خشم و راه‌های کنترل آن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خشم و راه‌های کنترل آن

منابع خشم

مجله سلامتدر دنیای پر از هیاهو و مشغله‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، عوامل زیادی هستند که عموماً باعث به وجود آمدن احساس خشم در افراد می‌شوند که در ادامه به چندین مورد اشاره می‌کنیم.

بی انصافی‌ها از منابع خشم

ما معتقدیم که لایق بیش از این که داریم، هستیم و با ما به درستی رفتار نشده است و این که کسی یا کسانی در حق ما بی انصافی کرده‌اند.

گم گشتگی

ما احساس می‌کنیم چیزی که هویت ما را معین می‌کند، گم کرده‌ایم. احساساتمان، غرور، پول، ماشین و شغل.

سرزنش

دیگران و محیط اطرافمان را عامل این گم گشتگی‌ها می‌دانیم و کسانی را که از ما به صورت غیر منصفانه سود برده‌اند، سرزنش می‌کنیم. گاهی ما نمی‌توانیم چیزهای مختلف را از دید دیگران ببینیم و کاملاً خودخواه می‌شویم.

درد عامل خشم

ما دردهایی را تجربه می‌کنیم و آشفتگی‌های ذهنی و اضطراب‌هایی را متحمل می‌شویم که آزار دهنده‌اند. این دردها موجب پاسخ‌های فیزیکی در بدن می‌شوند که می‌توانند انرژی طبیعی بدن ما را تخریب کنند و سلامت و تندرستی‌مان را به مخاطره بیندازند.

درد عامل خشم

تمرکز

ما روی چیزهایی که نمی‌خواهیم تمرکز می‌کنیم و گاهی آن‌ها را با شکایت کردن و گفتن به دیگران و کسانی که شنونده‌ی حرف‌هایمان هستند، تشدید و قوی‌تر می‌کنیم. این عمل باعث به وجود آمدن و تکرار خشم در ما می‌شود. احساسات منفی مانند خشم ، ما را به رفتار بارز زیستی وامی‌دارد. گویی که به بدنمان می‌گوییم (ما در خطر هستیم) این یک تغییر روان شناختی در بدن ماست که ما را آماده‌ی جنگ و گریز می‌کند. این تغییرهای فیزیکی و پاسخ‌های بدنی، جریان انرژی را در بدن تخریب می‌کنند و بر قلب، سیستم ایمنی، سیستم گوارشی و تولید هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارند. بنابراین یک احساس منفی، سمی در بدن تولید می‌کند که بدن را از حالت توازن و سازگاری خارج می‌نماید. خشم هم چنین می‌تواند بر قضاوت‌های ما تأثیر بگذارد و باعث شود همیشه درد و مشکلات را تحمل کنیم. به همین راحتی در یک دور منفی می‌افتیم و هیچ کس حتی والدین مهربان، نمی‌تواند ما را از این وضع رهایی بخشند.

به طور کلی در برابر خشم‌ های درونمان دو راه بیش‌تر نداریم

• عادات و رفتارهایی که از قبل آموخته بودیم را دنبال کنیم و اجازه دهیم تمام این عوامل منفی ما را در بر بگیرند.
• الگوهای قدیم خود را رها کرده و راهکارهای جدیدی به کار ببریم تا جایگزین‌های ممکن را به دست آوریم.

که انتخاب راه دوم یعنی رها کردن افکار قدیمی، راه درست و منطقی می‌باشد که باعث می‌شود از خشم رها شویم.

راهکار‌های رها کردن افکار قدیمی

1)دید و بصیرت

افکارمان را عوض کنیم.

2)کلامی

زبان و بیان خود را تغییر دهیم.

کلامی

3)حرکات

موقعیت فیزیکی خود را تغییر بدهیم.

مناسب‌ترین راه‌ها برای رهایی از خشم

قبل از این که حرف بزنید، فکر کنید

وقتی احساس خشم می‌کنید، ممکن در همان لحظه چیزی بگویید که بعداً از گفتن آن پشیمان شوید. چند لحظه صبر کنید تا تمام افکارتان را جمع و جور کنید و بعد حرف بزنید. با این روش، شما به دیگران هم موقعیتی می‌دهید که همین کار را بکنند و این فرصت، بسیار مغتنم و مفید است.

با آرامش ، ناراحتی‌تان را بگویید

به محض این که آرام گرفتید، آنچه را که باعث ناراحتی و خشم شما شده، بیان کنید. بدون این که به دیگران صدمه بزنید یا سعی کنید آن‌ها را کنترل کنید، نیازها و نگرانی‌هایتان را برای فرد مقابل توضیح دهید.

فعالیت‌های بدنی و ورزشی داشته باشید

فعالیت‌های فیزیکی می‌توانند استرس‌هایی را که باعث پیدایش خشم در شما می‌شوند، کاهش دهند. اگر احساس می‌کنید خشم شما در حال زیاد شدن و جدی شدن است، برای پیاده روی و یا دویدن آماده شوید و یا این که فعالیتی بدنی و لذت بخش را برای خود در نظر بگیرید.

زنگ تفریح داشته باشید

اوقات فراغت و زنگ تفریح، فقط برای کودکان نیست. در فرصت‌های کوتاهی میان ساعات استرس آور روز، برای خود زنگ تفریح داشته باشید. این اوقات آرام و شاد به شما فرصت می‌دهند که برای برخوردهای بدون نزاع با دیگران، خود را آماده کنید.

زنگ تفریح داشته باشید

راه حل‌های مختلف را کشف کنید

به جای تمرکز بر آنچه که احساس خشم شما را برمی‌انگیزند ، به راه‌های عملی که می‌توانند به شما کمک کنند تا از این احساسات راحت شوید، فکر کنید. اگر اتاق شلوغ و درهم و برهم فرزندتان شما را عصبانی می‌کند، درب را ببندید تا آنجا را نبینید. همسرتان برای شام دیر به خانه می‌رسد؟ شام را دیرتر بخورید یا خودتان را قانع کنید که تنها شامتان را بخورید و غذای او را نگه دارید تا خودش بخورد. به خودتان بقبولانید و گوشزد کنید که عصبانیت و خشم چیزی را عوض نمی‌کند و تنها باعث فرسایش ذهن و جسم شما می‌شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر