آیا استرس هایتان را می‌شناسید؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا استرس هایتان را می‌شناسید؟

عوامل ایجاد استرس در زندگی شما کدم‌اند؟

مجله سلامتبه راحتی مشخص است که عوامل اصلی استرس زا در زندگی، فاکتورهایی هستند از قبیل عوض کردن شغل، عوض کردن خانه، از دست دادن یکی از عزیزان و عواملی از این قبیل؛ اما دست گذاشتن روی استرس هایی که هر روز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم قدری پیچیده است چرا که زندگی همه‌ی افراد شبیه هم نیست و مسائل فردی و اختصاصی آنان با هم تفاوت زیادی دارد. به طور کلی فهم این نکات برای کنترل استرس ها حائز اهمیت است:

• آیا استرس های شما موقت هستند یا همیشگی‌اند؟
• آیا استرس شما بخش غیر قابل تفکیکی از کار یا محل زندگی شما است یا این که به نوع شخصیت شما مربوط است؟
• آیا در استرس های خود مقصر واقعی را دیگران و اتفاقات بیرون می‌دانید یا آن را جزئی طبیعی از روند زندگی به شمار می‌آورید؟

چگونه با استرس های خود کنار می‌آیید؟

به راه‌هایی که اکنون برای مدیریت استرس هایتان به کار می‌برید فکر کنید. بررسی استرس هایتان به شما کمک می‌کند تا نوع آن‌ها را تشخیص دهید. ببینید آیا از راه‌های سالم و معقولانه به حل آن‌ها می‌پردازید یا از راه‌های ناسالم و غیر منطقی.متأسفانه عده‌ی کثیری از مردم از راه‌هایی استفاده می‌کنند که معمولاً مشکلات آن‌ها را دو چندان و سخت‌تر می‌کند.

راه‌های غیر منطقی برای حل استرس ها

سیگار کشیدن،نوشیدن مشروبات الکلی،صرف وقت زیادی برای تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر،قطع ارتباط با دوستان و اقوام و خانواده،استفاده از داروها و قرص‌های آرام بخش،خواب زیاد،پر کردن تمام ساعات روز با کار برای این که به استرس و مشکلات فکر نکنید و خالی کردن تمام استرس های خود بر سر دیگران (مثل درگیری‌های فیزیکی و فریاد زدن) راه‌هایی‌اند که برای رفع استرس بکار می‌روند اما منطقی و مفید نمی‌باشند. اگر راه‌هایی که برای رفع استرس هایتان به کار برده‌اید باعث بهتر شدن حالات روحی شما نشده‌اند و وضع سلامت جسمی شما را هم بهتر نکرده‌اند پس شاید زمان آن رسیده است که از یک سری روش‌های سالم‌تر استفاده کنید. یک روش به تنهایی نمی‌تواند برای همه‌ی افراد و موقعیت‌ها مفید باشد، پس بهتر است راه‌های متفاوت را تجربه کنید و از تکنیک‌های مختلف بهره ببرید. در گام بعدی سعی کنید روی تکنیک‌هایی تمرکز کنید که شما را آرام می‌کند.

راه‌های غیر منطقی برای حل استرس ها

راه‌ها و استراتژی‌های منطقی برای غلبه بر استرس

۱)تحرک و پویایی

فعالیت‌های فیزیکی نقش مهمی در جلوگیری از تأثیر استرس ها بر زندگی ما دارند. البته شما ملزم نیستید حتماً یک ورزشکار حرفه‌ای باشید و تمام وقت خود را در باشگاه‌ها و مسابقات صرف کنید تا از آن،به نفع حالات ذهنی خود استفاده کنید.حرکت و ورزش باعث آزاد شدن آندروفین می‌شود که می‌تواند از بین برنده‌ی استرس باشد و تنش‌ها و عصبانیت‌ها و حالات خستگی شما را خنثی کند. هم چنین ورزش و تحرک در طی روزهای هفته، تمرکز شما را از نگرانی‌های زندگی روزمره کم می‌کند. حتی روزی ۳۰ دقیقه تحرک و ورزش می‌تواند برای شما شروع خوبی باشد. لازم نیست قدم‌های بزرگی بردارید. خیلی از راه‌های پیشنهادی زیر می‌تواند به شما کمک کند:

• به موسیقی‌های شاد گوش کنید و با آن‌ها به حرکات موزون بپردازید.
• اگر در خانه سگ دارید، برای گردش با سگتان به پارک بروید.
• برای رفتن به خرید روزانه و فروشگاه و… دوچرخه سواری یا پیاده روی کنید.
• به‌جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید.
• گاهی ماشینتان را کمی دورتر از محل کارتان پارک کنید تا پیاده‌روی کنید.
• یک همراه برای پیاده روی خود انتخاب کنید و ساعاتی را با هم سپری کنید.
• حتی می‌توانید با کودکتان ساعاتی را به پینگ‌پونگ، والیبال یا فوتبال بازی کردن بپردازید.

2)زندگی خود را با روابط اجتماعی عجین کنید

روابط اجتماعی یکی از راه‌های سریع از بین برنده‌ی استرس ها است که کمک می‌کند شما از فکر کردن زیاد به نگرانی‌ها و دغدغه‌هایتان بکاهید. هیچ چیز برای سیستم عصبی شما آرامش بخش تر از معاشرت و مکالمه با افراد دیگر نیست؛ معاشرت با افرادی که بتوانند شما را درک کنند و به شما احساس امنیت و تعلق ببخشند. تمام اعضای داخلی و خارجی بدن ما به هم مرتبط هستند؛ بنابراین وقتی مکالمه‌ی چهره به چهره با فرد مورد علاقه‌تان دارید و می‌توانید با هم از نزدیک و دوستانه صحبت کنید، کل بدن و سیستم عصبی شما که شامل چشم، گوش، معده و همین طور تمام اعصاب مغز و نخاع می‌شود، همه به واسطه‌ی آرامش درون شما به آرامش و لذت می‌رسند.

۳)از استرس های غیر ضروری در زندگی خود حذر کنید

شما مجبور به پذیرش همه‌ی استرس ها را در زندگی نیستید. هرچند برخی از عوامل استرس زا در زندگی هست که فرد مجبور به پذیرش و کنار آمدن با آن‌هاست، بعضی دیگر از استرس ها قابل حذف و اجتناب هستند و باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را از زندگی خود بیرون کنید.

• یاد بگیرید هر وقت که لازم است نه بگویید. به ارزش‌ها و حد و مرزهای خود واقف باشید و به آن‌ها پایبند بمانید و اگر موردی خارج از حد توان شماست یا با ارزش‌های شما سازگار نیست، آن را قبول نکنید.
• حذف افرادی که در زندگی‌تان استرس آور هستند. اگر برایتان مقدور نیست که رابطه‌ی خود را با آن‌ها قطع کنید یا به طور کامل آن‌ها را از زندگی‌تان پاک کنید، سعی کنید روابط خود را محدودتر و کوتاه‌تر نمایید.
• بر محیط اطرافتان کنترل داشته باشید. اگر اخبار شما را آزار می‌دهد و باعث نگرانی‌تان می‌شود، تلویزیون را خاموش کنید. اگر ترافیک به اعصاب شما صدمه می‌زند، از مسیری طولانی‌تر به محلی که می‌خواهید، بروید اما از ماندن در ترافیک دوری کنید. اگر خرید رفتن و فروشگاه‌های شلوغ،برایتان آزار دهنده است،می‌توانید اینترنتی یا تلفنی خرید کنید.

از استرس های غیر ضروری در زندگی خود حذر کنید

4)پذیرش و سازگاری داشته باشید

گاهی در زندگی ما بعضی از عوامل استرس زا قابل تغییر یا حذف نیستند. بهتر است ذهن خود را در جهت سازگاری و پذیرش آن‌ها تقویت کنیم. مثلاً گاهی ما مجبور می‌شویم با مشکلی کنار بیاییم. بهتر است در این گونه موارد فکر کنیم که این مشکلات لازمه‌ی قوی شدن و رشد فکری و معنوی ما می‌باشند. گاهی باید دیگران را ببخشیم. همیشه کسانی هستند که باعث رنج و خشم و تنفر ما می‌شوند. در این گونه موارد باید خود را از دغدغه‌های فکری رها کنیم تا راحت زندگی کنیم.

۵)برای تفریح و آرامش خود وقت صرف کنید

باید روح خود را با سرگرمی‌ها و پرداختن به اموری که از آن لذت می‌برید سرشار کنید. لازم نیست برای این کار هزینه‌ی زیادی بپردازید. با کمی تأمل می‌توان راه‌های خوب و ساده‌ای پیدا کنید.

• برای قدم زدن لباس‌های زیبا بپوشید و به بیرون از خانه بروید.
• با دوستان خود دیدار و رفت و آمد داشته باشید.
• در هنگام خستگی برای خود چای یا قهوه آماده کنید و فیلم‌های شاد و کمدی ببینید.
• باغبانی و نگه داری از گل و گیاه، راهکار مناسبی برای رسیدن به آرامش است. آن را فراموش نکنید.
• به ورزش و بازی‌های مفرح بپردازید.

6)برای خود سبک زندگی سالمی انتخاب کنید

از غذاهای سالم و مغذی استفاده نمایید تا تمام احتیاجات بدنتان را تأمین کنند و انرژی لازم برای تمام طول روز به شما بدهند. رژیم غذایی سالمی برای خود در نظر بگیرید و در آن میزان کافئین و شکر را کاهش دهید. از الکل و سیگار و داروهای مختلف پرهیز کنید. مصرف این گونه مواد،می‌تواند به طور موقت استرس شما را کم کند، اما همیشه راهکارهای عملی و منطقی که کاربرد دائم دارند برای ما مفیدتر هستند. نکته‌ی آخر این که به اندازه بخوابید تا سوخت کافی برای فکر و تلاش در طی روز داشته باشید. گاهی خستگی باعث می‌شود که نتوانید منطقی و معقولانه فکر کنید.

برای خود سبک زندگی سالمی انتخاب کنید


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

اگه قرص پروپرانول چنتا باهم بخوریم مشکل وعوارضش چیه

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام در صورتی که علائمی مثل حالت تهوع، اسهال، استفراغ یا احساس خستگی مفرط دارید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.در صورتی که این علائم وجود ندارد بدن شما به حالت طبیعی در حال خارج کردن دارو است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید
من بابک ۱۶ سالمه از روابط اجتماعی پایین رنج می برم وقتی با کسی صحبت می کنم ناخواسته چیزی می گم که باعث ناراحتی طرف میشه کسی دوست نداره با من هم صحبت بشه یا پیش من بشینه هرروز به یاد موقعیت های مدرسه میافتم و استرس و افسردگی بالایی به من دست میده حتی درسم نمیتونم بخونم. لطفا راهنمایی کن

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
دوست عزیز با سلام به نظر میرسد که شما دچار اضطراب اجتماعی هستید. اینکه شما در این سن متوجه این مشکل شده اید بسیار عالی است و شک نکنید که با کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس میتوانید این مسئله را تحت کنترل در بیاورید چون این مسئله ابدا مشکل حاد و غیر قابل حلی نیست. در درجه اول شما باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا در موقعیت های اجتماعی برخورد مناسبی داشته باشید. با خودتان مثل یکی از دوستان یا نزدیکانتان رفتار کنید. وقتی میخواهید حرفی بزنید یا جمله ای بیان کنید، تصور کنید این جمله را از یکی دیگر از اطرافیانتان میشنوید بعد با خود فکر کنید این جمله چگونه است؟ آیا ناراحت کننده است یا اینکه جمله طنز آمیز یا خوشایندی است؟ به این فکر کنید که اگر خود شما این جمله را بشنوید چه واکنشی خواهید داشت. به عبارت دیگر پا در کفش دیگران بگذارید. روش دیگر این است که در زمان حال زندگی کنید، اگر در گذشته رفتارهای نامناسبی داشتید که باعث رنجش دیگران شده است، دیگر به آنها فکر نکنید. خودخوری و سرزنش خودتان تنها باعث کاهش بیشتر اعتماد به نفستان میشود. خودتان را بابت اشتباهات گذشته تان در رفتار ببخشید و مطمئن باشید که میتوانید رفتارهای خوبی از خود بروز دهید و ارتباطات موثری با اطرافیان برقرار نمایید. در نهایت مجددا ذکر میکنیم که این موارد تنها چند طرفند کوچک برای بهبود اوضاع است و مثل مسکن برای درد عمل میکند. مطمئنا اگر شما به یک روانشناس مراجعه کنید، میتواند ریشه این مشکل را در شما شناسایی کند و ریشه مسایل را درمان کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

مدت هشت ساله دچار استرس وسواس و حراس از مرگ دارم. زندگيم بسيار تلخ شده ايا اين مرض كشنده هست يا خير ؟
و تداوي دارد يا خير به صورت كلي ادم خوب خواهد شد يا خير ؟
سپاس

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز پیشنهاد می کنم برای این مشکل حتما تحت نظر یک مشاور باشید. این مشکل نه کشنده است نه خطرناک و مطمئننا راه حل هم دارد. منتها برای درمان این مشکل شما نیاز به چندین جلسه مشاوره دارید و از این طریق نمیشه کمک زیادی به شما کرد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر