درمان آرتروز گردن و مفاصل به صورت قطعی

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان آرتروز گردن و مفاصل به صورت قطعی

آرتروز گردن و مفاصل چگونه ایجاد می‌شود؟

بیماری آرتروز گردن و مفاصل از نوع مزمن است و برای مدت طولانی فرد را درگیر می‌کند. برای درمان آرتروز مفاصل و گردن به صورت قطعی، روش‌هایی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با این روش‌ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : زانو درد های مختلف نشان دهنده چه مشکلاتی هستند؟

استفاده از داروها برای درمان آرتروز مفاصل و گردن

برای درمان آرتروز گردن و مفاصل می‌توانید از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) استفاده کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) به درمان درد، تورم و التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یا همان آرتروز مفاصل کمک می‌کنند. دوزهای پایین این داروها به صورت بدون نسخه قابل استفاده می‌باشد. برای مصرف دوزهای بالاتر لازم است که حتماً با متخصص بیماری‌های مفصلی یا روماتولوژیست مشورت کنید.

شما همچنین می‌توانید از داروهای مسکن مانند استامینوفن (Acetaminophen) استفاده کنید تا درد را تسکین یابد. این داروها به کاهش درد شما کمک می‌کنند، اما تأثیری در بهبود التهاب مفاصل ندارند.

به طور کلی داروهای ذکرشده در اینجا و داروهای مشابه باعث درمان آرتروز مفاصل و گردن به طور دائمی نمی‌شوند؛ بلکه تنها به تسکین موقتی درد مفاصل و آرتروز شما کمک می‌کنند.

استفاده از کرم‌های موضعی برای درمان آرتروز مفاصل و گردن

برخی از پماد‌های موضعی وجود دارند که به درمان آرتروز گردن و مفاصل کمک می‌کنند. این کرم‌ها معمولاً حاوی 2 ماده به نام مونول یا کپسایسین هستند که باعث تسکین درد می‌شوند. زمانی که در پوست ناحیه مفصل دردناک از این کرم‌ها استفاده شود از انتقال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌شود. در مطالعات قبلی نشان داده شد که ماده کپسایسین پس از سه هفته استفاده، می‌تواند درد ناشی از آرتروز زانو و گردن را تا 50% کاهش دهد.

برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هم به صورت کرم وجود دارند. شما می‌توانید به‌تنهایی یا هم‌زمان با مصرف انواع خوراکی آن، از این کرم‌های موضعی هم استفاده کنید. استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی هم می‌تواند به درمان آرتروز مفاصل و گردن کمک کند. این داروها هم به صورت قرص و هم به صورت تزریقی استفاده می‌شوند. این داروها معمولاً تأثیر خوبی در درمان آرتروز گردن و مفاصل دارند. خصوصاً در مواردی که درد ناشی از آرتروز، شدید باشد؛ اما نمی‌شود بیش از چند بار در طول یک سال و به صورت خودسرانه از آن‌ها استفاده کرد؛ زیرا دارای عوارضی هستند.

استفاده از کرم‌های موضعی برای درمان آرتروز مفاصل و گردن

درمان آرتروز گردن و مفاصل با مکمل‌های دارای SAM-e

ماده SAM-e که مخفف S-آدنوزیل متیونین می‌باشد، دارای خواص ضد التهابی است و ساخت غضروف را تحریک می‌کند. همچنین این ماده بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین تأثیر می‌گذارد که به کاهش درد و درمان آرتروز مفاصل و گردن کمک می‌کند.

SAM-e به اندازه داروهای NSAID در درمان آرتروز گردن و مفاصل مؤثر است؛ اما عوارض جانبی کمتری نسبت به آن دارد.

درمان آرتروز گردن و مفاصل با روغن ماهی

برای درمان آرتروز مفاصل و گردن از روغن ماهی که تحت عنوان اسیدهای چرب امگا 3 نیز شناخته می‌شود، استفاده کنید. روغن ماهی مکمل غذایی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. امگا 3 با کاهش سیتوکین های التهابی و پروستاگلاندین ها به درمان آرتروز مفاصل و گردن کمک می‌کند. همچنین روغن ماهی توسط بدن به مواد شیمیایی ضد التهابی تبدیل می‌شود.

روغن ماهی باعث کاهش حساسیت و سفتی مفاصل نیز می‌شود. در مطالعات نشان داده شده است که استفاده از روغن ماهی نیاز فرد را به مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی کاهش داده یا حذف می‌کند.

شما همچنین می‌توانید از اسیدهای چرب امگا 6 که تحت عنوان گاما لینولینیک اسید (GLA) شناخته می‌شوند نیز برای کاهش التهاب مفصل استفاده کنید.

درمان آرتروز گردن و مفاصل با طب سوزنی

طب سوزنی یک فرم از طب سنتی چین است که در آن یکسری سوزن‌های نازک و تیز در نقاط خاصی از بدن قرار داده می‌شود. طب سوزنی نیز سال‌هاست برای درمان آرتروز مفاصل و گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخیراً بیش از 16 مطالعه که بر روی اثرات طب سوزنی در درمان آرتروز انجام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی‌ها نشان داد که این روش درمانی بسیار بهتر از درمان‌های متداول برای آرتروز گردن و مفاصل عمل می‌کند. با این حال، هنوز هم میزان و نحوه تأثیر آن نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

درمان آرتروز گردن و مفاصل با طب سوزنی

درمان آرتروز گردن و مفاصل با روش بالنئوتراپی

بالنئوتراپی (Balneotherapy) روشی است که در آن بیمار در حوضچه آبی که حاوی مواد معدنی است، غوطه‌ور می‌شود. نشان داده شده است که این روش می‌تواند در درمان آرتروز مفاصل و گردن بسیار مؤثر عمل کند. در عین حال آرامش جسمی و روحی را برای فرد به ارمغان خواهد آورد و تنش را از بدنش دور می‌کند.

درمان آرتروز گردن و مفاصل با تحریک عصبی-الکتریکی پوست

تحریک عصبی الکتریکی پوست (TENS) روشی است که در آن یک جریان الکتریکی ضعیف از طریق الکترودها در پوست عبور می‌کند. اعتقاد بر این است که روش TENS از رسیدن پیام‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند. در چند مطالعه نیز تأثیر روش TENS در درمان آرتروز مفاصل و گردن تائید شده است.

درمان آرتروز گردن و مفاصل با کاهش وزن

اضافه‌وزن باعث افزایش عوارض مرتبط با آرتروز مفاصل و گردن می‌باشد. بعلاوه اضافه‌وزن درد مفاصل را نیز افزایش می‌دهد. سعی کنید به مرور تغییرات کوچکی در زندگی خود ایجاد کنید؛ مثلاً به مرور به سمت تغذیه سالم و ورزش منظم تغییر رویه بدید.

برای درمان آرتروز گردن و مفاصل باید تلاش کنید میزان عضله اطراف مفاصلتان را افزایش دهید. نکته حائز اهمیت این است که نباید اجازه دهید خود ورزش کردن به مفاصل شما فشاری وارد کند و یا به آن‌ها آسیب بزند. بهتر است از ورزش‌های کششی استفاده کنید. همچنین نوعی از ورزش‌ها که به‌تدریج قدرت عضلات شما را افزایش می‌دهند نیز، مؤثر خواهند بود. از دویدن، پریدن، بازی تنیس و ورزش‌های ایروبیک شدید خودداری کنید.

زمان ورزش خود را به انتهای شب نزدیک‌تر کنید. این کار باعث می‌شود زمانی که از خواب بلند شدید، احساس خشکی مفاصل نداشته باشید.

شما باید این تغییرات را به صورت دائمی در زندگی خود ایجاد کنید نه اینکه تنها مختص مقطع زمانی خاصی باشند. کاهش وزن به حفظ سلامت عمومی شما نیز کمک می‌کند و از عوارض مرتبط با افزایش سن پیشگیری می‌کند.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا :  استخوان مچ پا و عامل صدا دادن آن چیست؟

درمان آرتروز گردن و مفاصل با کاهش وزن

درمان آرتروز مفاصل و گردن با تزریق هیالورونیک اسید

به هیالورونیک اسید، ویسکوساپلیمنت (Viscosupplement) نیز گفته می‌شود. هدف از این روش درمانی بازگردان مایع سینویال است. مایع سینویال، ماده‌ای لغزنده است که باعث لغزندگی مفاصل روی هم و حرکت بهتر آن‌ها می‌شود. ماده اصلی سازنده مایع سینویال، هیالورونات نامیده می‌شود.

پزشکان و متخصصین این حوزه در تلاش‌اند راهی برای درمان قطعی آرتروز مفاصل پیدا کنند. مکمل‌هایی که برای افراد مبتلا به آرتروز گردن و مفاصل تجویز می‌شوند حاوی هیالورونیک اسید هستند. از 20 سال پیش عده‌ای از متخصصین پیشنهاد کردند که با تجویز مستقیم هیالورونیک اسید به مفاصل، روند درمانی را تسریع کنیم؛ اما هنوز اثربخشی این روش در طولانی‌مدت بررسی نشده است.

درمان آرتروز مفاصل و گردن با تزریق PRP

در روش PRP برای درمان آرتروز گردن و مفاصل ، پزشک یک نمونه خون از شما می‌گیرد و در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می‌دهد. این دستگاه پلاکت و پلاسمای خون شما را جداسازی می‌کند. وقتی پلاکت و پلاسما مجدداً به مفاصل فرد درگیر با تزریق شود، می‌تواند به درمان آرتروز مفاصل و گردن کمک کند.

علی‌رغم محبوبیتی که روش PRP در سال‌های اخیر پیدا کرده است، هنوز اثربخشی این روش به طور کامل اثبات نشده است. گرچه در مطالعه‌ای که در سال 2016 به چاپ رسید مشخص شد افرادی که از این روش استفاده می‌کردند، پیشرفت زیادی در درمان آرتروز گردن و مفاصل نشان دادند.

درمان آرتروز مفاصل و گردن با سلول‌های بنیادی

مغز استخوان شما دارای سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی می‌توانند بافت‌های جدید از جمله غضروف را ایجاد کنند. با جمع‌کردن سلول‌های بنیادی و تزریق آن‌ها به مفاصل، می‌توان امیدوار بود که غضروف جدید ایجاد گردد و التهاب کاهش یابد.

این روند درمانی نیز هنوز در دست بررسی و مطالعات بیشتر قرار دارد. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه اثربخشی روش تزریق سلول‌های بنیادی را برای درمان آرتروز گردن و مفاصل افزایش دهند.

درمان آرتروز مفاصل و گردن با کشت سلول‌های غضروف خود فرد

این روش در درمان آسیب‌های مفصلی که می‌توانند به آرتروز مفاصل منجر شوند مؤثر می‌باشد. در این روش سلول‌های غضروفی فرد برداشت می‌شود و در آزمایشگاه کشت داده می‌شود. سپس این سلول‌ها مجدداً به ناحیه مفاصل تزریق می‌شوند.

در یک مطالعه که بر روی 144 نفر انجام شد نشان داد که 87% از افرادی که این روش را برای درمان آرتروز زانو و مفاصل انتخاب کردند، بهبودی یافتند.

درمان آرتروز مفاصل و گردن با کشت سلول‌های غضروف خود فرد

درمان آرتروز مفاصل و گردن با تزریق بوتاکس

بوتاکس، سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. با توجه به اینکه این سم می‌تواند اعصاب را فلج کند، پزشکان برای رفع گرفتگی عضلات از این سم استفاده می‌کنند. برخی از پزشکان از سم بوتولینوم برای درمان آرتروز گردن و مفاصل استفاده می‌کنند. تصور بر این است که این سم می‌تواند به مرور زمان، اعصاب را به طور دائمی فلج کند و باعث بهبود آن شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام . من تقریبا دوسال پیش زایمان داشتم، و بعد از اون هم تو دوران شیر دهی هستم ، متاسفانه قرص های ویتامینی که دکتر بهم داد رو خوب نخوردم ، الان هم بخاطر کار اداری که دارم خیلی پشت میز نشینی دارم یکمدته که گردن و پشت سرم خیلی درد میکنه وقتی میرم آمپول نوروبیون و ب کمپلکس میزنم خیلی بهتر میشم و اگر استراحت بیشتری داشته باشم هم همینطور ، میخواستم نظر شما رو بدونم چون سردرد و گردن دردم خیلی بیشتر شده ( دکتر ارتوپد تو معاینه اول بهم آمپول ویتامین دی و مسکن داد ) و تو آزمایشم در طی سه ماه پیش همه چی نرمال بود .

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با عرض سلام شما باید به هنگام نشستن پشت صندلی کار از گن نگه دارنده شانه و کمر استفاده کرده و در صورت ازدیاد درد از ژل آیس استفاده کنید . برای بهبود درد سر و گردن خود می بایست بالشت خواب خود را عوض کرده کمی بلند تر و نرم تر باشد و حتی المقدور سر خود را به پهلو بگذارید تا به عضلات پشت گردن فشار وارد نشود ، برای مدت چند ماه از ورزش های قوی کردن عضله گردن بهره برده و هنگام حس درد کلی در ستون فقرات به دیوار تکیه داده و سعی کنید به مدت 10 ثانیه بدون خم کردن زانو به سمت مچ پا خم شوید . توجه داشته باشید هنگام استفاده از آمپول ویتامین دی ، مشغول به استفاده از قرص ویتامین دی نباشید .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. عضله پشت کتفم ملتهب شده . علتش هم کار زیاد با موس کامپیوتر هست .چه پمادی استفاده کنم خوبه ؟

مشاهده کامل

با سلام گرفتگی عضلات کتف شما با حرکات ورزشی مناسب، ماساژ و نشستن صحیح برطرف میشه و استفاده از پمادهای موضعی درد شما رو به طور موقت تسکین میده و به طور دائم برطرف نمیکنه. میتونید از پمادهای رزماری برای ماساژ دادن موضع استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من چند سالی هست که سمت چپ بدنم درد میکنه مثل اسپاسم عضله هست استخوانم درد میکنه .چندین بار دکتر رفتم ام ار ای دادم ولی آرتروز گردن نیست .زمان عادت ماهیانه بدتر میشه.

مشاهده کامل

با سلام پزشک شما می بایست با معاینه شما علل درد سمت چپ بدن رو بررسی کنه. درد یک طرفه بدن اگر به خصوص در نواحی پایین کمر باشه میتونه به علت سیاتیک باشه ولی در مورد شما به نظر میرسه علت اون فیبرومیالژیا باشه. می بایست با مراجعه به پزشک درمان های دارویی و غیر دارویی مناسب رو دریافت کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من مدتیه گردن و شونه هام مرتبا خسته و گرفتگی داره..سرمو که خم میکنم تا عقب میبرم دردش کاهش پیدا میکنه من شاغل هسستم و مدت زایدی سر پا میمونم ۳۷ سالمه و خانمم

مشاهده کامل

سلام آیا درد آرتروز گردن بطور مداوم وبدون قطع شدن میباشد اگر گاها قطع و اکثرا موقع کار با رایانه یا رانندگی یا ایستادن های بلند مدت اتفاق بیفتد آیا دلیلی بر آرتروز گردن میباشد یا دلیل بیماری دیگری هست؟در ضمن 42 ساله با قد 182 با وزن 88 کیلو میباشم

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی خیر لزومی ندارد که درد آرتروز گردن به صورت پیوسته باشه و معمولا به دنبال افزایش فشار بر مفاصل بخشهای درگیر، درد ناشی از اون تشدید میشه دقیقا مثل همین مواردی که شما فرمودید( کار با رایانه، رانندگی و غیره) با وجودی که اضافه وزن زیادی ندارید اما اگر وزن خودتون رو چند کیلو کاهش بدید، باعث کاهش فشار وارد بر مفاصل بدن شما از جمله مفاصل گردنی میشه. در کل بهتره سبک زندگیتون رو کاهش بدید، از ورزشهای گردن استفاده کنید و همچنین میتونید از گردن بندهای طبی مخصوص استفاده کنید. نکات موجود در مقاله بالا میتونن به شما کمک کنن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر