رژیم غذایی با تغییر فصول

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی با تغییر فصول

انطباق رژیم غذایی با تغییر فصول سال

مجله پزشکی و سلامتدر گذشته‌های دور، رژیم غذایی انسان‌ها وابسته به مواد غذایی بود که در هر فصل سال به بازار می‌آمدند و چه بسا بسیاری از مردم حدود یک سال منتظر می‌شدند تا میوه خاصی در یک فصل خاص برسد و آن‌ها بتوانند آن را مصرف کنند. اما امروزه با پیشرفت علم کشاورزی و تکنولوژی و حمل‌ونقل سریع محصولات کشاورزی و غذایی در سطح دنیا، همه مردم می‌توانند اکثر مواد غذایی بخصوص میوه جات و سبزی‌های فصول مختلف را به راحتی تهیه و مصرف نمایند. این در حالی است که برخی از متخصصان تغذیه و بخصوص سرآشپزهای حرفه‌ای معتقدند که مردم باید منطبق با فصول مختلف سال به مصرف بیشتر برخی مواد غذایی که مختص آن فصل سال هستند، بیشتر توجه نمایند. در این راستا و منطبق با فصول مختلف سال، متخصصان سلامت و تغذیه توصیه‌هایی به شرح زیر دارند:

• در فصل بهار، توصیه می‌شود که تمرکز بر مصرف سبزیجات با برگ سبز و تازه مانند اسفناج، کاهو و کرفس تازه باشد.
• در فصل تابستان مصرف میوه جات با رنگ روشن و کلاً میوه‌های تابستانی مانند هلو، سیب، توت فرنگی، شلیل، زردآلو توصیه می‌شود. به علاوه این که مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، فلفل و ذرت نیز در این فصل برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز روزانه توصیه می‌شود.
• در فصل پاییز، مصرف مواد غذایی مانند هویج، سیب زمینی، بخصوص سیب زمینی شیرین، پیاز و سیر باید در رژیم غذایی بیشتر باشد. به علاوه این که برخی متخصصان سلامت معتقدند که مصرف بیشتر زنجبیل و فلفل سبز و دانه خردل در بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی بسیار مؤثر می‌باشند.
• در فصل زمستان نیز، خوردن مواد غذایی که میزان بالایی از ویتامین‌ها و املاح و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی را دارند، توصیه می‌شود که در این راستا خوردن مواد غذایی مانند انواع ماهی، مرکبات، انواع خشکبار و آجیل خام، سیر و پیاز و ذرت توصیه می‌شود.
در مجموع مصرف برخی مواد غذایی منطبق با فصول مختلف در رژیم غذایی با بهبود وضعیت سیستم‌های بدنی از جمله سیستم ایمنی باعث تداوم سلامتی در بدن می‌شوند. پس سعی کنید از مصرف میوه‌ها و سبزی‌های فصل غافل نشوید و همیشه رژیم غذایی متنوعی منطبق با هر فصل داشته باشید.

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر