جراحی پروتز سینه خوب است یا نه؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
جراحی پروتز سینه خوب است یا نه؟

آشنایی با جراحی پروتز سینه

مجله پزشکی و سلامت : امروزه جراحی پروتز سینه به عنوان یک عمل زیبایی در دنیا شناخته می‌شود. در واقع جراحی پروتز سینه یک روش جراحی زیبایی است که درآن ژل‌های سیلیکونی یا بر پایه محلول‌های نمکی بر روی عضله سینه و زیر یا بالای بافت پستان‌ها قرار می‌گیرد و باعث بزرگ‌تر شدن حجم و اندازه سینه در خانم‌ها می‌شود. البته در برخی از موارد از جراحی پروتز سینه در مورد خانم‌هایی که به دلیل سرطان سینه بخشی از سینه آن‌ها برداشته شده است به عنوان یک عمل ترمیمی استفاده می‌شود. با این وجود، در مباحث پزشکی این نوع عمل را به عنوان یک عمل زیبایی مطرح می‌کنند.

خانم‌های متقاضی انجام این عمل جراحی زیبایی

• خانم‌هایی که ادعا می‌کنند از ظاهر سینه خود راضی نیستند و دوست دارند سینه بزرگ‌تر و جذاب‌تر داشته باشند.
• خانم‌هایی که نقصی در توازن سینه آن‌ها وجود دارد و پزشک متخصص زنان تشخیص می‌دهد که انجام جراحی پروتز سینه برای آن‌ها مفید می‌باشد.
• خانم‌هایی که به دلیل سرطان سینه و یا برداشتن آن نیاز به ترمیم سینه‌هایشان دارند.

نحوه انجام جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه یک نوع عمل جراحی است که نیاز به بی حسی و بی هوشی در آن بر حسب شرایط بیمار می‌باشد. در جراحی پروتز سینه از پروتزهای ژله‌ای از جنس سیلیکون با محلول نمکی یا سیلیکون خالص استفاده می‌شود. در جراحی پروتز سینه، پوست روی سینه، پستان، اطراف نوک سینه و اطراف و زیر بازو برش می‌خورد و پروتز مذکور بر روی عضله سینه و زیر بافت پستان قرار می‌گیرد و سپس ناحیه برش خورد بخیه و دوخته می‌شود. به طور طبیعی انجام این عمل یک تا دو ساعت به زمان نیاز دارد. پس از جراحی پروتز سینه، در صورتی که عمل به خوبی انجام گرفته شده باشد، به تدریج پروتزها در جای خود ثابت می‌شوند.

نحوه انجام جراحی پروتز سینه

ملاحظات مهم قبل و بعد از جراحی پروتز سینه

طبیعتاً قبل از جراحی پروتز سینه، مشاوره کامل پزشکی با یک پزشک و جراح متخصص که تجربه کافی در زمینه این نوع عمل‌ها را دارند، ضروری است. به علاوه این که انجام معاینات پزشکی و گرفتن تاریخچه کامل سلامتی قبل از عمل یکی از وظایف مهم پزشک جراح می‌باشد. بعد از جراحی پروتز سینه ممکن است در برخی از خانم‌ها احساس دردی در ناحیه عمل یا بر روی پستان ایجاد شود که در این حالت ممکن است پزشک جراح برای بعد از عمل، داروهای مسکن درد تجویز نماید.

پیگیری‌های بعد از جراحی پروتز سینه

سه سال بعد از انجام جراحی پروتز سینه ضروری است که MRI انجام شود و بعد از آن نیز به طور مرتب هر دو سال می‌بایستی آزمایش MRI از سینه تکرار شود تا اگر مورد مشکوکی در زمینه پروتزهای به کار رفته مشاهده گردد، سریعاً مشکل برطرف گردد.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در استفاده از جراحی پروتز سینه

از آنجایی که در گذشته استفاده از برخی ژل‌های سیلیکونی می‌توانستند مشکل ساز باشند، از سال 1992 سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) انجام هر نوع پروتز بر روی سینه را ممنوع کرد. اما از سال 2006 و بعد از انجام تحقیقات بسیار زیادی که در زمینه کم عارضه بودن جراحی پروتز سینه در جامعه پزشکی آمریکا به انجام رسید، سازمان غذا و دارو آمریکا مجاب شد که مجدداً استفاده از جراحی پروتز سینه را در جامعه مجاز نماید. البته FDA تاکید کرده که استفاده از این عمل برای دختران زیر 18 سال ممنوع می‌باشد. به این دلیل که رشد سینه و پستان‌ها تا سنین 20 سالگی کامل نشده است و هنوز جا برای بزرگ‌تر شدن سایز و اندازه آنها وجود دارد. به همین دلیل سنین بالای 22 سال را برای انجام این عمل مجاز می‌دانند، اگرچه انجام این عمل مستلزم اجازه یک پزشک متخصص با تجربه می‌باشد.

در ضمن خانم‌هایی که جراحی پروتز سینه انجام می‌دهند، نمی‌توانند از روش ماموگرافی برای تست وضعیت سلامت سینه خود استفاده نمایند، البته این افراد می‌توانند از تست‌های اشعه X برای سلامت سینه‌هایشان استفاده کنند.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در استفاده از جراحی پروتز سینه

عوارض جراحی پروتز سینه

• تغییر در اندازه و سایز نوک سینه
• سخت شدن بافت سینه
• وجود جای زخم بر روی سینه
• دردناک بودن سینه در زمان تماس با آن‌ها
• خونریزی و عفونت، در مواردی که جراحی به طور بهداشتی و دقیق انجام نگرفته باشد
• عدم شیردهی با پستان پروتز شده

به چه افرادی توصیه می‌شود که جراحی پروتز سینه را انجام ندهند؟

• دختران زیر 20 سال
• خانم‌هایی که قصد فرزند آوری دارند
• خانم‌هایی که می‌خواهند روابط جنسی سالمی با شریک زندگی خود داشته باشند

بزرگ‌ترین خطر جراحی پروتز سینه

با وجود این که برخی خانم‌ها دوست دارند این عمل را برای زیبایی انجام دهند و مراجع پزشکی هم مجوز انجام آن را اعلام نمودند، اما از طرفی همین مراجع عنوان می‌کنند که جراحی پروتز سینه برای خانم‌های سالم، خطر بروز سرطان سینه را در آنها افزایش می‌دهد. بنابراین بیشتر انجمن‌های جراحی و پزشکی اعتقاد دارند که جراحی پروتز سینه برای خانم‌های مبتلا به سرطان سینه که بافت سینه آنها برداشته شده، با هدف برگشت حس اعتماد به نفس آنها و داشتن یک زندگی طبیعی مفید می‌باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر