معده و روده لرزش دست وگرفتگی عضلات دارم بعضی وقتها هم لرزش داخل بدن وپریدن دست پا و سر دارم دارو استفاده کردم بهتر شدم لطفا من را هنمایی کنید مرسی عزیزم

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما بر حسب علائمی که شما فرمودید نمیشه تشخیص ارائه داد و معمولا یک تیم پزشکی بعد از انجام یکسری آزمایشات تشخیصی و گرفتن تاریخچه بالینی از شما به تشخیص میرسه. علائم شما میتونه مرتبط با انواعی از بیماریها نظیر پارکینسون و غیره باشه. از طرفی زخم های گوارشی شما روش درمانی مجزایی نسبت به لرزش اندام های بدنتون خواهد داشت. از طرفی شما نفرمودید که چه داروهایی استفاده کردید که بهتر شدید و تحت نظر چه پزشکی هستید؟ در هر حال در صورتی که تحت نظر پزشکتون، درمان رو آغاز کردید و نتیجه گرفتید بهتره که درمانتون رو تکمیل کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

بیماری پارکیسون دارم اندام من لرزش دارد جندین بار دکتر مراحعه نمودم ولی خوب نشدم لطفا راهنمایی کنید

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی بهتر بود شرایط سنی خودتون رو هم اعلام میکردید و میفرمودید از چه روشهای درمانی استفاده کردید. در هر حال در این مقاله درباره علت های لرزش دست در بیماری پارکینسون صحبت شده . برای درمان لرزش دست در بیماری پارکینسون شما می بایست از ترکیبی از داروها، فیزیوتراپی و طب سنتی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مقالات زیر رو مطالعه کنید: درمان پارکینسون با طب سوزنی راه درمان پارکینسون با داروهای گیاهی و طبیعی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر