علت بالا رفتن وزن بدن چیست

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت بالا رفتن وزن بدن چیست

علت بالا رفتن وزن بدن

مجله پزشکی و سلامت : یکی از معضلات بسیاری افراد درگیری با بالا رفتن وزن بدنشان است. بسیاری از این افراد حتی عنوان می‌کنند که با وجود این که برنامه زندگی‌شان ثابت است؛ ولیکن بالا رفتن وزن بدنشان ادامه دارد. البته از دیدگاه متخصصان سلامت علت اصلی گرفتن وزن عدم توازن در سوخت و ساز بدن می‌باشد که در بیشتر موارد انرژی دریافتی به بدن به مقدار کافی مورد استفاده و سوخت قرار نمی‌گیرد و مازاد آن به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود و منجر به بالا رفتن وزن بدن می‌گردد. البته در برخی موارد احتباس آب در بدن که ناشی از مشکلات کلیوی و یا بالا بودن فشارخون می‌باشد، نیز منجر به بالا رفتن وزن بدن می‌گردد.

دلایل جالب بالا رفتن وزن بدن

از دیدگاه پزشکان دلایل و عوامل علمی جالبی در بالا رفتن وزن بدن مؤثرند که این دلایل و عوامل را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی نمود.

کمبود خواب و بالا رفتن وزن بدن

به دو صورت می‌تواند در بالا رفتن وزن بدن مؤثر باشد. یک راه آن‌که فرد ممکن است در اثر بی‌خوابی تمایل پیدا کند تا میان وعده‌های شیرین استفاده نماید که همین امر باعث بالا رفتن وزن بدن او خواهد شد و یا این که در اثر بی خوابی با تغییر در میزان ترشح هورمون‌های استرس در بدن، گرسنگی مزمنی در فرد ایجاد می‌شود که نتیجه آن زیاد غذا خوردن و چاق شدن می‌باشد.

بالا رفتن وزن بدن با استرس زیاد

بالا بودن میزان استرس و اضطراب با افزایش میزان ترشح هورمون کورتیزول در ارتباط هست و همین امر نیز میزان اشتها را افزایش و باعث خوردن بیشتر غذا و گرفتن وزن بیشتر می‌شود.

بالا رفتن وزن بدن با استرس زیاد

داروهای ضدافسردگی و تأثیر آن بر بالا رفتن وزن بدن

مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی که به عنوان درمان برای برخی افراد توسط پزشکان تجویز می‌شوند، می‌توانند به تدریج با بالا بردن میزان اشتها در فرد منجر به بالا رفتن وزن بدن شوند.

بالا رفتن وزن بدن با مصرف داورهای استروئیدی ضد التهابی

این داروها با وجود این که در ابتدا با احتباس آب در بین سلول‌های بدن، یک بالا رفتن وزن کاذب را ایجاد می‌کنند، اما در ادامه می‌توانند منجر به چاقی تدریجی در فرد بخصوص در صورت او گردند.

استفاده از برخی داروهای پزشکی موجب بالا رفتن وزن بدن می‌شوند

مصرف برخی داروها مانند داروهای درمان کننده شیزوفرنی و داروهای تسکین دهنده فراموشی یا داروهای تجویزی برای کنترل فشارخون و قند خون به همراه خود بالا رفتن وزن را نیز برای فرد به ارمغان می‌آورند. بنابراین پزشکان باید با دقت این نوع داروها را برای بیماران خود تجویز نمایند.

قرص های ضد بارداری و بالا رفتن وزن بدن

این داروها که اساسی استروژنی دارند می‌توانند با بالا رفتن وزن در ارتباط باشند. با وجود این که این نوع بالا رفتن وزن بدن کوتاه مدت است و بعد از قطع دارو، وزن نیز کم خواهد شد ولی ضروری است خانم‌ها در مورد اثر اضافه وزنی این داروها قبل از مصرف مطلع باشند.

قرص های ضد بارداری و بالا رفتن وزن بدن

مشکل کم کاری تیروئید و بالا رفتن وزن بدن

تیروئید از جمله هورمون‌هایی است که کم کاری آن با به هم خوردن توازن سوخت و ساز بدن منجر به بالا رفتن وزن بدن می‌شود. به همین دلیل اگر فردی با نشانه‌های کم کاری تیروئید مانند ضعف، بی حالی و خواب آلودگی روبرو است، برای کنترل عملکرد این غده و پیشگیری از بروز اضافه وزن باید با مراجعه به پزشک درصدد درمان این عارضه باشد.

یائسگی و بالا رفتن وزن بدن

بروز یائسگی و یا قطع عادت ماهیانه در خانم‌ها با ایجاد تغییراتی در میران ترشح هورمون‌های استروئیدی می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن وزن و به خصوص تجمع چربی در شکم و ران‌ها در خانم‌های میان سال باشد.

بیماری پلی کیستیک تخمدان

بیشتر خانم‌هایی که مبتلا به کیست‌های تخمدانی هستند تا زمانی که این عارضه خود را به خوبی درمان نکنند، دچار اضافه وزن هستند و یا این که برای مدت طولانی چاق می‌باشند. در واقع در خانم‌های مبتلا به این بیماری حساسیت به هورمون انسولین کاهش می‌یابد که نتیجه آن بالا رفتن قند خون و افزایش وزن می‌باشد.

قطع استعمال سیگار

البته این نوع افزایش وزن می‌تواند نشانه خوبی باشد. چون که نشانه به تعادل در آمدن وضعیت سوخت و ساز بدن می‌باشد. خوشبختانه این افزایش وزن هم مقطعی می‌باشد و بعد از مدتی فرد به وزن طبیعی خود بازمی‌گردد.

قطع استعمال سیگار

مصرف برخی از داروهای لاغری

با وجود این که برخی تصور می‌کنند که مصرف برخی از داورها آن‌ها را لاغر می‌کند اما حقیقت امر آن است که این داروها می‌توانند حتی فرد را چاق نمایند. پس ضروری است در مورد مصرف هر نوع دارو با پزشک مشورت شود.

راه حل پیشگیری از بالا رفتن وزن بدن

همان طور که اشاره شد برخی اختلالات در بدن و یا مصرف برخی داروهای پزشکی می‌توانند از علل جالب بالا رفتن وزن باشند که به محض شناسایی و رفع مشکلات مرتبط با این دلایل می‌توان به راحتی به وزن ایده آل بازگشت.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر