شادکامی را با سپاسگزاری تجربه کنید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
شادکامی را با سپاسگزاری تجربه کنید

برداشت کردن شادکامی به وسیله‌ی سپاسگزاری

مجله پزشکی و سلامتمیانگین شادکامی و شادی افراد می‌تواند بی نهایت افزایش پیدا کند؛ به شرط آنکه بتوانیم به خود یاد بدهیم که بیش‌تر از پیش قدرشناس باشیم. تحقیقات نشان داده‌اند که قدرشناسی می‌تواند به ما کمک کند که شادکامی بیش‌تر و احساسات مثبت‌تری را تجربه کنیم، افسردگی را کاهش دهیم، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و روابطمان را بهبود دهیم. علاوه بر این‌ها،می‌توانیم سیستم ایمنی قوی‌تری نیز داشته باشیم. تمرین‌های ساده‌ای برای بهره گرفتن از افزایش و پرورش حس قدرشناسی وجود دارد که می‌توانند معجزه کنند:

سپاس‌های خالصانه خود را نسبت به دیگران نشان دهید

وقتی کسی برای شما کاری انجام داد تا روز شما بهتر بگذرد و در کارها کم‌تر اذیت شوید، در سپاس گذاری به صورت کلامی و قدردانی بسیار سریع باشید. این کار نه تنها به آن شخص حس خوبی می‌دهد، بلکه به شما نیز کمک می‌کند تا شادی درون خود را افزایش دهید. این یک پاداش فوری است که می‌تواند نشان دهد قدرشناسی می‌تواند روز یک فرد دیگر را هم متحول کند. این کار باعث می‌شود که بفهمیم همه ما به نوعی به هم مربوط هستیم و این چیزی است که اهمیت دارد.

یک مجله از قدرشناسی‌ها تهیه کنید

ممکن است این کار به نظرتان بی ارزش و کم اهمیت بیاید اما نوشتن چیزهای خوب در طی روز بسیار شادی بخش است. تحقیقات زیادی نشان داده که نوشتن قدرشناسی‌ها، حس ارتباط با دیگران و شادکامی را تقویت می‌کند.

نعمت‌های خود را بشناسید

این که قدرشناس چیزهایی که دارید باشید را به صورت یک عادت روزانه و منظم درآورید. سعی کنید همه‌ی افراد خوب اطرافتان،تجربه‌های مختلف و همه‌ی چیزهای زندگی خود را از گذشته تا حال به خاطر بیاورید. بر روی نقاط مثبت و خوبی‌ها تمرکز کنید، از سقف بالای سر گرفته تا غذای روی میزتان! خواهید دید که نعمت‌ها و خوبی‌های زیادی هستند که گاهی نادیده می‌گیریم.

نعمت‌های خود را بشناسید

نامه‌های قدردانی بنویسید

به کسی یا کسانی که فکر می‌کنید چیزی را در زندگی شما تغییر داده‌اند به نحوی که زندگی بهتری پیدا کرده‌اید،نامه‌ی قدردانی بنویسید. این که چه کاری برایتان کرده و چگونه چنین چیزی در زندگی شما تأثیر گذاشته و این که در مورد آن چه فکر می‌کنید، بنویسید. سپس، آن نامه را برای او بفرستید. متخصص علم روانشناسی مثبت نگر، مارتین سلیگمن، بیان داشته که که خواندن چنین نامه‌ای می‌تواند باعث افزایش چشمگیر شادمانی در افراد گردد.

چیزهای مثبت در وقایع منفی گذشته‌تان را بیابید

حتی دردناک‌ترین شرایط هم درس‌های مثبت به ما می‌دهند. به وقایع طور دیگری نگاه کنید و درباره‌ی آن‌ها ارزش گذاری نمایید.مثلاً این که حادثه تلخی در گذشته شما چگونه باعث قوی‌تر شدن،عاقل‌تر شدن و یا دلسوزتر شدن شما شده است. وقتی بتوانید در حوادث بد و منفی این را بیابید که کارآزموده‌تر و باتجربه‌تر شده‌اید، شادتر و قدرشناس‌تر خواهید بود.

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر