خواص جادویی ویتامین D

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص جادویی ویتامین D

 آنچه که درباره ویتامین D نمی‌دانید!

مجله پزشکی و سلامت : امروزه اغلب مردم می‌دانند که دریافت مقدار کافی از ویتامین D مزایای مختلفی برای انسان‌ها داشته باشد؛ از محافظت در برابر سرطان و افسردگی گرفته تا بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس. اما بعضی از مزایای مهم دیگر این ویتامین اغلب نادیده گرفته شده است و ما در ادامه به همین مزایا اشاره می‌کنیم. انجمن پزشکی توصیه به دریافت 600 واحد بین‌المللی ویتامین D در روز برای مردان و زنان می‌کند اما تحقیقات اخیر نشان دهنده پایین بودن این مقدار است. همچنین انجمن پزشکی مقدار 4000 واحد بین‌المللی را به‌عنوان بیشترین مقدار ویتامین D دریافتی در روز که ایمن است در نظر می‌گیرد.

حافظت از آسیب بینایی

متخصصان می‌گویند دلیل اصلی این‌که بینایی انسان‌ها بعد از ۵۰ سالگی کاهش پیدا می‌کند، دژنراسیونماکولا (AMD  ) است؛ و البته توصیه‌های زیادی برای جلوگیری از آن پیشنهاد می‌کنند: از سیگار نکشیدن گرفته تا خوردن کلم و ورزش کردن. اما یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن و حفظ سطح مطلوب ویتامین D در بدن می‌تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند، حتی اگر از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این مشکل باشید.

متوقف کردن اسپاسم غیرعادی عضلات

یکی از ویژگی‌های خاص ویتامین D این است که می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی را متوقف کند. در واقع یکی از نقش‌های درمانی مهم ویتامین D در بدن انسان‌ها این است که به جذب کلسیم توسط عضلات کمک کرده، و از این طریق کیفیت عملکرد عضلانی و استحکام آن‌ها را حفظ می‌کند. در حالی که موارد ناشناخته زیادی درباره اختلالات عضلانی از قبیل گرفتگی عضلانی ،اسپاسم و … وجود دارد. به نظر می‌رسد که یکی از اصلی‌ترین دلایل این مشکلات، عدم دریافت ویتامین D کافی است.

کند کردن روند افزایش وزن

یکی از اتفاقات طبیعی که انسان‌ها بعد از افزایش سن با آن مواجه می‌شوند، مسئله افزایش وزن است. اما متخصصان معتقدند که دریافت کافی ویتامین D به کُند کردن این فرآیند کمک کند.در واقع در یکی از تحقیقات  Journal of Women’s Health  که بر روی ۴۶۰۰ زن سالمند بالای ۶۵ سال انجام شده است، نتایج تازه‌ای نشان داده شده است که بار دیگر اهمیت ویتامین D را ثابت می‌کند. در این مطالعه مشخص شد سالمندانی که میزان ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند، نسبت به سالمندانی که ویتامین D مورد نیاز بدنشان را همیشه تأمین می‌کنند، بیشتر دچار افزایش وزن می‌شوند. در واقع اگر سالمندان ویتامین D کافی دریافت نکنند، در طول ۴.۵ سال حدود ۱ کیلوگرم بیشتر از سالمندان دیگر با افزایش وزن روبه‌رو خواهند شد.

تسکین دردهای مفصلی و عضلانی

با ویتامین D می‌تواند دردهای مفصلی و عضلانی مزمن ( فیبرومیالژی ) را تسکین دهد. در مطالعه کوچکی در سال 2014 به زنان مکمل ویتامین D و دارونما به مدت 20 هفته داده شد، مشخص شد حتی بعد از پایان درمان، افرادی که مکمل این ویتامین را دریافت می‌کردند درد کمتری داشتند.

کنترل سطح کلسترول خون بعد از یائسگی

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد کسانی که به‌اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کنند، قطعاً خیلی کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌گیرند. اما نکته جالب اینجاست که اگر خانم‌ها بعد از یائسگی همیشه ویتامین D مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند، از مزیت خاص دیگری بهره‌مند می‌شوند؛

کنترل سطح کلسترول خون

در واقع، در یکی از مطالعات سال ۲۰۱۴ نتایج تازه‌ای درباره این موضوع به دست آمد. در این مطالعه، ۶۰۰ خانم مورد بررسی قرار گرفتند که روزانه به مدت ۲ سال از 1000 میلی کلسیم و ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D استفاده می‌کردند. بعد از دو سال مصرف مداوم مشخص شد که سطح کلسترول بد خون یا LDL این خانم‌ها ۴.۵ میلی‌گرم بر دسی لیتر کاهش پیدا کرده است. ضمن این‌که نتایج نهایی این مطالعه نشان داد خانم‌هایی که بیشترین میزان ویتامین D در خونشان وجود داشت، کلسترول خوب یا HDL خونشان نیز بیشتر از خانم‌های دیگر بود.

کاهش خطر ابتلا به فیبروئیدهای رحمی

فیبروئیدهای رحمی، تومورهای غیر سرطانی خاصی هستند که در دیواره رحم رشد می‌کنند؛ و از آنجایی که ممکن است به‌اندازه یک گریپ‌فروت رشد کنند، می‌توانند برای بعضی از خانم‌ها واقعاً دردناک و ناراحت‌کننده باشند. در واقع، یکی از مطالعات سال ۲۰۱۳ نشان داد که ویتامین D نقش مثبتی بر روی کاهش خطر ابتلا به فیبروئیدهای رحمی داشته باشد. در این مطالعه که بر روی تعدادی از خانم‌های ۳۵ تا ۴۹ ساله انجام شد، مشخص شد خانم‌هایی که از سطوح کافی ویتامین D برخوردار بودند، ۳۲ درصد کم‌تر با خطر فیبروئیدهای رحمی روبه‌رو بودند.

وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر