بهترین مکمل های خوراکی برای تقویت و افزایش حافظه

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین مکمل های خوراکی برای تقویت و افزایش حافظه

پیری، زوال عملکرد شناختی و آلزایمر

مجله پزشکی و سلامتبیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر در این بیماران، زوال عقل و اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.امروزه پزشکان برای تقویت و افزایش حافظه ، مکمل های خوراکی تجویز می‌‌کنند. آیا تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی واقعیت دارد؟ آیا این تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی امکان پذیر است؟

تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی

با توجه به بررسی‌های انجام شده در انجمن تغذیه آمریکا، سالانه تعدادی زیادی از مردم (سالمندان، بیماران آلزایمری و حتی افراد سالم) از مکمل ‌های خوراکی تقویت و افزایش حافظه استفاده می‌کنند. اما آیا تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی واقعیت دارد؟
بر اساس مطالعات انجام شده، اطلاعاتی راجع به تأثیر مکمل‌ها و استراتژی شیوه زندگی ساده بر تقویت و افزایش حافظه به دست آمده است که در ادامه مطلب به نقد این مکمل های خوراکی تقویت و افزایش حافظه خواهیم پرداخت.

تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی ویتامین B12

افراد مبتلا به اختلال شناختی –در افراد مسن و گیاهخوار شایع است- به صورت مشترک کمبود ویتامین B12 دارند و به همین دلیل مصرف ویتامین B12، مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 و مصرف مکمل های خوارکی افزایش حافظه به این افراد توصیه می‌شود. متخصصان اعصاب و روان تأکید می‌کنند که اگر میزان ویتامین B12 افرادی با اختلال شناختی، طبیعی باشد، نیاز به مصرف میزان بیشتر این ویتامین نیست، زیرا افزایش بیش از حد این ویتامین موجب تقویت و افزایش حافظه نمی‌شود.

تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی ویتامین B12

تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی جینکو بیلوبا

تحقیقات نشان می‌دهد که این مکمل، موجب حفظ و یا افزایش حافظه نمی‌شود. در تحقیقی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2008 منتشر شده است، محققان 3000 نفر از افراد مسن بالای 75 سال را به مدت 6 سال مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از این افراد دو بار در روز 120 میلی‌گرم از این گیاه مصرف کردند، در صورتی که نیمی دیگر از افراد مورد مطالعه، دارونما دریافت کردند. میزان بروز آلزایمر در این دو دسته، اختلاف چندانی نداشت. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که جینکو بیلوبا میزان بروز بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش نمی‌دهد و نقشی در افزایش حافظه ندارد.

مکمل روغن ماهی

یافته‌های به دست آمده از چندین مطالعه نشان می‌دهد که میان میزان بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 خون و کاهش خطر آلزایمر و زوال عقل، ارتباط نزدیکی وجود دارد. برای مثال، در مطالعه اخیر انجام شده بر روی 185 سالمند 80 ساله و مسن‌تر در مجله بیماری آلزایمر، افرادی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 خونشان بیشتر بود، در مسابقه شناخت 10 دقیقه‌ای، نتیجه بهتری گرفتند. اما بررسی نتایج به دست آمده از سه مطالعه بالینی بین 3536 سالمند بالای 60 سال که به مدت 40-6 ماه این مکمل‌های روغن ماهی را استفاده کردند، نشان می‌دهد که این مکمل ‌های خوراکی افزایش حافظه، موجب بهبود عملکرد شناختی و تقویت و افزایش حافظه نمی‌شوند.

به جای مصرف مکمل های خوراکی تقویت و افزایش حافظه، چه کار کنید؟

همان‌طور که در بالا خواندید، تقویت و افزایش حافظه با مکمل های خوراکی بیشتر جنبه درآمدزایی دارند و تأثیر زیادی روی تقویت و افزایش حافظه نمی‌گذارند. ورزش تأثیر بسیار زیادی روی تقویت و افزایش حافظه دارد، افراد سالمند و یا با اختلال شناختی (همچنین افراد سالم برای حفظ عملکرد شناختی) بهتر است 150 دقیقه در هفته ورزش کنند. همچنین رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای افزایش حافظه مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، بیشترین تأثیر را روی افزایش حافظه دارد. رژیم غذایی مناسب برای افرایش حافظه حاوی میوه، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، روغن زیتون، لوبیا، مرغ، ماهی و بوقلمون است. برای افزایش حافظه باید مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز و شیرینی را محدود کنید.

به جای مصرف مکمل های خوراکی تقویت و افزایش حافظه، چه کار کنید؟

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر