بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

اصول مهم رژیم غذایی افراد دیابتی

مجله پزشکی و سلامتپیروی از رژیم غذایی دیابتی به این معنی نیست که افراد دیابتی باید مصرف برخی از گروه‌های غذایی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نماید، بلکه بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی آن رژیمی است که علاوه بر تعادل در مصرف مواد غذایی ، حاوی تنوعی در مصرف مواد کربوهیدرات سالم، چربی‌ها، و پروتئین‌ها باشد. در انتخاب این موارد توجه به برخی توصیه‌های مهم ضروری می‌باشد.

چند دستورالعمل ساده برای پیروی از رژیم غذایی مناسب افراد دیابتی

دستورالعمل 1. برای تنظیم قند خون باید توجه نمود که روزانه 3 وعده غذایی کامل مصرف شود. منظور از وعده غذایی کامل،استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند ماهی،گوشت شتر مرغ، بوقلمون، مرغ، حبوبات، تخم مرغ، لبنیاتی مانند دوغ کفیر کم نمک و ماست پروبیوتیک می‌باشد.
دستورالعمل 2. استفاده از نان‌های تیره حاوی سبوس مانند نان چاودار، نان جو و نان گندم کامل به جای استفاده از نان‌های تهیه شده از آردهای سفید در رژیم غذایی.
دستورالعمل 3. ماکارونی سبوس‌دار به عنوان بهترین جایگزین انواع ماکارونی‌ها برای تنظیم قند خون در رژیم غذایی افراد دیابتی.
دستورالعمل 4. حتماً در رژیم غذایی افراد دیابتی باید برنج قهوه‌ای جایگزین برنج سفید شود.
دستورالعمل 5. حتماً افراد دیابتی باید سعی نمایند که در رژیم غذایی خود از انواع سبزیجات خام و یا بخار پز شده استفاده نمایند.
نکته مهم در مورد دستورالعمل‌های پنج‌گانه فوق آن است که افراد دیابتی باید توجه نمایند که نان‌های رنگ روشن، نان‌های برشته و تست شده، سبزیجاتی که به مدت طولانی حرارت دیده‌اند و ماکارونی دم شده دارای قند بالاتری هستند و مصرف آن‌ها برای سلامتی‌شان مناسب نمی‌باشد.

پماد کیمیا مخصوص پیشگیری و درمان زخم بورگر و زخم های دیابتیک ،برای سفارش تماس بگیرید

پماد کیمیا درمان زخم بورگر

 

چند دستورالعمل ساده برای پیروی از رژیم غذایی مناسب افراد دیابتی

چگونه افراد دیابتی مواد غذایی تنظیم کننده قند خون را بشناسند؟

از جمله مواد غذایی تنظیم کننده قند خون که لازم است افراد دیابتی آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند می‌توان به سرکه انگور، دارچین، لبنیات پروبیوتیک و فندق اشاره کرد. در ضمن ماست طبیعی حاوی 3.5 درصد چربی و شیر طبیعی 2.5 درصد چربی بهترین نوع لبنیات برای افراد دیابتی می‌باشد. در ضمن مصرف شیرهای مدت دار به دلیل نحوه صحیح تولید و نوع بسته بندی دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به سایر شیرها برای افراد دیابتی می‌باشند.

نحوه شروع وعده غذایی افراد دیابتی

افراد دیابتی، وعده‌های غذایی خود را باید با مواد حاوی پروتئین مانند چند قاشق ماست یا حبوبات و یا چند تکه مرغ یا گوشت یا ماهی شروع کنند. توجه داشته باشید مصرف میوه و سالاد قبل از غذا و یا در بین وعده‌ها به تنهایی سبب افزایش قند خون خواهد شد. بنابراین بهترین زمان مصرف سالاد و میوه بعد از غذا می‌باشد. اگر فرد دیابتی می‌خواهد غذای سبک مصرف کند می‌تواند به سالاد خود حبوبات یا تخم مرغ یا ماهی یا پنیر یا دانه‌های روغنی مانند فندق، تخمه کدو یا تخمه آفتابگردان یا بادام اضافه نماید.
در ضمن، نوشیدن آب به میزان متناسب با وزن بدن سبب تنظیم قند خون خواهد شد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بدن یک فرد بالغ به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به 30 سی سی آب نیاز دارد. به‌طور مثال نیاز یک فرد 70 کیلوگرمی در روز 2400 سی سی یا 12 لیوان آب می‌باشد. به افراد دیابتی توصیه می‌شود که تا 4 ساعت مابین وعده‌های غذایی فقط آب بنوشند. پس از 4 ساعت بهترین میان وعده، دانه‌های روغنی مانند فندق، پسته، بادام و یا چند قاشق ماست پروبیوتیک می‌باشد. به علاوه این که ضروری است تا فرد دیابتی شام خود را قبل از ساعت 9 مصرف کند و پس از این ساعت فقط آب بنوشد.

نحوه مصرف میوه در رژیم غذایی دیابتی

افراد دیابتی باید در هر وعده غذایی خود فقط از یک نوع میوه استفاده نماید. مصرف چند نوع میوه در یک وعده غذایی سبب به هم خوردن سوخت و ساز بدن و در نتیجه افزایش قند خون خواهد شد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر