درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا چیست؟

مجله سلامتسنگ کیسه صفرا ، سنگ کوچکی است که در کیسه صفرا تشکیل می‌شود. کیسه صفرا یک عضو کوچک و شکل یک «کیسه» است که نقش ذخیره صفرا ساخته شده توسط کبد را دارد. سنگ کیسه صفرا از ذرات کلسترول، رسوب کلسیم و دیگر مواد داخل صفرا، تشکیل می‌شود. آن‌ها می‌توانند از نظر اندازه، شکل، ترکیب، تراکم و شدت علائم متفاوت باشند. سنگ کیسه صفرا زمانی شکل می‌گیرد که کلسترول، کلسیم و سایر ذرات به یکدیگر متصل شده و در کیسه صفرا باعث درد و مشکلات دیگر، مانند سوء هاضمه و درد پشت می‌شود.

به طور معمول، کیسه صفرا تنها مواد مایع را ذخیره می‌کند و تا زمانی که مواد جامد در آن تشکیل نشده و علائم جدی نمایان نشده، نباید نگران باشید. سنگ‌های صفراوی می‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشد، برخی کوچک‌تر و نرم‌تر (تقریباً مثل شن و ماسه و یا لجن) و برخی بسیار بزرگ و متراکم هستند که تقریباً به اندازه کل کیسه صفرا گسترش می‌یابند. در مقایسه با سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا معمولاً نرم‌تر است، زیرا آن‌ها در درجه اول، از کلسترول ساخته می‌شوند که جامد نیست.

درمان طبیعی برای سنگ‌های صفراوی

جراحی سنگ کیسه صفرا یکی از جراحی‌هایی است که امروزه زیاد انجام می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد هر سال بیش از 750000 جراحی سنگ‌های صفراوی در دنیا انجام می‌شود. در شمال آمریکا حدود 15-10 درصد از جمعیت بزرگ‌سال سنگ کیسه صفرا دارند (تعداد زنان بیشتر از مردان است). با کمال تعجب، بسیاری از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا که به عمل جراحی تن می‌دهند کاملاً نمی‌دانند که در وهله اول چگونه سنگ‌های صفراوی، در بدن آن‌ها ایجاد شده است.

به همین دلیل عمل جراحی به تنهایی نمی‌تواند این مشکل اساسی را حل کند. پس بهترین کار ممکن برای جلوگیری از تشکیل دوباره سنگ کیسه صفرا، رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌باشد که به درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا و جلوگیری از تشکیل آن کمک کند. در ادامه به چندین راه مناسب برای درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا اشاره می‌کنیم.

13 درمان طبیعی اول سنگ کیسه صفرا

این مهم است که به علائم و نشانه‌های سنگ صفراوی اهمیت بدهید تا بتوانید درمان زود هنگام را شروع کنید. شما می‌توانید برخی درمان‌های خانگی برای سنگ‌های صفراوی را انجام دهید، اما به یاد داشته باشید که فقط تعداد کمی از این روش‌ها پشتوانه علمی و مطالعه تحقیقاتی دارند. به همین دلیل قبل از اقدام به هر نوع درمان طبیعی و خانگی شما باید با مشاور تغذیه خود مشورت کنید.

آب لیمو یک درمان طبیعی برای سنگ صفرا

هر روز صبح ناشتا، 4 لیمو تازه میل کنید. این درمان طبیعی را به مدت یک هفته ادامه دهید. این امر می‌تواند به حذف سنگ کیسه صفرا کمک کند. مصرف مقدار زیادی آب نیز، از بین بردن سنگ کیسه صفرا را آسان‌تر می‌کند.

آب لیمو یک درمان طبیعی برای سنگ صفرا

آب سبزیجات

آب چغندر، هویج، خیار را مخلوط کرده آن را دو بار در روز به مدت 2 هفته میل کنید.

گلابی

گلابی درد سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد، همچنین هنگامی که گلابی را بیش از یک دوره زمانی مصرف کنید به نرم کردن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

درمان طبیعی سنگ صفرا با جوشانده گیاهی

عصاره‌های طبیعی می‌توانند درمان خوبی برای سنگ کیسه صفرا باشند. مخمر سنت جان یک گیاه شناخته شده است که شما می‌توانید به عنوان چای استفاده کنید. یک فنجان از این چای را چند بار در طول روز بنوشید.

مرکبات

مرکبات دارای پکتین هستند که در کنترل تولید سنگ‌های صفراوی مفید هستند.

مرکبات

گیاه فیلانتوس نیروری

گیاه فیلانتوس نیروری را می‌توان به عنوان یک چای و نوشیدنی رایج برای تسکین علائم سنگ کیسه صفرا استفاده کرد. چند قاشق چای خوری عصاره طبیعی این گیاه را با یک لیوان آب (250 میلی لیتر) مخلوط کنید و این نوشیدنی بسیار مؤثر را 4-2 بار در هفته مصرف کنید تا سنگ کیسه صفرای شما به صورت طبیعی درمان شود.

زردچوبه برای درمان طبیعی سنگ صفرا

عسل را در 1 قاشق چای خوری زردچوبه مخلوط کنید و آن را هرروز تا زمانی که سنگ کیسه صفرا از شما دور شود، میل کنید.

سرکه سیب

برای درمان طبیعی سنگ صفرا، روزانه یک قاشق چای خوری سرکه سیب بنوشید. درد سنگ کیسه صفرا است که توسط سرکه سیب بسیار سریع‌تر کم می‌شود. اگر شما نمی‌توانید طعم و مزه آن را تحمل کنید، آن را با آب سیب مخلوط نمایید.

کمپرس گرم

شما می‌توانید یک کیسه آب گرم را روی معده‌تان بگذارید تا به طور موقت درد و پریشانی مرتبط با سنگ کیسه صفرا، در شما تسکین یابد.

کمپرس گرم

برگ کنگر فرنگی

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای سنگ کیسه صفرا کنگر فرنگی است. عصاره برگ کنگر فرنگی برای کمک به جلوگیری از توسعه سنگ کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان طبیعی سنگ صفرا با رزماری

رزماری یکی دیگر از گیاهان دارویی ضروری است که از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند. رزماری افزایش تولید صفرا و اسپاسم مجاری صفراوی را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه دارویی به شکستن و تجزیه چربی کمک می‌کند.

نمک سولفات منیزیم (نمک فرنگی)

نمک فرنگی اصل اجازه می‌دهد که سنگ کیسه صفرا به آسانی از طریق مجرای صفراوی حرکت کرده و خارج شود. یک قاشق چای خوری نمک فرنگی اصل را با آب ولرم مخلوط کرده و آن را در طول عصر بنوشید.

فیبر برای درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا

فیبر محلول به کنترل میزان سوخت و ساز کمک می‌کند و به حذف کلسترول از بدن ما کمک می‌کند. غلات و دانه‌های دیگر که دارای فیبر هستند نیز همین خاصیت را دارا می‌باشند.

فیبر برای درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا

4 درمان طبیعی دیگر برای سنگ صفرا

عدس

در یک مطالعه جالب کشف کردند که زنانی که پرتقال، آجیل، لوبیا، نخود، لوبیا و عدس مصرف می‌کنند در مقابل مشکلات کیسه صفرا مقاوم‌تر از زنانی هستند که بسیاری از موارد ذکر شده در بالا را مصرف نمی‌کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به پیشگیری از سنگ صفرا کمک می‌کند. یک فلفل قرمز به تنهایی دارای 95 میلی گرم از این ویتامین مفید است. برای زنان و مردان بیش از 15 سال، مصرف روزانه حداقل 60 میلی گرم فلفل قرمز توصیه می‌شود. اخیراً در یک مطالعه کشف کرده‌اند، احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا در افرادی که مقدار فراوانی از ویتامین C در جریان خون آن‌ها وجود داشته باشد، بسیار کم است.

ماهی سالمون

در یک مطالعه کشف شده است که مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی آزاد وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند.

سبزیجات

مصرف سبزیجات یک راه عالی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا است. در یک مطالعه تحقیقاتی دریافتند که تعداد زنانی که سبزیجات مصرف می‌کنند و سنگ کیسه صفرا دارند تقریباً نصف زنان دیگری است که گوشت می‌خورند. دانشمندان از چگونگی عملکرد سبزیجات در مقابله با سنگ کیسه صفرا مطمئن نیستند، اما احتمال می‌دهند که سبزیجات با کاهش کلسترول صفرا این کار را انجام می‌دهند.

سبزیجات


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام روزتون بخیر، من سنگ صفرا دارم. در این زمینه مشاوره میخواهم.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام خیلی ممنون روز شما هم بخیر اصلی ترین روش درمان سنگ کیسه صفرا، عمل جراحی است که به طور کامل سنگ را خارج میسازند. اما این روش به تنهایی برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا کافی نیست و ممکن است مجددا سنگ در کیسه صفرا پدیدار شود. به همین دلیل رژیم غذایی مناسبی برای پیشگیری از این مشکل باید رعایت شود. برای مثال، مصرف ناشتای آب لیمو، مصرف آب سبزیجات مثل چغندر و هویج و خیار و همچنین افزایش میزان دریافت فیبر به جلوگیری از بازگشت سنگ کیسه صفرا کمک میکنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وققتتون بخیر بنده به طور اتفاقی سونو گرافی رفتم وتشخیص مقدار ی اسلاژ در کیسه صفرا برام داده شد، میخاستم ببینم ایا اگر از کپسول اورسودیول استفاده کنم مشکلم برطرف میشه غیر از جراحی والبته طب سنتی راهم مصرف خاکشیر به مدت چند ماه هست که انجام میدم ممنون میشم راهنماییم کنید.

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما در صورتی که سابقه سنگ کیسه صفرا نداشته باشید می بایست پزشک برای شما درمان های پیشگیری کننده از سنگ کیسه صفرا رو شروع کنه که یکیش میتونه استفاده از کپسول اورسودیل باشه. منتها نباید به صورت خودسرانه این دارو رو مصرف کنید. مصرف خاکشیر میتونه مزایای بسیاری برای سلامتی شما داشته باشه پیشنهاد می کنم از توصیه های مقاله بالا و همچنین مقاله زیر نیز پیروی کنید: جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر