تغذیه در ماه هفتم بارداری؛ مادر نباید زیاد غذا بخورد!

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه در ماه هفتم بارداری؛ مادر نباید زیاد غذا بخورد!

خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه هفتم بارداری

اهمیت خوردنی های مجاز و خوردنی های غیر مجاز در ماه هفتم بارداری

مجله پزشکی و سلامتماه هفتم بارداری مقارن با شروع سه ماهه سوم بارداری می‌باشد. در ماه هفتم بارداری ، مادر به‌جای این‌که زیاد غذا بخورد باید به طور متعادل از مواد غذایی موردنیاز در رژیم غذایی خود استفاده نماید تا رشد جنین او به خوبی انجام گیرد. همچون ماه‌های دیگر بارداری ، در ماه هشتم بارداری هم برخی خوردنی ها مجاز و برخی دیگر از خوردنی های غیر مجاز هستند. در طی ماه هفتم بارداری ، تمرکز اصلی باید بر سلامت جنین باشد. به همین منظور توصیه می‌شود که در ماه هفتم بارداری برای تأمین نیازهای جنین و مادر، میزان ۴۵۰ کیلوکالری انرژی بیشتری توسط مادر باردار از راه رژیم غذایی دریافت شود تا سلامتی جنین به خوبی تأمین گردد. به‌علاوه این‌که توجه به دریافت برخی مواد غذایی در ماه هفتم بارداری از اهمیت بالاتری برخوردار می‌باشد.

خوردنی های مجاز در ماه هفتم بارداری

خوردنی های مجاز غنی از آهن و پروتئین

در طی سه ماهه سوم بارداری ، باید آهن دریافتی از منابع غذایی به‌منظور پیشگیری از کم‌خونی و خونریزی‌های حین زایمان افزایش یابد. به همین منظور حدود 27 میلی‌گرم آهن باید روزانه دریافت شود. از آنجایی که منابع خوب آهن اکثراً پروتئینی هستند، پس منابع پروتئینی هم دریافتشان باید افزایش یابد. از منابع خوب آهن و پروتئین می‌توان به گوشت قرمز، انواع حبوبات مانند لوبیاها ، برنج ، دانه‌های روغنی مانند دانه آفتابگردان و کدو اشاره کرد. در واقع آمینواسیدهای موجود در این مواد غذایی می‌توانند به رشد سریع و سالم جنین در رحم مادر نیز کمک کنند.

غذاهای غنی از کلسیم از خوردنی های مجاز ماه هفتم بارداری

کلسیم، عنصری است که مصرفش در طی دوران بارداری و ماه هفتم بارداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. به‌خصوص که این اهمیت در سه ماهه سوم بارداری به حد اعلای خود می‌رسد، چون‌که می‌تواند نقش مؤثری در تکامل سیستم اسکلتی جنین داشته باشد. بنابراین توصیه متخصصان تغذیه، مصرف حداقل ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز از ماه هفتم بارداری به بعد می‌باشد. محصولات لبنی مانند شیر، ماست و مواد غذایی مانند بلغور جوی دوسر و ماهی سالمون از منابع غذایی غنی کلسیم می‌باشند.

منابع غذایی غنی از منیزیم

عنصر منیزیم به جذب کلسیم کمک می‌کند. به‌علاوه این‌که می‌تواند گرفتگی‌های عضلانی در پاها را تسکین دهد و باعث آرامش عضلات در ماه هفتم بارداری و پیشگیری از تولد نوزاد نارس شود. بنابراین مادر باردار باید روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم دریافت نماید. انواع بادام، سبوس جوی دوسر، جو، سیب زمینی ترشی و دانه کدوحلوایی از منابع خوب منیزیم برای مادران باردار در ماه هفتم بارداری می‌باشند.

منابع غذایی غنی از منیزیم

غذاهای غنی از اسید چرب ضروری DHAاز خوردنی های مجاز

DHA یا همان دکوهگزانوئیک اسید، یک اسید چرب ضروری از نوع اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد که برای تکامل مناسب مغز جنین ضروری است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مادران باردار از ماه هفتم بارداری به بعد، باید روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم از این اسید چرب را دریافت نمایند. این اسید چرب در منابع غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ و برخی آب میوه‌های طبیعی موجود می‌باشد.

مصرف اسید فولیک در ماه هفتم بارداری

مصرف مقادیر کافی از اسیدفولیک قبل و طی بارداری برای هر مادر بارداری باید مهم باشد. در طی سه ماهه سوم و ماه هفتم بارداری ، اسیدفولیک می‌تواند خطر نقص طناب عصبی در جنین را تا حد زیادی کاهش دهد. مادر باردار با مصرف خوردنی های مجاز مانند غلات، جوی دوسر، سبزیجات با برگ سبز تیره و میوه‌هایی همچون توت‌فرنگی و پرتقال در ماه هفتم بارداری می‌تواند نیاز ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرمی بدن خود به اسیدفولیک را مرتفع نماید؛ اگرچه در برخی موارد با توصیه پزشک ممکن است نیاز به مصرف مکمل اسیدفولیک باشد.

مواد غذایی غنی از فیبر

برای پیشگیری از بروز یبوست که در سه ماهه سوم بارداری عموماً در مادر باردار شایع است، مصرف مقادیر متنوعی از مواد غذایی غنی از فیبر توصیه می‌گردد. به همین منظور مادر باردار در ماه هفتم بارداری باید سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف نماید. در ضمن ازآنجایی‌که فیبر به خوبی آب را به خود جذب می‌کند و به این صورت می‌تواند مانع از یبوست شود؛ مصرف آب فراوان به همراه مواد غذایی غنی از فیبر برای رفع یبوست به مادر باردار توصیه می‌شود.

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C در ماه هفتم بارداری

همان‌طور که عنوان شد، در ماه هفتم بارداری نیاز به منابع آهن‌دار افزایش می‌یابد. برای اطمینان از جذب مقادیر کافی آهن در بدن، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C ضروری است. این ویتامین در مواد غذایی مانند لیمو، پرتقال، نارنگی، طالبی، خربزه و هندوانه و سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و فلفل سبز به مقادیر بالایی یافت می‌شود.

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C در ماه هفتم بارداری

خوردنی های غیر مجاز در ماه هفتم بارداری

سوزش سر دل، تعریق دست‌ها و پاها، خستگی و یبوست برخی علائمی هستند که در سه ماهه سوم بارداری بروز می‌کنند. برای پیشگیری از بروز این علائم، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از ماه هفتم بارداری در مصرف برخی مواد غذایی باید دقت نمود و حتی‌الامکان این خوردنی های غیر مجاز را مصرف ننمود.

غذاهای چرب و پر ادویه از خوردنی های غیر مجاز

از آنجایی‌که مصرف غذاهای چرب و پر ادویه می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند، بنابراین مصرف آن‌ها در ماه هفتم بارداری مجاز نمی‌باشد و از خوردنی های غیر مجاز به حساب می‌آیند. توصیه متخصصان تغذیه آن است که به‌خصوص در وعده شام از غذاهای کم‌چرب و زود هضم و غیر محرک استفاده شود.

غذاهای بسته‌بندی‌شده پر نمک از خورنی های غیر مجاز

مواد غذایی فرآیند شده، آماده و یا به‌عبارت‌دیگر مواد غذایی بسته‌بندی‌شده موجود در فروشگاه‌ها اغلب حاوی منابع بالایی از سدیم می‌باشند. بنابراین در جهت پیشگیری از بروز نفخ و ورم معده در ماه هفتم بارداری ، باید مصرف منابع غذایی غنی از سدیم مانند چیپس، انواع سس‌های کچاپ، غذاهای کنسروی و فرآیند شده در رژیم غذایی در مادر باردار محدود گردند. به‌علاوه این‌که مصرف مقادیر فراوان آب برای پیشگیری از بروز نفخ و ورم معده و روده مؤثر می‌باشد.

کافئین، الکل و تنباکو

ازآنجایی‌که نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند باعث یبوست و احساس ناآرامی در مادر باردار شوند، مصرفشان در ماه هفتم بارداری ممنوع می‌باشد. بااینکه نیاز به گفتن ندارد، اما در هر حال در طول دوران بارداری باید مادر باردار از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل پرهیز نماید و در معرض دود تنباکو و مواد دخانی قرار نگیرد.

غذاهای آماده

درحالی‌که ممکن است مصرف مقادیر بسیار کم غذاهای آماده برای مادر باردار جذاب باشد، اما باید توجه نمود که کلاً این مواد غذایی ارزش تغذیه‌ای پایینی دارند و مصرفشان به هیچ وجه در ماه هفتم بارداری توصیه نمی‌شود. البته درصورتی‌که مادر بارداری هوس به خوردن این نوع غذاها داشته باشد، می‌تواند همان غذاها را در منزل و با مواد مغذی‌تری مانند نان‌های سبوس‌دار و مواد غذایی کم‌چرب تهیه نماید که طبیعتاً سالم‌تر هم خواهند بود.

غذاهای آماده

نتیجه‌گیری پایانی راجع به خوردنی های مجاز و خوردنی های غیر مجاز ماه هفتم بارداری

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم در هر دوره از بارداری مهم است تا رشد و تکامل جنین به نحوه خوبی صورت بگیرد. به‌علاوه این‌که از ماه هفتم بارداری ، توجه به فعالیت‌های ورزشی سبک و معمولی مانند یوگای مخصوص دوران بارداری، پیاده‌روی و شنا هم از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و می‌توانند در پیشگیری از وزن گیری سریع و یا اضافی بدن در ماه هفتم بارداری مؤثر باشند. پس مادر باردار در کنار توجه به تغذیه مناسب در ماه هفتم بارداری باید به انجام فعالیت‌های ورزشی سبک و متوسط نیز توجه نماید.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر