تغذیه در ماه دوم بارداری؛ [رژیم بارداری]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه در ماه دوم بارداری؛ [رژیم بارداری]

رژیم غذایی ماه دوم بارداری

مسئله مهم در ماه دوم بارداری

مجله پزشکی و سلامتبا وجود این که ممکن است بسیاری از خانم‌ها دقیقاً متوجه باردار شدن خود در ماه اول بارداری نشوند، اما ماه دوم بارداری از جمله ماه‌هایی است که همه افراد خانواده از باردار شدن یک خانم اطلاع می‌یابند. مسئله مهم در ماه دوم بارداری ، شروع شدن ویار به صورت تهوع‌های صبحگاهی می‌باشد که ممکن است در برخی از خانم‌ها در پایان سه ماهه اول بارداری بهبود یابد و در برخی این حالت تا نزدیکی ماه‌های آخر ادامه می‌یابد. ممکن است خانم باردار به دلیل تهوع‌های صبحگاهی که از ماه دوم بارداری شروع می‌شود، نتواند مواد غذایی را به مقدار کفایت مصرف نماید. به همین دلیل توجه به دریافت مواد غذایی مکفی در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است. در ضمن ماه دوم بارداری مقارن با شروع تکامل سیستم‌های عصبی در جنین می‌باشد که در این زمینه دریافت برخی خوردنی های مجاز که منبع غنی از مواد مغذی مانند اسیدفولیک باشند از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

خوردنی های مجاز ماه دوم بارداری

اسیدفولیک از خوردنی های مجاز و ضروری ماه دوم بارداری

اسیدفولیک یا فولات از جمله ویتامین های گروه B مهم در هفته‌ها و ماه‌های اول بارداری می‌باشد که نقش مؤثری در سلامت و تکامل طبیعی سیستم عصبی جنین بر عهده دارد. در صورتی که خانمی در دوران بارداری مقادیر کافی اسیدفولیک دریافت نکند، ممکن است دچار کمبود این ماده مغذی در بدن خود شود و نتیجه این کمبود می‌تواند منجر به رشد ناقص سیستم عصبی جنین گردد. بنابراین خانم‌های باردار در ماه دوم بارداری خود باید از خوردنی های مجاز غنی از اسیدفولیک مانند اسفناج، غلات غنی شده با اسیدفولیک استفاده نمایند. در واقع در ماه دوم بارداری باید 400 میکروگرم اسیدفولیک دریافت شود که در برخی موارد ممکن است با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز به مصرف منظم و روزانه اسیدفولیک توسط خانم باردار باشد.

آهن

در طول ماه دوم بارداری به دلیل رساندن مواد مغذی به جنین میزان حجم خون مادر افزایش می‌یابد. به همین دلیل میزان نیاز به عنصر آهن به عنوان یک جزء مهم در خون نیز افزایش می‌یابد. توصیه متخصصان تغذیه آن است که در طول ماه دوم بارداری باید روزانه 27 میلی گرم آهن دریافت شود. در حالی که می‌توان بخشی از نیاز به آهن را از طریق مواد غذایی گوشتی تأمین نمود، اما بهتر است خانم باردار با توصیه پزشک متخصص زنان و زایمان از ماه دوم بارداری به بعد، از مکمل های آهن استفاده نماید.

کلسیم

استخوان‌های جنین از ماه دوم بارداری به تدریج در حال تشکیل شدن می‌باشند. به همین دلیل در ماه دوم بارداری خانم باردار باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم دریافت نماید. این میزان کلسیم را به راحتی می‌توان از طریق مصرف شیر و لبنیات و سبزیجات با برگ‌های سبز دریافت نمود. البته در صورتی که این میزان کلسیم از راه مواد غذایی به جنین نرسد، آن وقت است که این کلسیم از کلسیم استخوان‌ها و دندان‌های مادر باردار برداشته خواهد شد که نتیجه آن مشکلات دندانی و درد استخوانی در طول دوران بارداری خواهد بود.

کلسیم - دکتر سوشا

پروتئین از خوردنی های مجاز ماه دوم بارداری

برخلاف نظر بسیاری که معتقدند دریافت بیشتر مواد پروتئینی باید از سه ماهه دوم و سوم بارداری شروع شود، اما متخصصان تغذیه معتقدند که بلافاصله بعد از این که خانمی متوجه شد که باردار شده، باید میزان پروتئین مصرفی خود را از 75 گرم به 100 گرم در روز برساند که این میزان را می‌تواند از طریق مصرف مواد غذایی گوشتی کم چرب تأمین نماید.

خوردنی های غیر مجاز در ماه دوم بارداری

در جهت پیشگیری از بروز برخی مشکلات و بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی توصیه می‌شود که در ماه دوم بارداری برخی خوردنی های غیر مجاز مصرف نشوند.

امحاء و احشای گوشت از خوردنی های غیر مجاز ماه دوم بارداری

توصیه می‌شود در ماه دوم بارداری از امحاء و احشاء گوشت و مواد غذایی مانند کله و پاچه استفاده نشود، چون که این مواد غذایی حاوی ماده‌ای به نام لیستریا هستند که می‌توانند در رشد جنین اختلال ایجاد نمایند.

انواع پنیرهای نرم

پنیرهای نرم از جمله پنیرهایی هستند که اکثراً پاستوریزه نشدند و به همین دلیل که فرآیند خاصی بر روی آن‌ها صورت نگرفته بافتی نرم دارند. این پنیرهای غیر پاستوریزه ، ممکن است حاوی باکتری E.coli باشند که مسئول بروز مسمومیت غذایی می‌باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که خانم باردار از این نوع پنیرها استفاده ننماید.

انواع پنیرهای نرم - دکتر سوشا

جگر از خوردنی های غیر مجاز

در حالی که در ماه دوم بارداری نیاز بدن خانم باردار به آهن افزایش پیدا می‌کند و جگر هم منبع عالی از آهن می‌باشد، اما از آنجایی که در جگر امکان وجود میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هست. به همین دلیل توصیه می‌شود که خانم‌های باردار در طول دوران بارداری خود از جگر استفاده نکنند.

شیر و لبنیات غیر پاستوریزه ، از خوردنی های غیر مجاز

شیرهای غیر پاستوریزه، مواد میکروارگانیسمی بالایی دارند. پس خانم باردار نباید در طول ماه دوم بارداری ، از لبنیاتی که در مغازه‌های لبنیات سنتی به فروش می‌رسند، محصولی را خریداری و مصرف نماید.

نوشیدنی‌های الکلی

مصرف هر نوع نوشیدنی که به نوعی در خود الکل دارد از خوردنی های غیر مجاز ماه دوم بارداری به بعد به حساب می‌آیند.

تخم مرغ خام

در تخم مرغ خام احتمال این که میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا وجود داشته باشد، هست. بنابراین باید از ماه دوم بارداری به بعد مواد غذایی حاوی تخم مرغ به خوبی پخته شوند.

تخم مرغ خام - دکتر سوشا

سوسیس و کالباس از مهم‌ترین خوردنی های غیر مجاز

سوسیس و کالباس از جمله فراورده‌های گوشتی هستند که احتمال وجود بار میکروبی و مسمومیت غذایی در آن‌ها موجود است. به علاوه این که این مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده و افزودنی بالایی می‌باشند که می‌توانند در رشد مطلوب جنین تأثیر مخربی برجای بگذارند.

ماهی خام

از ماه دوم بارداری به بعد باید از مصرف غذاهایی که حاوی ماهی خام یا غذاهای دریایی خام هستند مانند غذایی موسوم به سوشی یا انواع صدف، خرچنگ و… که نیمه پخته هستند، اجتناب نمود. در کل در طول دوران بارداری کلیه محصولات دریایی مورد مصرف باید به خوبی پخته شده باشند.

گوشت ماکیان نیمه آماده

کلیه گوشت‌های سفید ماکیان باید به خوبی در درجه حرارت حدود 180 درجه پخته شده و سپس مصرف شوند . از مصرف مواد گوشتی سفید که نیمه آماده می‌باشند باید شدیداً پرهیز نمود.

توصیه متخصصان تغذیه در مورد رژیم غذایی ماه دوم بارداری

خانم باردار در ماه دوم بارداری باید سعی کند میوه‌ها و سبزی‌های تازه بیشتر مصرف نماید. به علاوه این که در مصرف مواد غذایی منجمد باید محتاط بوده و این مواد غذایی را کمتر مصرف کند. در رژیم غذایی خانم باردار از ماه دوم بارداری مصرف مواد پروتئینی (مانند مواد گوشتی) باید بیشتر باشد تا به این صورت عضلات جنین قوی‌تر شود. در ضمن مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای به جای مواد قندی باید در ماه دوم بارداری بیشتر باشد تا به این وسیله انرژی مازاد بر نیاز برای رشد و نمو جنین تأمین گردد.

توصیه متخصصان تغذیه در مورد رژیم غذایی ماه دوم بارداری - دکتر سوشا

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر