آیا خواب زیاد نیز برای سلامتی خوب است یا بد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا خواب زیاد نیز برای سلامتی خوب است یا بد؟

خواب کافی و حفظ سلامت عمومی

مجله پزشکی و سلامتکیفیت خواب برای حفظ سلامت عمومی شما بسیار مهم است. اما آیا خواب زیاد نیز برای سلامتی خوب است؟ خواب کافی نه تنها برای حفظ هشیاری در طول روز، بلکه برای بهبودی برخی از بیماری‌ها و یا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت و مرگ زودرس مفید است. اما افرادی که بیش از 10 ساعت در روز می‌خوابند (خواب زیاد)، سلامت عمومی آن‌ها بدتر از کسانی است که میزان خواب کافی (8-7 ساعت خواب) دارند. با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه خواب، خواب زیاد احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و عواقب ناگوار بسیاری دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خواب زیاد و افزایش خطر بیماری‌های قلبی

در حال حاضر بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین علت مرگ در آمریکا هستند؛ خواب زیاد نیز خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را 34% افزایش می‌دهد. زنان بیشتر از مردان مستعد زیاد خوابیدن هستند، به همین علت است که خطر بیماری‌های قلبی در زنان بیش از مردان است.

خواب زیاد و اضافه وزن و چاقی

بسیاری از تحقیقات رابطه میان کمبود خواب و چاقی را اثبات کرده‌اند، اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که میان زیاد خوابیدن و چاقی نیز ارتباط مستقیمی وجود دارد. ارتباط میان زیاد خوابیدن و چاقی به این صورت است که احتمالاً افراد چاق، به مدت طولانی می‌خوابند و همچنین افرادی با خواب زیاد، چاق هستند. زیاد خوابیدن باعث می‌شود که زمان کمتری برای فعالیت داشته باشید و زمانی که تحرک شما کم باشد، کالری کمتری می‌سوزانید و دچار اضافه وزن می‌شوید.

خواب زیاد و اضافه وزن و چاقی

افزایش خطر ابتلا به دیابت با خواب زیاد

زیاد خوابیدن می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد و افزایش قند خون می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. کم تحرکی و اضافه وزن ناشی از خواب زیاد نیز دلایل دیگری برای افرایش خطر ابتلا به دیابت هستند.

مغز شما خواب آلود می‌شود

آیا قدرت تمرکز خود را به خاطر خواب زیاد از دست داده‌اید؟ خودتان را سرزنش کنید، خواب زیاد، مغز شما را به اندازه 2 سال پیر و فرسوده می‌کند، به طوری که قدرت انجام کارهای روزانه‌تان را نیز از دست می‌دهید. خواب زیاد در روز با عملکرد مغز تداخل می‌کند و باعث می‌شود که در طول شب دچار بی‌خوابی شوید و مرتباً از خواب بیدار شوید. در نتیجه خواب زیاد موجب کاهش کیفیت خواب شما می‌شود و هوشیاری مغز را کاهش می‌دهد.

افزایش خطر مرگ زودرس

مطمئناً این خبر برای شما ترسناک است، اما واقعیت دارد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که احتمال مرگ زودرس در افرادی با خواب زیاد، بیشتر است. دلیل اصلی آن به طور قطعی معلوم نشده است، اما به احتمال زیاد، التهاب نقش زیادی در افزایش خطر مرگ زودرس بازی می‌کند. با توجه به مطالب بالا، زیاد خوابیدن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و متعاقباً احتمال مرگ زودرس در اثر این بیماری‌ها، نیز بالا خواهد رفت. مرگ زودرس از عواقب ناگوار زیاد خوابیدن است که باید از آن دوری کنید.

افزایش خطر مرگ زودرس

کاهش خلق و خو

افسردگی و خواب زیاد دو وضعیت وابسته به هم هستند و اکثر افرادی که دچار افسردگی هستند، مدت زمان خواب زیادی دارند. همچنین خواب زیاد می‌تواند افسردگی را تشدید کند. در واقع باید گفت که افسردگی و کسالت همیشه در اثر کمبود خواب ایجاد نمی‌شود، بلکه افسردگی یکی از عواقب ناگوار خواب زیاد است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر