خونریزی شدید در اوایل بارداری (مشکل 30-20% بارداری ها)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خونریزی شدید در اوایل بارداری (مشکل 30-20% بارداری ها)

خونریزی شدید در بارداری

از آنجا که خونریزی در دوران بارداری و ماه‌های مختلف آن ممکن است خطرناک باشد، یک زن باردار در صورتی که متوجه نشانه‌ای از خونریزی در دوران بارداری شد ، باید به پزشک متخصص مراجعه کند.
خونریزی واژینال خروج خون از واژن (کانالی که رحم را به ناحیه خارجی اندام تناسلی متصل کرده) است که ممکن است در دوران بارداری اتفاق افتد ، خونریزی در دوران بارداری می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. در این مطلب به علل خونریزی در اوایل بارداری اشاره می‌کنیم.

خونریزی در اوایل حاملگی (سه ماهه اول دوران بارداری)

خونریزی در اوایل بارداری به هر نوع خونریزی واژینال (از لکه بینی گرفته تا خونریزی شدید و خروج لخته) در سه ماهه اول بارداری اشاره می‌کند.خونریزی در دوران بارداری و به خصوص سه ماهه اول مشکل شایعی است که در 30-20% بارداری‌ها دیده می‌شود.
خونریزی در اوایل حاملگی می‌تواند توسط چندین عوامل مختلف ایجاد شود. خونریزی خطر سقط جنین (از دست دادن نوزاد) را افزایش می‌دهد. حدود 2% از بارداری‌ها ، حاملگی خارج رحمی (جنین داخل رحم تشکیل نشده است) هستند و خونریزی در دوران بارداری یا سه ماهه اول بارداری می‌تواند نشانه‌ای از حاملگی خارج رحمی باشد . حاملگی خارج رحمی برای هر زن بارداری نگران کننده است ، به همین دلیل هر زن بارداری ، در صورت خونریزی در ماه اول بارداری باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

علت خونریزی در اوایل بارداری

خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه مطلب به تعدادی از این علل اشاره می‌کنیم:

خونریزی لانه گزینی در اوایل دوران بارداری

مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی می‌تواند به خاطر لانه گزینی و اتصال جنین به دیواره رحم باشد که به آن خونریزی لانه گزینی می‌گویند. این نوع خونریزی بسیار ناچیز و گیج کننده است و گاهی با عادت ماهانه اشتباه گرفته می‌شود و فرد متوجه بارداری خود نمی‌شود. خونریزی لانه گزینی یک بخش طبیعی از بارداری است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

خونریزی شدید در اوایل بارداری

سقط جنین در دوران بارداری

گاهی اوقات خونریزی در اوایل بارداری بیانگر خطر سقط جنین است. در صورت خونریزی و درد باید به پزشک مراجعه کنید تا با سونوگرافی ، تشخیص دهد که آیا سقط جنین انجام گرفته یا ناقص بوده است و یا اینکه احتمال سقط جنین وجود دارد.

خونریزی در دوران بارداری و تخمک سوخته

خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند نشانه‌ای از تخمک سوخته (شکست جنینی) باشد.در این زمان سونوگرافی یک بارداری داخل رحمی را نشان می‌دهد اما جنین شکست خورده است و نمی‌تواند در محل مناسب رشد کند.این اتفاق زمانی می‌افتد که جنین به هر دلیلی غیر طبیعی باشد.

مرگ جنین داخل رحمی در دوران بارداری

مرگ جنین داخل رحمی ، سقط جنین و یا مرگ جنین نیز نامیده می‌شود و زمانی است که جنین در حال رشد در رحم می‌میرد.این اتفاق ممکن است هر زمانی در دوران بارداری اتفاق افتد و با سونوگرافی تشخیص داده شود. احتمال مرگ یا سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیش‌تر است و ممکن است خونریزی در ماه اول بارداری به خاطر مرگ جنین باشد. احتمال مرگ جنین در سه ماهه دوم و سوم (اواخر بارداری) نیز وجود دارد ، اما بسیار نادر است.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی خطرناک‌ترین علت خونریزی در اوایل حاملگی است که در حدود 3% از بارداری‌ها دیده می‌شود. این وضعیت با سونوگرافی و توسط متخصص تشخیص داده می‌شود. حاملگی خارج رحمی زمانی رخ می‌دهد که تخمک در خارج از رحم، اغلب در لوله فالوپ لانه گزینی می‌کند .زمانی که تخم بارور، رشد می‌کند، لوله فالوپ پاره می‌شود و باعث خونریزی می‌شود. علائم حاملگی خارج رحمی اغلب متغیر است و ممکن است شامل درد، خونریزی، یا سرگیجه باشد. علائم و درد حاملگی خراج رحمی معمولاً قبل از هفته دهم بارداری دیده می‌شود.

خونریزی شدید در ماه اول بارداری در اثر حاملگی خارج رحمی

حاملگی مولار 

ممکن است خونریزی در ماه اول بارداری (سه ماهه اول بارداری) به سبب حاملگی مولار باشد. در حاملگی مولار (بیماری تروفوبلاستیک بارداری) ، نتایج سونوگرافی وجود بافت غیر طبیعی را به جای جنین در داخل رحم نشان می‌دهد. این در واقع یک نوع تومور است که در اثر هورمون‌های حاملگی رخ می‌دهد و معمولاً مرگبار نیست.البته در برخی از افراد ، این بافت غیر طبیعی ، سرطانی است و ممکن است از دیواره رحم به سراسر بدن گسترش یابد.

خونریزی بعد از رابطه جنسی و مقاربت

این نوعی خونریزی در دوران بارداری است که ممکن است بعد از مقاربت و رابطه جنسی اتفاق افتد.این خونریزی در دوران بارداری بسیار طبیعی است. البته خونریزی بعد از مقاربت ممکن است به دلایل غیر از بارداری مانند تروما و عفونت نیز اتفاق افتد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر