از شش دام مخوف افسردگی حذر کنید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
از شش دام مخوف افسردگی حذر کنید

چه دام‌هایی شما را به‌سوی افسردگی روانه می‌کند

مجله سلامتمتخصصان روانشناسی توصیه‌هایی در ارتباط با پرهیز از تله‌هایی کرده‌اند که اغلب با افسردگی همراه است و بهتر است هر فردی در زندگی پر دغدغه‌ی امروز، از آن‌ها آگاه باشد. این دام‌ها در افراد مختلف،می‌تواند متفاوت باشد. اما چیزی که در همه‌ی افراد مبتلا، مشترک است، این است که، همه‌ی این دام‌ها به هر نوعی حال فرد را بدتر می‌کنند و خلق آن‌ها را به هم می‌ریزند.

اولین دام افسردگی : گوشه گیری‌های اجتماعی

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های مشترک در انواع افسردگی ها ، پرهیز از معاشرت و ارتباطات اجتماعی است. دکتر استفان لاردی، نویسنده‌ی کتاب درمان افسردگی و استاد دانشگاه کانزاس، بیان می‌دارد:”در افسردگی انزوای اجتماعی،به طور قطع ،بیماری و احساس ما را بدتر خواهد کرد. در واقع گوشه گیری اجتماعی پاسخ استرس مغز را قوی‌تر می‌کند. در حالی که تعاملات اجتماعی این پاسخ را از بین می‌برد.”
راه حل: معاشرت با دوستان و افراد خانواده و تهیه لیستی از افراد مورد علاقه‌تان و قرار دادن برنامه‌ی دیدارهای منظم با آن‌ها.

دومین دام افسردگی : نشخوارهای فکری

یکی از اصلی‌ترین ارکان افسردگی ، نشخوارهای ذهنی است که با غوطه‌ور شدن در افکار ناراحت کننده و موضوعات منفی چون باخت ما و شکست‌های فرد ارتباط دارد و سبب می‌شود فرد احساس بدی نسبت به خود داشته باشد. نشخوار کردن افکار منفی یک روند مسموم است که منجر به گفتار درون منفی می‌شود. مثل این که (مشکل از خود من است. چه کسی دوست دارد با فردی مثل من همدم شود؟) این نوع فکر کردن می‌تواند حتی باعث شود حوادث و اتفاقات بی غرض را نیز منفی و بد تعبیر کنید. مثلاً اگر در فروشگاهی مشغول خرید هستید و در جلوی صندوق می‌بینید که صندوق دار به فرد جلویی شما لبخند می زند اما زمانی که نوبت شما می‌رسد، به شما لبخند نمی‌زند، ممکن است در ذهنتان این گونه تعبیر کنید که حتماً شما فرد حقیر و غیر قابل معاشرتی هستید یا شما دوست داشتنی نیستید.
راه حل: سعی کنید توجه خود را به فعالیت‌های دیگری مشغول کنید؛ مانند یک مشغولیت اجتماعی یا حتی خواندن کتاب.

نشخوارهای فکری

سومین دام افسردگی : خود درمانی با الکل

روی آوردن به الکل و داروها برای فرار از غصه‌ها و پریشانی‌ها علامتی است که معمولاً همراه با افسردگی بروز می‌کند و باعث می‌شود افسردگی بدتر شود.گاهی ممکن است الکل باعث شود مقداری از دل‌شوره‌ها و اضطراب‌های اجتماعی فرد کم شود، اما روی سیستم عصبی فرد تأثیر می‌گذارد. در واقع این مواد مانند خیلی از کارهایی که ما برای مقابله با شرایط بد به کار می‌بریم، در ابتدا خوب و مفیدند و ما را به صورت مقطعی بهتر می‌کنند، اما در طولانی مدت صدمه‌های بزرگی به ما می‌زنند.
راه حل: با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید. استفاده از الکل خصوصاً زمانی که داروهای ضد افسردگی می‌خورید، ممکن است باعث تداخل دارویی و تأثیرات جانبی بدی شود.

چهارمین دام افسردگی : فرار از فعالیت‌های ورزشی

اگر فردی هستید که به ورزش کردن علاقه دارید و به طور مرتب به باشگاه می‌رفته‌اید و ناگهان یک دوره از تمرینات خود را کنسل کرده‌اید، نشان دهنده‌ی این است که چیزی در زندگی‌تان مشکل آفرین شده است. این شامل همه‌ی فعالیت‌ها می‌شود؛ مثلاً شنا، یوگا، باله و رقص که قبلاً به آن‌ها علاقه‌مند بوده‌اید و برای آن‌ها وقت می‌گذاشته‌اید. وقتی دچار افسردگی هستید، بعید است که برنامه‌ی ورزشی منظمی داشته باشید. حتی علی‌رغم توصیه‌ای که پزشکتان کرده است.
راه حل: یک فرد قابل اطمینان را پیدا کنید، مثلاً یک مربی ورزشی یا یکی از نزدیکانتان تا شما را دوباره به ورزش تشویق کند و در ضمن اگر در این کار اهمال کرده‌اید، شما را سرزنش نکند، بلکه برای همراهی کردن شما همیشه حاضر باشد.

پنجمین دام افسردگی :علاقه‌ی شدید به شکر و شیرینی جات

وقتی خلق ناراحت دارید، ممکن است به ناخنک زدن به شیرینی و غذاهای بی ارزش که مقدار زیادی هیدروکربن و شکر دارند، علاقه‌مندتر شوید. شیرینی جات به طور کلی سطح خلق را بالاتر می‌برند. اما فقط به طور موقت! در عرض دو ساعت سطح قند خون ناگهان افت پیدا می‌کند که باعث خلق افسرده می‌شود.
راه حل: از مصرف بی رویه شیرینی و متعاقباً افت ناگهانی آن در خون که باعث پایین آمدن سطح خلق می‌شود، بپرهیزید. همیشه معقول‌ترین راه، استفاده از مواد غذایی سالم مناسب است.

پنجمین دام افسردگی :علاقه‌ی شدید به شکر و شیرینی جات

ششمین دام افسردگی : نگرش منفی

وقتی دچار افسردگی هستید، گرایش به منفی بافی دارید. وقتی به شما راه حل‌هایی ارائه می‌شود، فکر می‌کنید: (حتی اگر تمام این کارها را بکنم،نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرم. چرا وقتی فایده‌ای ندارد خود را اذیت کنم؟). این تله بزرگی است. اگر شما آزمون یا مسابقه‌ای دارید و نتیجه‌ای منفی برای خود پیش بینی می‌کنید که باعث می‌شود دست از تلاش بردارید، این درست همان تله‌ای است که شرایط افسردگی شما را بدتر و بدتر می‌کند.
راه حل: به انتظارات ترسناک و بد خاتمه دهید و زیاد به این افکار منفی نچسبید. گاهی ممکن است نتیجه‌ی کاره، منفی باشد ولی با تلاش و امید، ممکن است خیلی از نتایج مثبت و موفق باشد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر