خواص شربت افرا نسبت به شکر چیست

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص شربت افرا نسبت به شکر چیست

خواص شربت افرا (شیرین کننده طبیعی)

مجله پزشکی و سلامت : خواص شربت افرا و شیرین کننده‌های طبیعی ، اثبات شده است. اکثر مردم در طول روز، میزان قند بسیار زیادی (حتی بیش از مقدار مورد نیازشان) مصرف می‌کنند. شربت افرا یک شیرین کننده طبیعی است که باید به مقدار کم استفاده شود، این شربت، اگر به حد اعتدال استفاده شود، جایگزین خوبی برای نیشکر است.
مشابه با تفاوت‌های بین تمام طیف غلات‌های تصفیه شده، شیرین کننده‌های طبیعی مانند شربت افرا نسبت به قند سفید یا شربت ذرت با فروکتوز بالا ، حاوی میزان بیش‌تری مواد مغذی مفید، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها (ترکیبات شیمیایی که بطور طبیعی در گیاهان به وجود می‌آیند و خاصیت درمانی دارند) هستند. به همین دلیل ما این مطلب را نوشتیم تا خواص شربت افرا را ببینید. از خواص شربت افرا می‌توان کاهش التهاب، کنترل قند خون و عرضه مفیدترین مواد مغذی را نام برد.

مقایسه خواص شربت افرا با نیشکر

در مقایسه با نیشکر که هیچ ماده مغذی ندارد، شربت افرا حاوی برخی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند روی و منگنز است.زمانی که نیشکر و شربت افرا را هم پای هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که در چند چیز مشترک هستند، اما دیگر خواص شربت افرا که آن را ارجح کرده است را در ادامه مطلب نام می‌بریم.
هر دو از حدود دو سوم ساکارز ساخته شده‌اند، اما شربت افرا قند کلی کمتر و مواد مغذی بیشتری برای رژیم غذایی شما فراهم می‌کند.یعنی شربت افرا در کنترل قند خون نقش مؤثری دارد و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که نیشکر آن‌ها را ندارد.
عامل دیگری که باعث می‌شود این دو شیرین کننده بسیار متفاوت باشند ، نحوه ساخت آن‌ها است. شربت افرا از شیره درخت افرا مشتق شده است. بر خلاف نیشکر که تحت یک فرایند طولانی و پیچیده قرار گرفته است تا قند متبلور به وجود آید.در نتیجه شربت افرا خیلی طبیعی‌تر است.

ارزش غذایی شربت افرا

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری شربت افرا
0.7 میلی‌گرم منگنز
0.8 میلی‌گرم روی
13.4 میلی‌گرم کلسیم
40.8 میلی‌گرم پتاسیم
0.2 میلی‌گرم آهن
2.8 میلی‌گرم منیزیم

ارزش غذایی شربت افرا

خواص شربت افرا

1- حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است

با توجه به مطالعات انجام شده و مقایسه محتوای کل آنتی‌اکسیدانی شیرین کننده‌های طبیعی ، محصولات مختلف شکر تصفیه شده مانند شکر سفید یا شربت ذرت، محتوای آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی ندارند و شکر تصفیه شده، شربت ذرت و شهد آگاو حاوی فعالیت آنتی‌اکسیدانی ناچیزی هستند، در حالی که شربت افرا، ملاس تیره ، شکر قهوه‌ای و عسل خام ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالاتری دارند (ملاس بالاترین میزان فعالیت آنتی‌اکسیدانی را دارد).

شربت افرا خالص شامل 24 آنتی‌اکسیدان مختلف ( عامل خواص شربت افرا ) است. این آنتی‌اکسیدان‌ها، در قالب ترکیبات فنلی هستند که آسیب ناشی رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند ، این آسیب‌ها شامل التهاب و شکل‌گیری بیماری‌های مزمن است.  خواص شربت افرا تیره رنگ بیش‌تر است زیرا هر چه شربت افرا تیره‌تر باشد، مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان دارد، درنتیجه مفیدتر است.

برخی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی موجود در شربت افرا شامل بنزوات، گالیک اسید ، سینامیک اسید و فلاوانول‌های مختلف مانند کاتچین، اپی کتیچین، روتین و کوئرستین هستند. در نظر داشته باشید که مصرف مقدار زیادی شربت افرا، ممکن است اثر مثبت این آنتی‌اکسیدان‌ها را برعکس کند.

2- شاخص گلیسمی پایین‌تر از خواص شربت افرا

شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده ، به سرعت توسط کبد ، متابولیزه می‌شوند  و این باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌شود ، افزایش قند خون باعث افزایش ترشح هورمون انسولین می‌شود ، که در طول زمان می‌تواند منجر به کاهش پاسخ انسولین ، مشکلات کنترل قند خون و دیابت ‌شود.

در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد قند، از هر منبعی، یکی از علل اصلی برخی از مشکلات گسترده‌ سلامت – مانند چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی –  است، در نتیجه  برای بهره گیری از خواص شربت افرا و یا هر شیرین کننده طبیعی دیگر ، باید آن را در مقادیر کم استفاده کرد.

3- خواص شربت افرا در مبارزه با بیماری‌های التهابی

یکی از خواص شربت افرا که بسیار اهمیت دارد ، ضد التهاب بودن آن است. یکی از مواد  ضد التهاب شربت افرا، آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولی است.شربت افرا، بخشی از یک رژیم غذایی سالم است که در جلوگیری از بیماری‌های خاص مانند آرتریت، بیماری التهابی روده یا بیماری قلبی مفید است. شربت افرا ترکیبات گیاهی دارد که موجب کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود، استرس اکسیداتیو مسئول افزایش سرعت پیری و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است ، در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو موجب کاهش سرعت پیری و افزایش قدرت سیستم ایمنی می‌شود.

4- محافظت در برابر سرطان

شواهد نشان می‌دهد که میزان خاصی از قند ، باعث سرطان شده و یا به ایجاد سرطان کمک می‌کند، به نظر می‌رسد که شربت افرا کمتر مضر است؛ خواص شربت افرا به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان در آن است که می‌تواند سلول‌ها را از آسیب DNA و جهش محافظت کند. در نتیجه استفاده از شربت افرا گزینه امن‌تری است.

5- محافظت از سلامت پوست با استفاده از خواص شربت افرا

بسیاری از مردم از شربت افرا به صورت موضعی(به طور مستقیم بر روی پوست) استفاده می‌کنند. شربت افرا مانند عسل خام، به کاهش التهاب قرمزی، جوش و خشکی پوست کمک می‌کند. برای بهره گیری از خواص شربت افرا ، می‌توانید آن را با شیر یا ماست، جو و عسل مخلوط کنید، این مخلوط طبیعی یک ماسک پوستی فوق‌العاده است که موجب آبرسانی پوست ، کاهش باکتری‌ها‌ و نشانه‌های التهاب پوست می‌شود.

6- خواص شربت افرا در هضم بهتر

مصرف مقدار زیادی شکر تصفیه شده می‌تواند باعث بیماری‌هایی مثل کاندیدا، سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات دستگاه گوارش شود. در واقع استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی مانند شربت افرا می‌تواند کمک بزرگی به درمان بیماری‌های خودایمنی و گوارشی کند.

شیرین کننده‌های مصنوعی (مانند: سوکرالوز، آگاو، آسپارتام) موجب علائم سوء هاضمه، از جمله گاز، نفخ، دل درد و یبوست می‌شوند.این شیرین کننده‌‌ها اگرچه که بدون کالری هستند، مشکلات سلامتی خاصی مانند افزایش وزن، خستگی، اضطراب، افسردگی، ناتوانی‌ در یادگیری و از دست دادن حافظه کوتاه مدت را به وجود می‌آورند.

7- خواص شربت افرا در گرو ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان

خواص شربت افرا به این خاطر است که علاوه بر پتاسیم و کلسیم حاوی مقدار نسبتا زیادی روی و منگنز است. روی می‌تواند به مبارزه با بیماری و بهبود ایمنی کمک کند ، در حالی که منگنز نقش حیاتی در سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات، جذب کلسیم، تنظیم قند خون و عملکرد مناسب مغز و عصب بازی می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر