درمان جوش بدن با سریعترین و بهترین روش

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان جوش بدن با سریعترین و بهترین روش

علت جوش بدن چیست؟

درمان جوش بدن مستلزم آن است که جوش های صورت و بدن و خطرات آن را بهتر بشناسید. سپس با توجه به علت آن، درمان مناسب را آغاز کنید.

تغییرات هورمونی

آکنه یا جوش بدن معمولاً در سنین نوجوانی و بلوغ به دنبال فوران هورمون‌ها، بروز می‌کند. هم‌زمان با بروز دیگر تغییرات جسمی در حین بلوغ، ترشح چربی نیز افزایش می‌یابد. با افزایش ترشح و غلیظ‌تر شدن این چربی‌ها، مجاری ظریف و باریک غدد چربی در سطح پوست باریک‌تر و حتی مسدود می‌شوند.

در برخی موارد چربی‌ها منافذ غدد را مسدود می‌کنند، سپس اکسید و تیره‌رنگ می‌شوند. این نقاط سیاه تحریک‌کننده و آزاردهنده ناشی از کافی نبودن حفظ بهداشت نیستند. ممکن است صورت خود را روزی 6-5 بار نیز بشویید ولی باز هم گرفتار این جوش‌های سرسیاه شوید.

هنگامی که چربی در حفرات بسته تجمع یابد، یک کیست کوچک سفیدرنگ به وجود می‌آید که به آن جوش سرسفید میگویند. هر دو نوع جوش سرسیاه و سرسفید می‌توانند عفونی شوند و ایجاد التهاب و قرمزی کنند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

چربی های خارجی

البته تنها تلاطم‌های هورمونی نیست که موجب بروز چنین مشکلی می‌شود. چربی‌های خارجی بر روی پوست، کرم‌ها و مواد آرایشی و حتی چربی موجود در محیط کار نیز ممکن است موجب بروز جوش شوند.

استرس

استرس نیز در بروز جوش بدن نقش دارد. برخی از پژوهشگران معتقدند که مواد شیمیایی که در پی بروز استرس ترشح می‌شوند، می‌توانند التهاب را تشدید کنند.

ضایعات روزاسه در بالغین

جوش بدن در بالغین ساز و کاری مشابه دوران بلوغ دارد. پوست پیرتر واکنش اندکی متفاوت‌تر از خود بروز می‌دهد؛ ضایعات عمیق‌تر و تعداد موارد سرسفید و سرسیاه کمتر می‌باشند. نوع دیگری از آکنه منحصر به بالغین می‌باشد. این ضایعات روزاسه نامیده می‌شوند. در این عارضه افزایش جریان خون موجب ترشح مضاعف غدد چربی می‌شود و به مرور زمان جوش‌های آکنه مانند بروز می‌کنند.

ضایعات روزاسه در بالغین

درمان جوش بدن در خانه

اقدامات زیادی وجود دارند که می‌توانید برای رهایی از این جوش‌ها به کار ببندید؛ مثلا می‌توانید از درمان جوش صورت با گلاب استفاده کنید. در ادامه نیز راه هایی برای درمان جوش بدن در خانه ارائه شده است.

داروهای معمول

داروهای موجود چنانچه به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند بسیار مؤثر باشند. داروهای حاوی بنزوئیل پراکساید با عفونت‌ها مقابله نموده موجب تسریع در خشک شدن و درمان جوش بدن می‌شوند.

شستشوی با دقت

این کار کلید درمان جوش بدن است. دو بار در روز صورت و بدن خود را به یک صابون ضد باکتری بشویید و با یکپارچه ظریف پاک کنید. از کشیدن الیاف سفت و ضخیم به صورت بپرهیزید؛ چرا که موجب وخیم‌تر شدن التهاب می‌شوند.

کمپرس آب گرم

کمپرس گرم تحمل جوش بدن را آسان‌تر می‌کند. لذا یکپارچه تمیز را در آب گرم فرو برده، سپس آب آن را گرفته و برای مدت 20 دقیقه بر روی ضایعات قرار دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. از کندن جوش‌ها بپرهیزید. چرا که بدین ترتیب آثار زخم‌ها بر جای می‌ماند.

از لوازم آرایشی مناسب استفاده کنید.

یکی از نکات مهم برای درمان جوش بدن این است که سعی کنید از لوازم آرایشی با برچسب ضد آکنه استفاده کنید. در واقع می‌بایست از لوازم آرایشی فاقد چربی استفاده کنید.

از لوازم آرایشی مناسب استفاده کنید.

استرس و تنش را از خود دور کنید.

عامل تنش ساز را از زندگی خود دور کنید؛ این کار را می‌توانید با ورزش و یا تمرینات آرام‌سازی به طور روزانه انجام دهید. بدین ترتیب از تشدید آکنه جلوگیری کنید. چرا که پژوهش‌ها نشان داده‌اند استرس در پیدایش مشکلات پوستی نقش دارد.

جوش‌ها را دست‌کاری نکنید.

این کار موجب تشدید التهاب می‌شود. پس سعی کنید این عادت را ترک کنید.

درمان جوش بدن با کمک پزشک

خوشبختانه حتی بدترین انواع جوش بدن نیز موقتی می‌باشند. متخصص پوست، مو و جراحی های زیبایی می‌تواند این‌چنین برای درمان جوش بدن به شما کمک کند:

باز نمودن منافذ

یک نوع ویتامین آ به نام ترتینوئین یا رتین آ، در کاهش چروک‌های صورت به کار می‌رود؛ اما وظیفه اصلی این دارو درمان جوش بدن از طریق زدودن آن چیزی است که کانال‌های عرق را مسدود می‌کند. پزشکان مصرف این دارو را تا زمانی که جوش بدن برطرف شود، توصیه می‌کنند.

در ابتدا ممکن است این دارو موجب تحریک پوست شود؛ ولی به‌تدریج طی چهار هفته و نیز با تنظیم مقدار مصرف دارو، مشکلات برطرف خواهند شد. دیگر عارضه جانبی مصرف رتین آ افزایش حساسیت نسبت به نور می‌باشد. به همین علت در طی استفاده از این دارو باید حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید که بهتر است از نوع فاقد چربی باشد. SPF ضد آفتاب می‌بایست حداقل 30 باشد.

باز نمودن منافذ

باکتری‌ها را از بین ببرید.

برای درمان جوش بدن مقاوم‌تر، متخصصین پوست اغلب بنزوئیل پراکساید تجویز می‌کنند. این ماده فعالیت باکتری‌ها در حفره غدد چربی را مهار می‌کند و مقداری نیز پوسته‌ها را برمی‌دارد.

مصرف آنتی‌بیوتیک

ممکن است پزشکتان برای درمان جوش بدن کرم یا لوسیون آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا باکتری‌های سطح پوست از بین بروند. باکتری‌های طبیعی مستقر بر سطح پوست موجب تبدیل چربی‌ها به اسیدهای چرب می‌شوند که خود می‌توانند ایجاد التهاب کنند. در موارد شدیدتر حتی ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز کند.

پوسته روی جوش را بردارید.

اسید آلفا هیدروکسی یک اسید میوه است که به تازگی برای درمان جوش بدن به کار می‌رود. این ماده مقداری از پوسته‌های جوش را برمی‌دارد. در صورت مصرف ماهانه این دارو، دو تا سه بار پوسته ریزی بروز خواهد نمود. پزشک محلول رقیق‌شده‌ای از این مواد را بر روی صورت شما می‌مالد. برای مدت نیم ساعت احساس سوزش دارید، در عین حال التهاب و سرخی پوست بروز می‌کند که طی چندین روز از بین می‌رود.

استفاده از روی

پمادهای روی (زینک اکساید) که در برخی موارد با آنتی‌بیوتیکی نظیر اریترومایسین ترکیب می‌شوند، فرایند التهاب را آرام می‌سازند.

استفاده از روی

از آکوتان با دقت استفاده کنید.

این یکی از قوی‌ترین داروهایی است که در درمان جوش بدن که به هیچ‌یک از درمان‌های معمولی جواب نمی‌دهد، به کار می‌رود. این دارو می‌تواند ناهنجاری جنینی به وجود آورد؛ لذا باید در بانوان با احتیاط استفاده شود. این افراد باید از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنند و به طور مرتب تست بارداری انجام دهند.

از دیگر عوارض جانبی این دارو می‌توان به خشکی پوست، خونریزی از بینی، خشکی چشم ، کوفتگی عضلانی و افزایش تری گلیسیرید و کلسترول اشاره کرد. طول درمان این دارو 20-16 هفته است و در 80 درصد از موارد مقاوم اثربخش می‌باشد.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : خشکی پوست دست نشانه چیست؟


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام مادر من مدت یک ماه هست که جوشی وسط دوتا سینش افتاده و همش عفونت میاد ازش بیرون . دکترا گفتن کیسته .اما هرچی انتی بیوتیک میخوره و امپول میزنه شستشوش میده خوب نمیشه .روش خشکه اما از زیر چسبیده به گوشت انگاری. و سینه سمته راستش درد داره. چکارش کنم؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام اگر کیست روی سینه مادر شما به درمان های آنتی بیوتیکی پاسخ نداده است، احتمالا درمان های خانگی نیز برای آن اثری نخواهد داشت. اما اگر همچنان میخواهید درمان های خانگی را امتحان کنید، روغن چای سبز به محل بمالید یا از پماد مریم گلی (هر دو را میتوانید از عطاری تهیه کنید) استفاده کنید.این دو مورد آنتی بیوتیک طبیعی هستند و میتوانند باعث خشک شدن چرک شوند. از طرفی دیگر ضروری است که شما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید، شاید بهترین راه حل این باشد که با ایجاد که چاک کوچک کیست را کامل خارج نمایند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من پسرم احساس میکنم دخترم موهای بدنم زدم پوست بدنم جوش زیاد داره ایا واسه درمان راهی هست مزاخم شم

مشاهده کامل

با سلام سوال شما رو به طور دقیق متوجه نشدم اما اگر به دنبال راهی هستید تا جوش های بدنتون رو که بعد از تراشیدن ایجاد شده از بین ببرید، پیشنهاد میکنم مقاله زیر رو بخونید: نکات ذکر شده در این مقاله هم در مورد صورت و هم در مورد بدن صدق میکنه: درمان جوش صورت بعد از اصلاح به طور کلی اگر بار اولی هست که اصلاح کردید، این جوشها کاملا طبیعیه ولی برخی از افراد همیشه نسبت به تیغ حساسیت دارند که میتونن از روشهای دیگری مثل کرم های موبر یا لیزر موهای زائد برای رفع موهای بدن استفاده کنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

روی بازوهام شروع کرد به جوش زدن.قرمز و گاهی بزرگ و دردناکه.1 سال بعد کمرم و باسنم هم درگیر این وضعیت شد. جوش های روی کمرم به نظر بزرگتر و دردناکتر هستند. پوست من چربه و یک روز درمیان حمام می رم. من امکان رفتن به دکتر رو ندارم و نمی دونم باید چیکار کنم.راهنماییم می کنید.ممنون

مشاهده کامل

با سلام از نکات مقاله بالا استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

پاها ،بازوها، و پشت من پر از جوش هست من میخواهم یک کرم یا روشی برای از بین بردن این جوش ها

مشاهده کامل

با سلام بهتر بود سنتون و نوع جوشها را هم مشخص می کردید. شما ابتدا باید علت مشکلتون رو پیدا کنید تا به صورت ریشه ای اون رو برطرف کنید. برای انجام آزمایشات هورمونی به پزشک مراجعه کنید. در مقاله بالا توصیه های مفیدی برای شما ارائه شده که میتونید استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

محلول 2%اریترومایسین برای ازبین بردن جوش استفاده میکنم ایا تیرگی پوست میاره؟ پوستمو تیره میکنه؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
تیره شدن پوست بخاطر از عوارض جانبی اریترومایسین نیست. ممکن است باعث ایجاد التهابات پوستی شود یا قرمزی ایجاد کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

١ماهه كف سر و پشت گردنم و گاها پشت گوشم دچار خارش شده است امروز متوجه شدم وقتى سرم را ميخارانم زيرناخنهايم دانه‌هاى سياه بسيار ريزى ديده ميشود. لطفا سريعتر مرا راهنمايى كنيد. ممنونم

مشاهده کامل

با سلام توضیحات شما واضح نیست و بنده متوجه منظور شما نمیشم.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام پوست سرم جوش دارد تا حالا درمانی پیدا نکردم و نمیدانم علت جوش زدن پوست سر چیست

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی درمان جوش سر تفاوتی با درمان جوش بدن ندارد. اتفاقا پوست سر به دلیل غدد چربی فراوان و تعریق زیادی که دارد بسیار مستعد جوش است. پیشنهاد میکنم مقاله بالا رو مطالعه کنید. همچنین پیشنهاد می کنم مقاله زیر رو مطالعه کنید: درمان جوش های هورمونی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

درمان جوش های روی باسن که باعث لکه می شود

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر